Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför inte iMac för foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns idag inga "snurrande"-diskar som klarar att överföra mer än 4Gb/sek vilket är vad USB3 klarar.
I teorin. I praktiken tror jag inte att någon lyckats pressa 4Gb/sek genom en usb3-anslutning. TB klarar i teorin 2x10Gb/sek, i praktiska försök som sagt 6Gb/sek i den ena kanalen.

På Prisjakt finns 102 skärmar som kan kallas "nya", dvs kom 2010 eller 2011. Av dem har 38 displayport, 42 har det inte (resten har ingen uppgift).

Skärmen blev bra först med förra iMac:en som skärmen blev bra. Innan var oMAc:en tämligen ointressant.
Det kan man ju tycka, men de flesta håller nog inte med. 24-tummaren har haft en alldeles utmärkt ips-skärm så länge jag kan minnas. Samma som t ex Dell2410.

Senast ändrad:
I teorin. I praktiken tror jag inte att någon lyckats pressa 4Gb/sek genom en usb3-anslutning. TB klarar i teorin 2x10Gb/sek, i praktiska försök som sagt 6Gb/sek i den ena kanalen. [...]

Min pappa är starkare än din?

Det spelar ju i dagsläget ganska marginell roll att TB är snabbare än USB3 när det knappt finns några _interna_ enheter som maxar USB3 (4,8 GB/s), det är ju bara ett fåtal SSD med SATA 3-anslutning som når upp i de siffrorna. Att propsa på TB-anslutning på en mekanisk disk känns ungefär som att köra en Puch Dakota på motorväg, hur mycket man än vill så finns det inte mer fart att hämta.

Tyvärr är det ju först det halvåret-året som det har dykt upp externa diskar med USB3-anslutning, det är trots allt 2,5 år sedan specifikationen spikades. Nu måste Intel övertyga såväl moderkortstillverkarna som hårddisktillverkarna om förträffligheten med TB för att det skall bli något av det. Än så länge är ju marknaden betydligt mindre än USB3 (som ju finns på de flesta moderkort som lanserats i år) så risken är väl att det tar lite tid. Fördelen är att Intel kan lägga in TB-stödet i sina egna chipset så mobo-tillverkarna får ju det "på köpet" så att säga.

Det spelar ju i dagsläget ganska marginell roll att TB är snabbare än USB3 när det knappt finns några _interna_ enheter som maxar USB3 (4,8 GB/s)...
Det där är, som sagt, en teoretisk hastighet. I praktiken tror jag inte man kommer upp i mer än i allra bästa fall 3 GB/s med usb3. Hur stor nytta man sen har av att TB är dubbelt så snabb (i praktiken) kan man förstås diskutera.

Själv ser jag en situation framför mig där jag kan ansluta min bärbara dator med en TB-sladd till en hubb på skrivbordet som i sin tur är ansluten till skärm, hd, kortläsare, skrivare och kanske nätverk. Utan några hastighetsförluster.

Det där är, som sagt, en teoretisk hastighet. I praktiken tror jag inte man kommer upp i mer än i allra bästa fall 3 GB/s med usb3. Hur stor nytta man sen har av att TB är dubbelt så snabb (i praktiken) kan man förstås diskutera.
Det är väl bara ett fåtal 10000 rpm-diskar som maxar (SATA) 3 GB/s och hur ofta hittar man dem i externa lådor? Fördelen är naturligtvis om man måste ha flera externa enheter anslutna, t.ex. pga begränsningar i datorkonstruktionen (oavsett om det är en iMac eller en bärbar).

Själv ser jag en situation framför mig där jag kan ansluta min bärbara dator med en TB-sladd till en hubb på skrivbordet som i sin tur är ansluten till skärm, hd, kortläsare, skrivare och kanske nätverk. Utan några hastighetsförluster.
Det här vore dock en stor fördel, det håller jag med om!

Skärmen blev bra först med förra iMac:en som skärmen blev bra. Innan var oMAc:en tämligen ointressant.

Min iMac G5 från 2005 har en helt OK skärm. Den är mycket ljusstark och har jämnt ljus över hela rutan. Färgåtergivningen är stabil och acceptabel. Det är inte världens bästa skärm för bildbehandling, men den är inte på något vis dålig. Skärmen är matt, f.ö.

Senast ändrad:

Ja, TB är en användarvänligare teknik än USB, tycker jag. På jobbet har jag 5 sladdar som jag stoppar i min MacBook när jag kommer dit (och förstås måste dra ur när jag går). Min förra arbetsdator var en ThinkPad med en dockningsstation. Mycket bekvämare.

Om man kunde köra ljud och elström genom Thunderbolt också, så skulle det kunna bli lika bra som en PC med dockningsstation.

Det är väl bara att boota MS Windows på sin Mac, så har man löst det också ...
Nej, för mig är det inget alternativ att hålla på att boota om bara för att jag vill spela en stund. Sen är jag heller inte särskilt förtjust i OS X som operativsystem, trivs oändligt mycket bättre med Windows 7. Och till sist vill jag inte lägga ut 25 tusen på en dator som presterar som en för 15 :)

Det kan man. (Med reservation för att jag inte är riktigt säker på vad du menar med "ljud".)
Det låter ju jättebra. Med ljud menar jag vågrörelser i luften. :)

För att få allt ljud som Mac:en producerar att komma ut i externa högtalare istället för de interna så måste jag ansluta de externa högtalarna med en 3.5mm-hörlursplugg. Om man istället kunde koppla in högtalarna i nån slags hub som ansluts med en enda sladd (TB) till datorn så vore det trevligt. Ännu bättre om strömförsörjningen kom via den hub:en också.

För att få allt ljud som Mac:en producerar att komma ut i externa högtalare istället för de interna så måste jag ansluta de externa högtalarna med en 3.5mm-hörlursplugg.

Ännu bättre om strömförsörjningen kom via den hub:en också.
1. Man kan koppla högtalare i en usb-port också.
2. TB strömförsörjer enheter som behöver det. Använder man en hub kan man ju dessutom ha separat ström i den om man har krävande enheter anslutna.

1. Då måste man ha speciella USB-högtalare eller en adapter. Kan alla Mac:eek:r skicka ljudet via USB?

Dessutom försvinner fördelen med att ansluta allting till datorn med en enda sladd.

2. Jag vill alltså strömförsörja datorn också, så att det blir lika bekvämt som med en PC med dockningsstation.

1. Då måste man ha speciella USB-högtalare eller en adapter. Kan alla Mac:eek:r skicka ljudet via USB?

Dessutom försvinner fördelen med att ansluta allting till datorn med en enda sladd.

2. Jag vill alltså strömförsörja datorn också, så att det blir lika bekvämt som med en PC med dockningsstation.
1. Du behöver ju "speciella högtalare" i vilket fall. Om de har hörlursplugg eller usb spelar väl ingen roll. Varför skulle fördelen försvinna?

2. Nja, att köra strömmen till datorn genom TB är nog att begära för mycket. Å andra sidan klarar en MB ganska många timmar på batteri.

Varför inte ha en stationär dator istället och använda laptopen annorstädes? Är ju helt klart den bästa lösningen.

1. Du behöver ju "speciella högtalare" i vilket fall. Om de har hörlursplugg eller usb spelar väl ingen roll. Varför skulle fördelen försvinna?
Jag har redan flera par högtalare.

F.ö. så är USB-högtalare ointressanta. Att byta 3.5mm-pluggen mot en USB-plugg gör inte att jag får färre sladdar att ansluta. TB-högtalare vore däremot intressanta om det finns TB-hub:ar.

2. Nja, att köra strömmen till datorn genom TB är nog att begära för mycket. Å andra sidan klarar en MB ganska många timmar på batteri.

Synd. Jag begriper inte riktigt varför det inte finns dockningsstationer till Mac:eek:r. Apple var ju tidiga med sådana i början av 1990-talet, men nuförtiden har de helt släppt det.

Varför inte ha en stationär dator istället och använda laptopen annorstädes? Är ju helt klart den bästa lösningen.

Det finns flera skäl till att inte göra så. Jag vill ha mitt arbetsmaterial på laptopen för att kunna jobba hemma ibland (och för att ha det tillgängligt när jag reser).

Jag använder nästan aldrig min stationära dator nuförtiden. Den står på skrivbordet, men jag vill kunna sitta med datorn i soffan eller i trädgården.

Om jag ska använda flera datorer så måste jag ha mina data på en server. Jag bor på landet en bra bit från närmaste telestation med gamla halvruttna telefontrådar. Ibland fungerar nätet inte alls, och när det fungerar har jag bara cirka 6Mbit/s (downlink) via ADLS.

Det låter ju jättebra. Med ljud menar jag vågrörelser i luften. :)

För att få allt ljud som Mac:en producerar att komma ut i externa högtalare istället för de interna så måste jag ansluta de externa högtalarna med en 3.5mm-hörlursplugg. Om man istället kunde koppla in högtalarna i nån slags hub som ansluts med en enda sladd (TB) till datorn så vore det trevligt. Ännu bättre om strömförsörjningen kom via den hub:en också.

Annars har du ju denna lösning

http://www.macoteket.se/Ovriga_sidor/Sokresultat/Bose_SoundLink/prd1336437.aspx

Billigt och bra. :) Eller åtminstone bra, antar jag. Bose brukar göra bra grejer.

Fast det behövs fortfarande en USB-grunka att ansluta. Även om det bara är en liten dongel så går det nog inte så bra att ha den ansluten jämt och ständigt. Den kommer att ta stryk av att datorn åker i och ur sin väska.

Bluetoothhögtalare är nog en bättre lösning.

Det finns flera skäl till att inte göra så. Jag vill ha mitt arbetsmaterial på laptopen för att kunna jobba hemma ibland (och för att ha det tillgängligt när jag reser).

Jag använder nästan aldrig min stationära dator nuförtiden. Den står på skrivbordet, men jag vill kunna sitta med datorn i soffan eller i trädgården.

Om jag ska använda flera datorer så måste jag ha mina data på en server. Jag bor på landet en bra bit från närmaste telestation med gamla halvruttna telefontrådar. Ibland fungerar nätet inte alls, och när det fungerar har jag bara cirka 6Mbit/s (downlink) via ADLS.

Nej, det räcker att du har materialet på din laptop. Du kan ju jobba med filerna i laptopen från din stationära dator när du är hemma.

Vad ska du med en dockningsstation till om du vill sitta i soffan eller i trädgården? Vitsen med att docka en laptop är ju att den ska "bli" en stationär dator. Och som stationär dator är en laptop usel på alla sätt...och du har väl knappast en dockningsstation i trädgården :)
Men du verkar ju inte vilja vara stationär alls, så jag förstår inte vad problemet är.

Jag har redan flera par högtalare.

F.ö. så är USB-högtalare ointressanta. Att byta 3.5mm-pluggen mot en USB-plugg gör inte att jag får färre sladdar att ansluta. TB-högtalare vore däremot intressanta om det finns TB-hub:ar.
Själv har jag t ex flera skannrar med bl a scsi-anslutning. Jag har dock inga problem med att acceptera att saker utvecklas och att det numera finns andra och bättre sätt att ansluta tillbehör till datorn.

En usb-högtalare ansluter man givetvis till den hubb vi tidigare resonerat om. Det är iofs inte otänkbart att en TB-hubb skulle kunna ha 3,5mm-anslutning också men det verkar lite stenålder att blanda in analoga format.

Synd. Jag begriper inte riktigt varför det inte finns dockningsstationer till Mac:eek:r. Apple var ju tidiga med sådana i början av 1990-talet, men nuförtiden har de helt släppt det.
Det finns dockningsstationer till olika Macbookmodeller, även om inte Apple tillverkar några.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto