Annons

Varför lämnar du oftast en positiv kommentar

Produkter
(logga in för att koppla)
hound skrev:
mycket intressant synpunkt


själv tycker jag

att kritik är egentligen - omvänt - ja fAKTISKT GODA RÅD

Menar du att du tycker att kritik är synonymt med goda råd?
Möjligen kan konstruktiv kritik vara goda råd om lyssnaren finner dom goda, men kritik är bara just kritik, negativa omdöme utan förklaring.

Men det var ju också vad jag skrev, att har man inget konstruktivt att komma med skall man inte säga något negativt alls. Och att det är konstruktivt är inte synonymt med att det är goda råd, man har nog en lite överdriven självbild om man tror att det man säger är goda råd och inte bara ett utryck för ännu en åsikt. "Goda" blir dom först när mottagaren håller med en, gör han inte det är det ju dåliga råd, eller hur?

Det krävs engagemang för att kunna vara konstruktiv, och det är, tror jag, bristen på sånt som gör att det är klart flest positiva omdöme här.
Och givetvis till viss del att man helt enkelt inte klickar upp dom bilder man tycker är riktigt ointressanta.

/Magnus
 
Kritik kan vara både positiv och negativ.

Kritiken bör förstås vara konstruktiv, annars är det ofta svårt för fotografen att förstå vad som menas, om det t ex bara står "dålig bild". Med en konstruktiv motivering varför man inte gillar bilden, (eller varför man gör det) leder det förhoppningsvis till att fotografen tänker till en gång extra, och kanske kan bedöma sin egen bild från en annan vinkel, och därigenom utvecklas i sitt fotograferande.

Jag kommenterar nästan bara bilder jag tycker om, och då blir det förstås mest positiv kritik, men jag försöker också skriva någonting om hur jag tror det hade gått att göra bilden ännu bättre.

När jag inte får kommentarer på någon av mina egna bilder, tolkar jag det som att den inte är tillräckligt intressant för att folk ska orka engagera sig i den, och det är ju ett sorts svar det också... Jag får försöka göra nästa bild mer intressant!

// Kjelle
 
Ibanez Magnus skrev:
Menar du att du tycker att kritik är synonymt med goda råd?
Möjligen kan konstruktiv kritik vara goda råd om lyssnaren finner dom goda, men kritik är bara just kritik, negativa omdöme utan förklaring.

Men det var ju också vad jag skrev, att har man inget konstruktivt att komma med skall man inte säga något negativt alls. Och att det är konstruktivt är inte synonymt med att det är goda råd, man har nog en lite överdriven självbild om man tror att det man säger är goda råd och inte bara ett utryck för ännu en åsikt. "Goda" blir dom först när mottagaren håller med en, gör han inte det är det ju dåliga råd, eller hur?

Det krävs engagemang för att kunna vara konstruktiv, och det är, tror jag, bristen på sånt som gör att det är klart flest positiva omdöme här.
Och givetvis till viss del att man helt enkelt inte klickar upp dom bilder man tycker är riktigt ointressanta.

/Magnus


Jag tar ett exempel

jag fick en gång kritik om mina "inte alltid vågräta horisontallinjer "

och det tog jag till mig

och numera tänker jag mera "KOMMERSIELLT " -just i denna fråga - emot min vanliga praxis

för att bilderna blir bättre emottagna
om jag tyglar min leklust just där,,,,,,,



alltså kritik som ¨blev till ,.. ett bra tips, ett gott råd
 
hound skrev:
Jag tar ett exempel

jag fick en gång kritik om mina "inte alltid vågräta horisontallinjer "

och det tog jag till mig

och numera tänker jag mera "KOMMERSIELLT " -just i denna fråga - emot min vanliga praxis

för att bilderna blir bättre emottagna
om jag tyglar min leklust just där,,,,,,,



alltså kritik som ¨blev till ,.. ett bra tips, ett gott råd

Nä, det konstruktiv kritik som blev till ett bra tips, ett bra råd.
Och hade du älskat dina "inte alltid vågräta horisontallinjer " hade det varit ett uselt tips och ett dåligt råd.


:)

/Magnus
 
hound skrev:
Varför lämnar du oftast en positiv kommentar
och uteblir helt med dina åsikter och
kommentarer om en bild irriterar dig/ saknar utläggningsvärde eller bara är helt ointressant

är du rädd för att bli kritiserad tillbaka?


En positiv underton är viktig i kommentarer även av bilder du inte gillar. Personlig smak har väldigt lite med bildkritik att göra enligt mig. Men visst lyser ofta den personliga smaken igenom;)

Jag lever i tron att man inte utvecklas om man inte får rättvis kritik där det positiva aspekterna (kvaliteterna) också belyses. Det är alltid utifrån ett visst grundlag man utvecklas, grundlaget bör enligt mig ha vissa positiva vinklar.

Det är väl aldrig fel att nämna ngt negativt?.. om vi bortser ifrån den personliga smaken så finns det nog alltid vissa positiva kvaliteter.

Det handlar om konstruktiv kritik.

Mvh Niclas,

EDIT:
Det irriterar mig ofta här på fs (+ andra forum) när man nästan hela tiden märker att folk ger kritik, är seriösa och vill bli hörda.. och samtidigt så märker man i orden att det handlar om stora delar personlig sak!! Den kontruktiva och objektiva kommentaren med kanske en issolerad del av personlig smak är det bästa enligt mig!!
 
Det är ju skillnad på bildkommentarer och bildkritik.

Om någon lägger upp en bild i en av kritik-poolerna så vill väl denna ha kritik på bilden, och då är det ju kul om man skriver nåt mera konstruktivt än bara "Snygg bild" eller "Trist bild". Det är ju dessutom bra om fotografen isåfall skrivit VAD han vill ha kritik på. Ofta tycker jag man ser bilder i kritikpoolerna som ligger där utan "motivering" så att säga.

Om bilden däremot är upplagd utanför en pool så måste man väl inte nödvändigtvis alltid ge kritik, vare sig positiv eller negativ. Men även här tycker jag det är lite fattigt att bara skriva "Snygg bild" eller "Trist bild". Lite mer kan man nog orka skriva. Några korta textrader om vad man som betraktare tycker eller känner inför bilden. Men det orkar man förstås inte göra på varje bild. Så det krävs "något" av de bilder jag kommenterar, vare sig de är bra eller dåliga.

Kan inte påstå att jag kommenterar särskilt ofta, och det beror säkert på det enorma bildflödet. Jag blir ibland alldeles matt när jag ser hur mycket nya bilder som ramlar in. men samtidigt är det kul och det vore trist om det var ett verkligt lågt flöde av bilder.
 
Tänkte ungefär som du Heidi och har försökt att vara lite mer nyanserad och även leverera kritik ibland. Men det gäller nog att försöka komma på något konstruktivt att skriva och inte bara påstå att en bild är dålig.
 
***
Kanske ngt OT:
Ngt som är väldigt lustigt (kanske inte så underligt,,?) är hur olika språk kvinnor och män använder i kommenterandet av bilderna. Såklart samma pricksäkra tendens på andra communitys...

Mer känslomässiga ord/begrepp som, Sött, skönt, nussigt, "så varmt".. osv osv.. Män använder då andra ord.
Inte för att trampa på militanta feminister, eller andra känsliga individer så menar jag absolut att sådana ord som fler kvinnor än män använder är långt mindre nödvändiga i kommentarer som är tänkta att vara konstruktiva.
INte för att orden är fel i sig elle ri sammanhanget utan att orden oftast verkar komma ur en subjektiv synvinkel och då förlorar den meningen som regel sin konstruktiva värde. (enligt mig).

För alla vill väl vara konstruktiva, eller? Kanske en stor miss att tro att alla vet vad en konstruktiv är... jag vet inte.

MVH Niclas,
 
Senast ändrad:
Jag ger både ros och ris i mina kommentarer och råkar oftast ut för mothugg från en besviken fotograf eller från någon av de som redan gett kommentarer. Många gånger vill jag bara skita i att ge kommentarer då de som får dålig kritik inte accepterar det. Jag själv går aldrig in i försvartal om jag skulle få lite kritik.
 
Senast ändrad:
anden2 skrev:
Tänkte ungefär som du Heidi och har försökt att vara lite mer nyanserad och även leverera kritik ibland. Men det gäller nog att försöka komma på något konstruktivt att skriva och inte bara stå att en bild är dålig.

jag brukar leverera min kritik
med alternativ på andra lösningar , och en PROGNOS på den troliga effekten av dessa



samt poängtera att kritiken är helt min personliga åsikt.


jag själv - är kritisk mot mig själv, och det resulterar i att jag har flera slututformningar av - i princip - VARJE FÄRDIGREDIGERAD BILD

och med,min kritik till andra , är det INTE MITT MÅL ATT FÖRSÖKA, STYRA OM PERSONEN STÄNKANDE,,,,BARA BREDDA DEN,. I BÄSTA FALL
 
För mig stämmer det inte riktigt.
Jag kommenterar bilder som berör mig och det är inte så många av de jag totalt tittar på.

Det skulle för mig kännas lite fånigt att bara säga "bilden berör mig inte" i en kommentar.

Bortsett att man löper risken att försvinna i det totala bildflödet när man lägger upp en bild, så kan man också se avsaknaden av kommentarer som negativ kritik, om än lite diffus.

/Lars
 
Niclasfoto skrev:
***
Inte för att trampa på militanta feminister, eller andra känsliga individer så menar jag absolut att sådana ord som fler kvinnor än män använder är långt mindre nödvändiga i kommentarer som är tänkta att vara konstruktiva.

Jag tror absolut att du har en poäng där... fast tvärtom... :`) eller nå´t...

Jag menar - det manliga sättet (oavsett om det uttrycks av kvinnor eller män) betraktas som det "rätta" sättet medan det kvinnliga sättet betraktas som onödigt. Det gäller många, många områden i livet och samhället.

Jag är väl inte direkt militant men kanske mer "tant" än vad FS i första hand vänder sig till... Jag kommer dock att hålla fast vid mitt sätt att skriva eftersom jag är övertygad om att mångfald är bättre än enfald. :)
 
Mari. Du plockar nu ut citatet ur sitt (mitt) sammanhang. Det blir helt fel att läsa det där separat..



MVH Niclas,
 
hound skrev:
Varför lämnar du oftast en positiv kommentar
och uteblir helt med dina åsikter och
kommentarer om en bild irriterar dig/ saknar utläggningsvärde eller bara är helt ointressant

är du rädd för att bli kritiserad tillbaka?

Därför att man är för lat att säga vad man tycker. Många vet nog inte vad som kan bli bättre.

Mvh Markus
 
Jag lämnar både positiva och andra kommentarer.
Även en positiv kommentar är användbar feedback, en bejräftelse på att någon gillar bilden.

Själv lägger jag mest ut bilder här för att få konstruktiv kritik. Vill jag bara visa dom lägger jag dom på min egen websajt. En positiv kommentar känns bra som bekräftelse då och en mindre positiv men konstruktiv kommentar är alltid nyttig.

Den typ av kommentarer jag ogillar är dom som inte har ett skvatt med bilden att göra. Har fått det på någon hockeybild där kommenteraren inte kommenterat bilden utan bara sina lagpreferenser. Sådant hör hemma på Svenska Fans eller andra sportforum.
 
Niclasfoto skrev:
Mari. Du plockar nu ut citatet ur sitt (mitt) sammanhang. Det blir helt fel att läsa det där separat..



MVH Niclas,


Jag hoppas att läsarna av den här tråden läser hela ditt inlägg och förstår att mitt inlägg var menat som ett bidrag till diskussionen och inte som ett påhopp på dig. Jag kunde ha låtit hela ditt inlägg ligga som citat.

Om det nu råder några missförstånd om mitt syfte med mitt inlägg vill jag förtydliga att jag tror att du har en poäng i sakfrågan även om jag menar att dina slutsatser är annorlunda än mina. Jag tror att det skulle bli ett fattigare forum om det bara var "manliga" tekniskt korrekta kommentarer som delades ut. Jag tror att det "kvinnliga" subjektiva tillför kvalitéer som både kvinnor och män tjänar på.
 
Tror vi är ganska överens du och jag heidi.
Det är lite annorlunda på fotosidan jämfört med övriga livet,där man oftast bara får höra talas om när man har gjort nåt dumt.
 
Mari.
Jag känner igen mig i det du skriver, är alltså inte oenig. Du tror visst det. Det är ok.
MVH Niclas,
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.