Annons

Varför inte iMac för foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det sitter en i7 Gen 2 (dvs Sandy Bridge) i iMac vilken utklassar din "gamla" i7 trots skillnaden i klockfrekvens. Du kan inte jämföra Gen 1 och Gen 2 av Core i7 det är som att jämföra äpplen och päron.
Du vet uppenbarligen inte vad du snackar om. Prestandamässigt är det inte särskilt stor skillnad på Sandy Bridge och Nehalem.

Det finns någonting som heter support/serviceavtal som man köper i samband med burken och där en tekniker kommer och byter hårddisken om den går sönder. Händer ju iofs inte så ofta, dvs att hdd´n går sönder

Har faktiskt aldrig haft ett hw-ras på en hårddisk hemma. Jo en gång, när en HP 9000 välte, då dog diskarna som satt i den. Fast det är väl lite utanför spec. på en 3.5" scsi disk :)

Mac vs Windows diskussionen är värre än Canon Nikkon diton.

Vilken som är bättre är nog lite upp till användaren.
Själv har jag kört HP NW serien på laptop och XW och Z serien på stationärt. Laptop'en var privat och stationära använde jag på jobbet.
Sedan har jag haft en ASUS en gång och det var nog den sista gången jag hade en sådan.

Folk klagar mycket över Apple fanatikerna. Själv tycker jag att anti Apple fanatikerna är 7 resor värre. Det första som kommer upp i en diskussion är alltid priset. Själv har jag några invändningar mot att en sådan diskussion kommer upp, och grunden till det är...

1. Det jämförs äpplen med både päron och bananer
2. Apple är inte dyrast, det finns "high-end" produkter från andra märken t.ex Sony, Lenovo och HP
3. Att en Koenigsegg är en jävligt snabb och rolig bi,l tror jag inte en 7-barns far bryr sig det minsta om när han ska köpa en ny bil.

De flesta som klagar på Apple är helt enkelt fattiga och har inte råd med annat än något slags substitut av tveksam kvalitet och användarvänlighet.

Bilagor

• dump.jpg
    dump.jpg
    21.3 KB · Visningar: 178
1. Det jämförs äpplen med både päron och bananer
2. Apple är inte dyrast, det finns "high-end" produkter från andra märken t.ex Sony, Lenovo och HP
3. Att en Koenigsegg är en jävligt snabb och rolig bi,l tror jag inte en 7-barns far bryr sig det minsta om när han ska köpa en ny bil.

De flesta som klagar på Apple är helt enkelt fattiga och har inte råd med annat än något slags substitut av tveksam kvalitet och användarvänlighet.

Punkt 1 och 2 kan jag delvis hålla med om ibland.
Att jämföra en supersportbil och en 7-barnsfars bilbehov med datorer är inte särskilt meningsfullt, oavsett vad diskussionen handlar om. Finns inga likheter som går att applicera på mac vs pc.
Och det du säger angående folk som klagar på Apple är inget annat än fördomsfullt trams som helt saknar substans.

Och för övrigt är priserna på Lenovo-datorerna du har framme i bilden där felaktiga (dom kostar runt 25 000:)

Senast ändrad:
Punkt 1 och 2 kan jag delvis hålla med om ibland.
Att jämföra en supersportbil och en 7-barnsfars bilbehov med datorer är inte särskilt meningsfullt, oavsett vad diskussionen handlar om. Finns inga likheter som går att applicera på mac vs pc.
Och det du säger angående folk som klagar på Apple är inget annat än fördomsfullt trams som helt saknar substans.

Och för övrigt är priserna på Lenovo-datorerna du har framme i bilden där felaktiga (dom kostar runt 25 000:)

Jämförelsen med bilen gjorde jag med tanke på köparens behov.

Så det fördomsfulla tramset. Jag vet att det inte är så, men alltid retar en sådan text någon.

Men jag undrar hur många av de som klagar på OsX och Linux, ja, hur många har använt det?

vi har dessa tre bröder varvid en är försvunnen sedan ett tag som alltid förespråkar pc o säger att man bla alltid får så mycket mer för pengarna o att man kan bygga en värsting osv. Dom tre är falumas,ebermark o den försvunna tozz. Jag respekterar att ni förespråkar pc men vad som alltid sker i dom trådar ni är med är att dom alltid spårar ur i ett total krig om mac/pc.
Det som gör mig förundrad är erat (Hat) mot mac? Det är ungerfär samma angående iphone. Jag har kört mac i många år o r yrkesfotograf o behöver en driftsäker dator som alltid fungerar vilket mac gjort för mig men jag är ingen mac fanatiker utan hade dom inte fungerat då hade jag garanterat tagit upp det. Den enda produkt jag haft från apple som inte funkat bra är en iphone 3 mina 2st som jag haft har krånglat en hel del, fick en utbytt men nästa har inte varit helt ok. Var faktiskt snubblande nära att inte köpa iphone 4 pga strulet men enligt dom som jag känner så funkar 4 klart bättre o jag köpte den är klart bättre än den gamla 3an.
Så oavsett om ni anser att man kan bygga en dator för billigare pengar etc så betalar jag hellre lite mer för något som jag vet fungerar utan massa virus etc, och observera jag säger inte att pc inte skulle fungera men varför skulle jag byta från något som funkar felfritt?
och det är det som är poängen om ni anser att era pc fungerar utmärkt varför ska ni byta då för? kör vidare med era pc så kör jag vidare med mac så länge jag tycker dom fungerar bra.
Däremot så tycker jag att man rätt ofta läser om folk som bytt från pc till mac o är super nöjda o inte vill byta tillbaks, det är ytterst sällan man ser tvärtom.

Dom tre är falumas,ebermark o den försvunna tozz. Jag respekterar att ni förespråkar pc men vad som alltid sker i dom trådar ni är med är att dom alltid spårar ur i ett total krig om mac/pc.

Vi brukar ryta ifrån när Apple-fanatikerna kommer med fullständigt absurda osanningar. Att trådarna spårar ur kan man sällan tillskriva oss hela skulden för.
Just denna tråden borde vi PC-förespråkare ha mer eller mindre ensamrätt på, då den heter "varför inte iMac för foto?".

/Karl

Fast vad säger det? Det är ännu fler som INTE bytt till Mac...

Det finns en hel del flugor som äter koskit också, hur påverkar det Apples förmåga?

I vanlig ordning så ignoreras allt av värde i inlägget och fokus läggs på något, vad som helst, som kan vändas mot "den andra sidan"

Hela tråden är ju TRAGISK, en exakt upprepning av minst tre tidigare trådar.

Att komma med argument som skjutits i sank för två trådar sedan IGEN känns lite sunkigt minst sagt. Fixa fram vettiga bevis för vad ni påstår eller håll käft, att upprepa sig gör inte det hela mer trovärdigt eller sant.

Samma personer kommer med exakt samma argument om och om igen. Ingen lyssnar på andras argument, ingen bryr sig. Alla vill bara basunera ut sin religion.

Det tragiska är att någonstans sitter en TS som förmodligen inte får något vettigt svar på sin ursprungsfråga.

Svaret i denna är för övrigt:
Det går att använda Apple iMac till foto, det bevisas av att en hel drös professionella fotografer faktiskt gör det.

Just denna tråden borde vi PC-förespråkare ha mer eller mindre ensamrätt på, då den heter "varför inte iMac för foto?".

/Karl

Absolut inte eftersom det avsåg specifikt iMac och från ett hårdvaruperspektiv. En windowsbestyckad maskin var aldrig på tal. Upplysningvis blev resultatet en macbookpro.
(Dessutom är väl begreppet PC vs Mac oegentligt nuförtiden?)

Absolut inte eftersom det avsåg specifikt iMac och från ett hårdvaruperspektiv. En windowsbestyckad maskin var aldrig på tal. Upplysningvis blev resultatet en macbookpro.
(Dessutom är väl begreppet PC vs Mac oegentligt nuförtiden?)

Jag är PC-förespråkare, inte allt för sällan rekomenderar jag Apples hårdvara. Dock alltid med Windows som operativsystem för clienter. För servrar rekomenderar jag både windows och linux beror lite på vad man skall ha den till.

/Karl

Njae, de bästa synpunkterna på trådskaparens frågor borde han kunna få från folk som mycket länge har använt iMac för foto.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto