Annons

Varför inte iMac för foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kan bekräfta att det går med version 1 och 2 av iMac. Mac 1 har mini-DVI och iMac 2 har mini-DP. iMac 2 går även att använda som skärm till en annan dator. iMac 3 har Thunderbolt. Thunderbolt skall innehålla en Displayport signal så det borde dyka upp TB->DP-adaptrar.

/Karl

Det går tyvärr inte att koppla en skärm till en iMac

Jag skulle köpa en 13"Macbook Pro och en bra extern 24" eller 27" skärm istället för iMac

Tolka mig rätt, har 2 st iMac så det är inget fel med dessa burkar, men nästa inköp blir en laptop 13-15"

Det går alldeles utmärkt att koppla ihop en extra skärm till iMac!

Bilagor

• IMG_3001_2-skarmar.jpg
    IMG_3001_2-skarmar.jpg
    15.9 KB · Visningar: 1,036
Det som talar emot en iMac är prislappen. Inte mycket dator för pengarna. Men man får en smidig burk som tar relativt lite plats i alla fall.

Precis som på vilken annan dator som helst.

Hmmm.. är inte detta en diskusion som varit uppe tidigare, och det brukar vara svårt att bevisa ditt påstående. Hitta en PC med motsvarande prestanda och mjukvara (jag tror inte det går att hitta en PC med Thunderbolt-kontakter än) för motsvarande pris.

http://www.apple.com/se/imac/specs.html

Det går tyvärr inte att koppla en skärm till en iMac

Jag skulle köpa en 13"Macbook Pro och en bra extern 24" eller 27" skärm istället för iMac

Tolka mig rätt, har 2 st iMac så det är inget fel med dessa burkar, men nästa inköp blir en laptop 13-15"

Det går att koppla in 2 skärmar.

http://macworld.idg.se/2.1038/1.383486/nya-imac-stodjer-externa-bildskarmar

Dessutom bidrar thunderbolt-kontakterna till att du kan koppla in externa hårddiskar med riktigt bra överföringshastighet.

Det som talar emot en iMac är prislappen. Inte mycket dator för pengarna. Men man får en smidig burk som tar relativt lite plats i alla fall.

Precis som på vilken annan dator som helst.

Jag tycker att man, med de nya uppdaterade iMacarna, får ganska mycket dator för pengarna. En smidig W7 med i5 är inte jättebillig.

Min farsa köpte en Dell för några veckor sedan med i5, 6 GB, 1 Tb och ett hyfsat grafikkort (kommer inte ihåg vilket), och den fick han ge drygt 9000.- för, utan skärm.

10995.- skrämmer inte tycker jag.

Det finns både fördelar och nackdelar med en datortyp som iMac, jag kan t.ex. inte bygga ut den med extra grafikkort, däremot RAM-minnen är OK.

En fördel med Mac är att många program är installerade redan från början, iMovie, iPhoto, iWeb, iTunes, iDVD, Garageband, iCal, iChat, iSync, QuickTime som gör att jag kan börja direkt med bild-film-musik-webb utan att behöva leta efter lämpliga sådana från tredjepartstillverkare.

Har jag installerat Skype behövs heller ingen extra webbkamera (den är inbyggd) eller någon lös mikrofon (också den är inbyggd).

Liksom jag skrev tidigare på denna tråd, det går utmärkt att koppla ihop iMac med en extra skärm.

Men viktigaste är att man köper den dator man trivs med, oavsett det är en iMac eller någon annan datortyp!

Hmmm.. är inte detta en diskusion som varit uppe tidigare, och det brukar vara svårt att bevisa ditt påstående. Hitta en PC med motsvarande prestanda och mjukvara (jag tror inte det går att hitta en PC med Thunderbolt-kontakter än) för motsvarande pris.

http://www.apple.com/se/imac/specs.html
Man får en medelmåttig, men liten och snygg dator för pengarna, inte mer än så.
Prestandamässigt sett är den snabbaste iMac:en sämre än min 3 år gamla burk, som inte ens var det vassaste när jag byggde den.

Jag säger inte att det är nåt större fel på iMacs, det är en schyst produkt och en av dom bättre "enhetsdatorerna". Om det viktigaste inte är att ha en dator som tar så liten plats som möjligt så finns det bättre alternativ.

Det var ganska vanligt att diskussionen om att iMac inte går att expandera dök upp för många år sedan. Idag är detta inte samma problem så vi har USB2, Firewire och inte minst Thunderbolt. Thunderbolt ä en standard som är en sammanslagning av Mini Displayport och PCIExpress. Det är m.a.o. som en PCI-kortplats på kabel.

När det gäller att byta t.ex. CPU, GPU och annat så går det inte att göra. Om man om 2 år vill ha en vassare dator är det bar att sälja den man har och köpa ny för till skilda från en PC så har Macarana ett gediget andrahandsvärde även efter 3-4 år.

På frågan om iMac är en bra dator för bildbearbetning så är frågan tveklöst, ja!

Om det viktigaste inte är att ha en dator som tar så liten plats som möjligt så finns det bättre alternativ.

Njae, en Mac mini tar ännu mindre plats än en iMac. Man kan placera den någon annanstans än direkt vid skärmen (t.ex. på en hylla under skrivbordet). Fast skillnaden blir minimal eftersom en skärm tar nästan lika mycket plats som en iMac.

Om det viktigaste inte är att ha en dator som tar liten plats så är en Mac Pro bättre.

En fördel med Mac är att många program är installerade redan från början, iMovie, iPhoto, iWeb, iTunes, iDVD, Garageband, iCal, iChat, iSync, QuickTime som gör att jag kan börja direkt med bild-film-musik-webb utan att behöva leta efter lämpliga sådana från tredjepartstillverkare.
Jag ser det som en nackdel att en massa program jag inte kommer att använda är förinstallerade. Men alla är vi väl olika. En del gillar mest prestanda för pengarna, andra gillar massa lull-lull förinstallerat. Tur att det finns alternativ för alla :)

När det gäller att byta t.ex. CPU, GPU och annat så går det inte att göra. Om man om 2 år vill ha en vassare dator är det bar att sälja den man har och köpa ny för till skilda från en PC så har Macarana ett gediget andrahandsvärde även efter 3-4 år.

Det är rätt få personer som bökar med att uppgradera sådana delar på sin PC. Man måste dessutom redan vid inköpet tänka på vilka uppgraderingar man kan komma att göra så att man inte köper en dator som är underdimensionerad vad gäller expansion, strömförsörjning, minnesplatser, mm.

Det är rätt få personer som bökar med att uppgradera sådana delar på sin PC. Man måste dessutom redan vid inköpet tänka på vilka uppgraderingar man kan komma att göra så att man inte köper en dator som är underdimensionerad vad gäller expansion, strömförsörjning, minnesplatser, mm.
Nej du, det är väldigt många som "bökar" med att uppgradera sina datorer. Det är jättevanligt att man behåller chassi, minnen (om möjligt), nätagg, eventuella instickskort, hårddiskar, et cetera, när man byter moderkort+processor.
Lägger man sin prestandanivå på rätt nivå vad gäller prestanda per krona brukar det inte bli en särskilt dyr affär heller (under 4000:).
Sen är det också många som exempelvis med förra generationens processorer bytte upp sig från en av dom tidiga Core 2 Duo till Core 2 Quad utan att behöva byta nåt annat än pocessorn.
Det är ju bara när man går till en ny generation som man också behöver byta moderkort och eventuellt minnen.
Verkar säkert bökigt om man inte håller på med sånt, men är i själva verket inte det minsta krångligt.

Men nu är vi väldigt off-topic igen.

Man får en medelmåttig, men liten och snygg dator för pengarna, inte mer än så.
Prestandamässigt sett är den snabbaste iMac:en sämre än min 3 år gamla burk, som inte ens var det vassaste när jag byggde den.

Jag tror inte att du byggde datorer som piskade denna för tre år sedan, det kan jag nog t.o.m. lova att du inte gjorde. Jag ställde faktiskt en ny Macbook Pro (i7 Quad) mot en 3 år gammal "värsting" Mac Pro (2x Xeon Quad) som körde det värsta Intel kunde leverera för 3 år sedan och Macbook Pro piskade upp Mac Pron, det var inte med mycket med det var klar skillnad.

Man skall inte glömma bort att nya datorer har snabbare kontrollers och bussar vilket bara det gör stor skillnad, kanske framförallt när man jobbar med minnesintensiva saker som bildredigering. I fallet med de nyare i-processorerna från Intel har man oxå den fördelen att processor och minnen kan snacka mer direkt mot varandra vilket gör stor skillnad. Man skall inte bara titta på GHz och processorkärnor, det är mycket mer faktorer som spelar in.

BTW, vem har tid att bygga datorer själv när man kan vara ute och plåta istället. ;)

Om det viktigaste inte är att ha en dator som tar så liten plats som möjligt så finns det bättre alternativ.

Så som t.ex.? Lista upp alternativen.

De Imac som säljs idag har Thunderbolt-utgång. På varje sådan kan du (om jag förstått det rätt) koppla två skärmar och fyra andra saker, t ex hårdisk, kortläsare, skrivare och skanner.

De har bägge och, saxat från Apples hemsida (där jag tjuvikikade innan första svaret - lite fusk :)

# One Thunderbolt port on 21.5-inch iMac
# Two Thunderbolt ports on 27-inch iMac
# Mini DisplayPort output with support for DVI, VGA and dual-link DVI (adapters sold separately)

Jag tror inte att du byggde datorer som piskade denna för tre år sedan, det kan jag nog t.o.m. lova att du inte gjorde. Jag ställde faktiskt en ny Macbook Pro (i7 Quad) mot en 3 år gammal "värsting" Mac Pro (2x Xeon Quad) som körde det värsta Intel kunde leverera för 3 år sedan och Macbook Pro piskade upp Mac Pron, det var inte med mycket med det var klar skillnad.

Man skall inte glömma bort att nya datorer har snabbare kontrollers och bussar vilket bara det gör stor skillnad, kanske framförallt när man jobbar med minnesintensiva saker som bildredigering. I fallet med de nyare i-processorerna från Intel har man oxå den fördelen att processor och minnen kan snacka mer direkt mot varandra vilket gör stor skillnad. Man skall inte bara titta på GHz och processorkärnor, det är mycket mer faktorer som spelar in.

BTW, vem har tid att bygga datorer själv när man kan vara ute och plåta istället. ;)

För tre år sen byggde jag en burk med en Core i7 som körs i 4GHz, 6GB 2GHz CL8 DDR3 på ett Gigabyte EX58-UD5 med ett högpresterande nätagg (Thermaltake Toughpower Q-Fan 850).

Den snabbaste iMac:en har en i7:a på 3.4GHz, förvisso på Z68-plattforen (X58:ans efterträdare) med 1.3GHz-minnen och ett laptop-grafikkort och kostar då över 21 tusen spänn. Min burk gick på 13 tusen (utan skärm) för tre år sen...

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto