Annons

Varför inte iMac för foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skulle tro att det blir ändring på det nu med Lion.

/Karl

Lions centraladministrationsverktyg är (och det finns inget bättre ord) fortfarande ett skämt. Det finns fortfarande inga verktyg för enterprisenivån, och det är där pengarna finns.

Men, jag erkänner att för SMB-segmentet så blir det bättre (Sålänge ingen av datorerna är mobil... eftersom verktygen bygger på att datorerna är tillgängliga när ändringarna genomförs).

I alla fall på servrar gäller det. På burken man sitter och jobbar så blir man lätt irriterad om något går långsamt. Som nu när jag satte ihop en time laps film av 999 bilder, det tog 3 minuter och att skala om alla bilderna till full-HD tog nog 10 min. Usch och fy det är nog dags för en ny dator.

Finns det inte en apple-tv nu, den skall vara grymt strömsnål.

/Karl

Jo det är ju inte helt osant att väntetider är av ondo. Jag blir dock mer störd av mängder med små väntetider än en samlad 5-10 minutare. Vilket förmodligen gör ssd & minne viktigare än CPU i mitt fall.

AppleTV klarar inte plex, om man nu inte knäcker den. Då ska det tydligen gå.

Jag säger inte emot. Men, det ändrar ju inte det jag sa om att betydligt fler än "en av tio" datorer som finns i drift kör windows på grund av ett AKTIVT val av någon, och inte på grund av ett passivt val som föreslogs i inlägg 248.

Eftersom det handlade om de som 'köper på stormarknaden' är kanske företagsfolket lite vid sidan av argumentet?

Nja, här i Schweiz är det inte olagligt att sälja OEM-lisenser över disk och dom är ju billigare så jag tror att här är det väldigt vanligt.

/Karl

Det är inte olagligt här heller, fast man måste väl (oftast) köpa nån hårdvara samtidigt. Men det skulle väl i princip vara en cd-läsare eller nåt ;)

Eftersom det handlade om de som 'köper på stormarknaden' är kanske företagsfolket lite vid sidan av argumentet?

Läs inglägget igen. Det är inte så det är formulerat om du frågar mig. Då hade det stått "nio av tio datorer som köps på stormarknader", och då hade jag inte haft några invändningar på det.

Det är inte olagligt här heller, fast man måste väl (oftast) köpa nån hårdvara samtidigt. Men det skulle väl i princip vara en cd-läsare eller nåt ;)

Här kan man utan problem bara köpa en OEM version av Windows eller Office. Det går säkert ganska lätt i Sverige också, men då är det handlaren som ser mellan fingrarna.

/Karl

Nix. Microsoft har ( i Sverige) alltid haft som villkor att det skall vara ett KOMPLETT system som dessutom skall levereras med licensen INSTALLERAD och körbar.

Det var dock tvetydigt specificerat i tidigare VAR-avtal, men iochmed releasen av Vista så finns det inga tvetydigheter kvar.

Nja, här i Schweiz är det inte olagligt att sälja OEM-lisenser över disk och dom är ju billigare så jag tror att här är det väldigt vanligt.

/Karl

Man bryter väl mot upphovsrätten även i Schweiz eller? För det är väl det enda regler man kan bryta mot så att säga om man köper en OEM.

Vet inte exakt vilka regler Microsoft har på en OEM, men det får väl bara installeras på en dator utan OS.
Då kan man ju stoppa i en ny hd och saken är biff. Den tolkningen har jag sett, vet inte om den stämmer.

I den här soppan känns det lätt att drunkna
[Edit ] Janne åt visst upp soppan :)

Senast ändrad:
Läs inglägget igen

Jag citerar: "Jag skulle säga att nio av tio som har en dator med Windows inte har gjort ett aktivt val av operativsystem utan använder Windows för att det fanns på datorn som de köpte på stormarknaden."

Man får nog använda ett visst mått av sofism för att missförstå innebörden.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto