Annons

Varför inte iMac för foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej, det räcker att du har materialet på din laptop. Du kan ju jobba med filerna i laptopen från din stationära dator när du är hemma.
Förvisso sant, men det är enklare att jobba med dem på laptopen.

Vad ska du med en dockningsstation till om du vill sitta i soffan eller i trädgården?
Det vill jag ju inte. Jag vill ha en dockningsstation på jobbet.

Vitsen med att docka en laptop är ju att den ska "bli" en stationär dator. Och som stationär dator är en laptop usel på alla sätt.
Tja, definitionsmässigt är det ju sant, men en laptop kan göra ett lika bra jobb som en stationär dator under rätt omständigheter. Och är mycket bättre än en stationär dator om man ska vara någon annanstans än den stationära datorn ...

Men du verkar ju inte vilja vara stationär alls, så jag förstår inte vad problemet är.
Problemet är att jag vill koppla in externa högtalare, ett externt tangentbord, en extern mus, en extern disk (backupdisk), ett trådbundet nät, strömförsörjning och en extern skärm när jag har datorn på jobbet.

Med min förra dator, en ThinkPad, gjorde jag allt detta genom att sätta laptopen i sin dockningsstation. Med min nuvarande dator, en MacBook Pro, måste jag stoppa i 5 sladdar i datorn för att göra samma sak.

Själv har jag t ex flera skannrar med bl a scsi-anslutning. Jag har dock inga problem med att acceptera att saker utvecklas och att det numera finns andra och bättre sätt att ansluta tillbehör till datorn.
Det har inte jag heller, så länge det finns mervärde i att byta periferienheterna.

En usb-högtalare ansluter man givetvis till den hubb vi tidigare resonerat om.
Javars, en TB-hub skulle ju kunna ha USB-kontakter och någon slags konvertering mellan TB och USB, kanske.

Det finns dockningsstationer till olika Macbookmodeller, även om inte Apple tillverkar några.
Den enda någotsånär vettiga sådan jag har sett är gjord så att man inte kan använda den interna skärmen på MacBook:en medan man har den dockad.

Men jag har inte undersökt marknaden för MacBook-dockningsstationer på några månader, så det kan ju hända att det finns bättre nu. Tips mottages tacksamt.

Nej, för mig är det inget alternativ att hålla på att boota om bara för att jag vill spela en stund. Sen är jag heller inte särskilt förtjust i OS X som operativsystem, trivs oändligt mycket bättre med Windows 7. Och till sist vill jag inte lägga ut 25 tusen på en dator som presterar som en för 15 :)

Varför inte? Du har ju en Canon för 20000 som presterar sämre än en Nikon för 10000.

/K

Jag har redan flera par högtalare.

F.ö. så är USB-högtalare ointressanta. Att byta 3.5mm-pluggen mot en USB-plugg gör inte att jag får färre sladdar att ansluta. TB-högtalare vore däremot intressanta om det finns TB-hub:ar.

Synd. Jag begriper inte riktigt varför det inte finns dockningsstationer till Mac:eek:r. Apple var ju tidiga med sådana i början av 1990-talet, men nuförtiden har de helt släppt det.

Henge-dock... Fungerar super till "vilken" Mac du vill, dock så är skärmen stängd så du måste ha separat skärm/TV till den...

Man får en medelmåttig, men liten och snygg dator för pengarna, inte mer än så.
Prestandamässigt sett är den snabbaste iMac:en sämre än min 3 år gamla burk, som inte ens var det vassaste när jag byggde den.

Jag säger inte att det är nåt större fel på iMacs, det är en schyst produkt och en av dom bättre "enhetsdatorerna". Om det viktigaste inte är att ha en dator som tar så liten plats som möjligt så finns det bättre alternativ.

Lätt att påstå, men jag ser ännu inget bevis.

Var hittar du en färdigbyggd allt-i-ett-dator (eller komplett paket) med fullt operativsystem (ingen "home"-variant) enklare programvaror, sandy bridge-processor, thunderbolt, mm, för samma pris.

Skicka en länk så tror jag dig.

/D

Javars, en TB-hub skulle ju kunna ha USB-kontakter och någon slags konvertering mellan TB och USB, kanske.
En av fördelarna med TB är ju just att du kan använda det till vilka andra ändamål du vill. Du kan t ex via en hub ansluta skärmar, nätverk, usb-prylar, firewireprylar, hdmi osv. Förmodligen scsi också om nån skulle komma på idén.

Lätt att påstå, men jag ser ännu inget bevis.
Det där reddes ut tidigare i tråden. Det visade sig att datorn som "inte ens var det vassaste när jag byggde den" skulle ha innehållit en rejält överklockad processor av en typ som inte fanns i verkligheten förrän ett halvår senare.

Hub behövs inte till TB eftersom du kan koppla allt i en kedja som FW. En av TBS stora fördelar är att TB skickar mer ström än USB så ven stora diskar kan strömförsörjas via TB, förmodligen även strömsnåla skärmar.

Ljud via USB eller FW är något alla audiofiler har, ett inbygt ljudkort drabbas alltid av störningar från andra saker i datorn. BT 3.0 blir klart intressant eftersom det kommer bli möjligt att skicka okomprimerat ljud då.

/Karl

Henge-dock... Fungerar super till "vilken" Mac du vill, dock så är skärmen stängd så du måste ha separat skärm/TV till den...

Det var nog den jag syftade på några inlägg tillbaka, men som jag skrev så gillar jag inte att man inte kan använda den inbyggda skärmen.

En av fördelarna med TB är ju just att du kan använda det till vilka andra ändamål du vill. Du kan t ex via en hub ansluta skärmar, nätverk, usb-prylar, firewireprylar, hdmi osv. Förmodligen scsi också om nån skulle komma på idén.

Ja, det låter onekligen bra. Vi får väl se när/om det kommer hub:ar med extra allt.

Köp en iMac

Har haft Mac några år. Har både en liten macbook Air och en iMac.
Tidigare hade jag använt Windows i 15 år och jag vill inte tillbaka.
Det har sagts mycket i den här tråden så jag ska inte underbygga något religionskrig utan har bara en sak att säga: Köp en iMac - du kommer inte ångra dig.
Den senaste iMac ger väldigt mycket dator för pengarna i ett snyggt aluminiumchassi. Tyst och snygg. Dessutom jättebra skärm. Du kommer inte ångra dig om du går över till den "ljusa sidan".

Hub behövs inte till TB eftersom du kan koppla allt i en kedja som FW. En av TBS stora fördelar är att TB skickar mer ström än USB så ven stora diskar kan strömförsörjas via TB, förmodligen även strömsnåla skärmar.
Man kan inte koppla en kedja om det man vill koppla in är apparater med fw- och/eller usb-koppling (vilket är vad vi diskuterar).

Visserligen skickar TB mer ström än usb, men mindre än t ex FW. Om 10 W ska räcka till måste det vara en ganska liten och väldigt strömsnål skärm. Men det kanske kommer sådana i framtiden.

Vi diskuterar möjligheten att koppla in allt möjligt via TB. T.ex. USB-enheter. För att det ska fungera måste man ha någon slags mellandon mellan USB och TB. TB är i princip PCI, och det borde inte vara några problem att ansluta ett USB-"kort" till TB istället för att sätta ett sådant på PCI-bussen, men det krävs någon slags anpassning.

Diskuterar vi inte TB? TB går väl att koppla i en kedja som FW?
Du har helt rätt i att man kan koppla TB i kedja.

Det jag och Per diskuterar är lite av ett sidospår, utifrån att han saknar en dockningsstation till Macbook och något jag skrev tidigare i tråden: Själv ser jag en situation framför mig där jag kan ansluta min bärbara dator med en TB-sladd till en hubb på skrivbordet som i sin tur är ansluten till skärm, hd, kortläsare, skrivare och kanske nätverk. Utan några hastighetsförluster.

. Går i tankarna på uppgradering av dator. Det går ju inte komma ifrån att iMac är läckert designad. Men vad talar emot den som verktyg för fotoändamål? Verkar svår /omöjlig att uppgradera på egen hand pga sin konstruktion. Är skärmen ett aber vad gäller färginställning? Andra uppenbara nackdelar?
Skulle vara intressant att veta hur det gick, efter att tråden blivit som den blev....!

iMac-idén föll, en bra laptop + extern skärm blir det. Tänkte Lenovo men det verkar förvånande nog (för mig) som en macbookpro ger lika mycket 'bang for the buck'. Det gäller bara att kommma över Steve Jobs framtoning ;)

iMac är nog som sagt bra i sig men mina ursprungliga dubier ang problem med byte av ev havererade delar kvarstår. Alla förslag till lösning handlar antingen om grejor som medför extra sladdar (då bortfaller iMac'ens poäng i mina ögon) eller i värsta fall ett s k serviceavtal, vilket knappast är rimligt för en privatperson för ngt så enkelt som att byta delar i en maskin.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto