Annons

Varför lämnar du oftast en positiv kommentar

Produkter
(logga in för att koppla)
Niclas - Nej - men då var det nog bra att du skrev. Jag fick uppfattningen att du menade att det subjektiva inte var konstruktivt och saknade mening. Det är klart jag blev lite provocerad. :`)

Kan jag förstå ditt inlägg mer som ett frågande än som ett påstående alltså?
 
Hmm,, jag påstår nog mer än jag frågar. Men såklart är mitt påstående här ngt subjektivt.

Jag menar att det som uttrycks subjektivt i en kommentar oftare än inte är ngt mindre konstruktivt.

Jag menar att man både för sig själv och för fotografen som får kommentaren tjänar på att skilja på sin subjektiva åsikten och det mer uppenbart objektiva.

När man då använder ord som svävar djupt inne på det subjektiva planet (som tjejer faktiskt ofta gör OCH INGET absolut fel i det!!;) så kan det ofta vara svårt att förstå om detta är tänkt att vara konstruktivt eller inte.
Det skall såklart inte vara svårt att förstå en kommentar..

Kanske det klarnade nu?

MVH Niclas,
 
Niclas - Ja då...

*

För den som redan kan allt om gyllene snitt, slutartid och bländare kanske en subjektiv kommentar ger mer för förståelsen av vad det är i en bild som tilltalar en tittare.

Det finns en intressant studie när det gäller jazz. Den handlar om att det är det som är i "otakt" som skapar känslan av "sväng". Den där halvsekundens förskjutning av sångarens röst i förhållande till instrumenten som ger upplevelsen.

Tråden som handlar om "bildkritik" av stora kända fotografers verk visar tydligt på detta tycker jag. Varenda en av bilderna kan kritiseras tekniskt för en eller annan bildmässig felaktighet - ändå är det bra bilder.

Till sist hoppas jag att diskussionen här kan utmynna i att man blir glad av de kommentarer man får mer än grämer sig över de man inte får.
 
Mari Lo skrev:


Det finns en intressant studie när det gäller jazz. Den handlar om att det är det som är i "otakt" som skapar känslan av "sväng". Den där halvsekundens förskjutning av sångarens röst i förhållande till instrumenten som ger upplevelsen.


OT som bara den, men nä, det gör det inte.

Även i jazz är otakt just otakt, fast man säger nog otajt egentligen.
Otakt/otajt är när något är ur takt, alltså inte på någon ”vettig” rytmisk underindelning alls.
Vad du menar måste vara det som är ett medvetet förskjutande av tiden, driv eller laidback, som ger ”sväng”, eller vad somliga uppfattar som sväng.
Ett förskjutande till ”vettiga” rytmiska underindelningar, annars blir det bara otajt/otakt.
Bäst blir det om alla i bandet spelar med liknanden rytmisk förskjutning, driv eller laidback.
En laidback trummis ihop med en bassist som driver blir också bara otajt.
En låt spelad laidback blir lugn och får ett gungande, soft sväng och en som spelas med driv blir energisk och får ett drivande, framåtsträvande sväng.

Och det är inte sångaren dom studerat, om den är efter eller förre, utan bara ride eller hi-hat spel på trummisen. Dom försökte räkna ut hur mycket driv eller laidback det var med bra jazz trummisar, för att veta värden till kvantiserings normer i sequencer program.

/Magnus
 
Magnus - sorry - jag uttryckte mig både slarvigt och OT! Jag har inte läst det jag refererar till bara hört talas om så självklart böjer jag mig för din sakkunskap.
 
Ibanez Magnus skrev:
Menar du att du tycker att kritik är synonymt med goda råd?
Möjligen kan konstruktiv kritik vara goda råd om lyssnaren finner dom goda, men kritik är bara just kritik, negativa omdöme utan förklaring.

Kunnig kritik kan man som fotograf nog se som goda råd. Kritik betyder egentligen granskning, och är därför varken positiv eller negativ. Det har tyvärr bara blivit så att kritik förknippas med negativa åsikter och påståenden.
Är det ett negativt omdöme utan förklaring har ju kritikern misslyckats med att vara konstruktiv.

Men det var ju också vad jag skrev, att har man inget konstruktivt att komma med skall man inte säga något negativt alls. Och att det är konstruktivt är inte synonymt med att det är goda råd, man har nog en lite överdriven självbild om man tror att det man säger är goda råd och inte bara ett utryck för ännu en åsikt. "Goda" blir dom först när mottagaren håller med en, gör han inte det är det ju dåliga råd, eller hur?

Håller inte med, riktigt. Jag tycker nog att kritiken också kan ses som goda råd även om inte fotografen i fråga håller med dem, till viss del handlar det väl också om att fotografen ska inse innebörden av de goda råden. Annars kan det bli komiskt.
"-Jag tycker du ska byta ut fish eye-gluggen mot ett mycket rejält tele om fotot ska visa hundrameterslöparnas fighting face på bortre rakan, om du fotar från översta bänkraden på Ullevi."
"-Näe, jag tycker känslan är viktigast."
Nu tog jag ett förhoppningsvis övertydligt exempel, en del kritik jag lämnar ibland på bilder är jag rätt säker på även ett mycket stort antal andra fotografer på FS skulle säga samma sak om de också tittade på bilden ifråga.

Å andra sidan kanske kommentaren inte uppfattas som goda råd om kritikern helt har missat fotografens syfte med bilden.
 
Kanske att som regel lämna en text till sin bild så någon som vill lämna konstruktiv kritik kan få vägledning med vad fotografen vill med bilden eller att få hjälp med att granska speciella delar av bilden.


Konstruktiv kritik i alla former är bra men när kritiken består bara av typ "Bilden funkar inte...tyvärr" då är den totalt meningslös...okej så en person tycker inte om bilden vad synd och det är noterat ;o) Det där gäller ju även "Kanonbild!" och sen inget mer....stjälper mer än det hjälper.


/Anders
 
Jag förstår inte varför "kanonbild" skulle stjälpa mer än hjälpa, även om det kanske inte ger så mycket.

Men för egen del så lämnar jag ofta kommentarer på bilder som skiljer ut sig ur den grå massan, och redan det är ju något positivt.

Jag försöker vara utförlig, och få med både starka och svaga sidor, även om det inte alltid blir så. Ibland gör jag också så att om jag har kommenterat många bra bilder av en fotograf, letar jag också upp någon bild av densamma som inte når upp till samma klass, och resonerar lite om varför. Tycker att det känns som en pedagogiskt vettig grej.
 
MattiasL skrev:
Jag förstår inte varför "kanonbild" skulle stjälpa mer än hjälpa, även om det kanske inte ger så mycket.

Menar bara att en simpel kommentar såsom "kanonbild!" och inget mer bara hjälper till att få fotografen att stagnera. Självklart så funkar det ju att skriva att man tycker en bild är en kanonbild men då även peka på vad man tycker är kanon så fotografen kan ta det med sig nästa gång hon/han plåtar.
 
Det håller jag till stor del med om, men jag tror också att en reaktion om än ogenomtänkt är bättre än ingen reaktion alls.
 
Jag har blivit sämre på att kommentera bilder i takt med att jag mer och mer upplever att diskussion kring bild inte alltid är önskvärd. Många verkar vilja samla på sig "fantastiskt", "läckert" genom att lägga ut samma bild hela tiden. Eller lägger ut blommor fotade i macro med kort skärpedjup och lite extra vaselinade i PS. Vill dom verkligen höra hur tråkigt jag tycker det är?

Dialogen inleds ju faktiskt med att bilden läggs ut - inte iom den första kommentaren. När själva budskapet i bilderna verkar vilja vara "titta vilken vacker blomma" eller "se en sån söt fågel på en gren" eller "se så duktig jag är på att kontrollera ljus och skugga i min hemmastudio" så känns det ju bara meningslöst att tycka något. Det finns liksom ingen fråga, det finns ingen känsla, ingen vilja.
 
Jag vet inte hur andra gør, men jag vill ha både positiv och negativ kritik, før att utvecklas.

Jag ger också positiv och negativ kritik. Sen får folk tåla det.
 
1) För att jag föredrar att titta på bilder som jag gillar.
2) För att en riktigt dålig bild ofta har så mycket som kan göras bättre att det skulle kräva åtskilliga sidor med text. Har inte tid att leka personlig utbildare.
3) Kritik i positiv anda ger bra stämning och vid förslag på förändringar tror jag kritik i possitiv anda har betydligt större förändringskraft än negativ.
4) Det är viktigt att peka på vad som är bra i en bild. Det ger information om hur man kan tänka nästa gång. Dvs det kan också vara mycket konstruktivt.
5) Ibland är lite uppmuntran väldigt viktig för att bygga självförtroende och lust att fortsätta utvecklas.
 
Negativ kommentar, använd jag-form

Tycker också jag att det är väldigt mycket positiva kommentarer här på Fotosidan. En orsak kan nog vara att om man får 5% negativa kommentarer och 95 % positiva så känns det som om det väger jämnt.

Jag gillar inte alltför kategorisk kritik, typ "hör inte hemma på detta forum", utan vill ha lite fler ord "därför att...........".

Då man ger kritik funkar "jag-meddelanden" nästan alltid bra. Ingen kan ju ta ifrån mig vad jag tycker.

Jag försöker skriva så och har aldrig fått något otrevligt svar på sån kritik.
 
mar_wal skrev:
Jag har blivit sämre på att kommentera bilder i takt med att jag mer och mer upplever att diskussion kring bild inte alltid är önskvärd. Många verkar vilja samla på sig "fantastiskt", "läckert" genom att lägga ut samma bild hela tiden. Eller lägger ut blommor fotade i macro med kort skärpedjup och lite extra vaselinade i PS. Vill dom verkligen höra hur tråkigt jag tycker det är?

Dialogen inleds ju faktiskt med att bilden läggs ut - inte iom den första kommentaren. När själva budskapet i bilderna verkar vilja vara "titta vilken vacker blomma" eller "se en sån söt fågel på en gren" eller "se så duktig jag är på att kontrollera ljus och skugga i min hemmastudio" så känns det ju bara meningslöst att tycka något. Det finns liksom ingen fråga, det finns ingen känsla, ingen vilja.

För min del är det helt ok om du under mina macroblommor berättar hur tråkigt du tycker det är med macroblommor, men jag tror att jag kommer fästa mer avseende vid de kommentarer som bidrar till att jag kan vidareutveckla det foto jag vill hålla på med, precis som du antagligen vill utvecklas inom ditt område.
 
OK, det kanske var onödigt att dissa en hel genre sådär. Det finns säkert en massa djup i den som inte jag känner.

Arleklint skrev:
För min del är det helt ok om du under mina macroblommor berättar hur tråkigt du tycker det är med macroblommor, men jag tror att jag kommer fästa mer avseende vid de kommentarer som bidrar till att jag kan vidareutveckla det foto jag vill hålla på med, precis som du antagligen vill utvecklas inom ditt område.
 
Om jag lämnar en kommentar (vilket är alltför sällan får jag erkänna) så har jag förmodligen klickat på en liten bild som fångade min blick. Något med bilden gjorde att jag tycker den är intressant eller bra och kommentaren blir därefter. Jag försöker vara konstruktiv om det ändå är något i bilden jag tycker kunde göras bättre eller annorlunda.

Ser den lilla bilden "dålig" eller ointressant ut i mina ögon orkar jag förmodligen inte klicka på den. Tyvärr är detta beteende (som jag tror är rätt typiskt) nog inte så bra för dom som vill ha kommentarer på sina mindre lyckade foton eller "nybörjarbilder" och som skulle vara mest hjälpta av lite konstruktiv kritik.
 
Så fungerar vi nog alla och även jag. Dock har jag som "botemedel" sagt mig själv att jag skall kommentera allt som kommer in i biofotopoolen. Det är en hanterbar mängd.

"Tyvärr" är de flesta bilder som kommer där riktigt bra, så någon egentlig övning i att kommentera dåliga bilder har jag ännu inte fått.
 
När man betraktar en bild, dvs gått från tumnagelbilden, så är man engagerad i den. De bilder jag gillar men vill se lite annorlunda fixade brukar jag utöver en hygglig kommentar ofta lägga till detta önskemål.
Det vore mycket kul om man hade en kort dialog och fotografen faktiskt var öppen för att presentera alternativen på sin sida. Jag gör om mina bilder då och då på god inrådan från vänner på FS.
Numer kan man ju lägga upp alternativa bilder på sin sida utan att allt blir utlagt som tidigare.

Bästa
Bozze
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar