Annons

Varför inte iMac för foto?

Produkter
(logga in för att koppla)
Mikroskopisk, icke lätt justerbar, font på den nativa upplösningen 1600 x något. Kör på 1400(ca) x ngt och det passar mina ögon bättre.
Vet inte vilket program du tycker har för små bokstäver, men ofta funkar kanelbulle och plus för att öka storleken på fonten.

Vet inte vilket program du tycker har för små bokstäver, men ofta funkar kanelbulle och plus för att öka storleken på fonten.

Nu är ju jag PC-användare så det här kanske mer är en Windows-grej, men jag upplever att det snarare är kanelbulle + kaffe som gör det lättare att läsa text (i synnerhet krångliga texter efter tre på eftermiddagen).

Tackar för matvarutipsen - men är det inte mer av en lussekatt? Innebär inte detta att man får justera varje applikations font för sig? Nåväl får testa när jag kommer åt.

Vad gäller min oförmåga att ställa färgerna på skärmarna oberoende av varandra - inga förslag/lösningar?

Jo jag vet att ctrl-bksp deletar men nog vore det bekvämare att bara behöva avsätta en hand för jobbet?

(Sen bara en kommentar om 'ljusa sidan' - egentligen har jag nog tagit ett steg från det rena, oförfalskade ljuset i linuxvärlden till det något mer tonade ljuset i Appledomen)

Vad gäller min oförmåga att ställa färgerna på skärmarna oberoende av varandra - inga förslag/lösningar?

Nu kör ju jag Mac bara med lite ojämna mellanrum, men ditt problem förbryllar mig ... Har det inte alltid varit möjligt att ha separata profiler laddade för olika skärmar i Mac-os?

(I Windows-världen var man ju före Vista tvungen att köra ett tilläggsverktyg för att ge olika skärmar olika profiler)

Men du kanske inte syftar på profiler?

Gör du inställningar så skruvar du ju i grafikkortets inställningar och det är ju gemensamt för bägge skärmarna så då blir det väl svårt att separera ... Men att skruva där skulle jag nog undvika - bättre att låta grafikkortet köra sina standardinställningar och jämka ihop skärmarna med hjälp av profiler.

Jo jag menar profiler (åtm i den mån Huey skapar sådana) - klar skillnad i färgton mellan extern och laptopskärm - men man ska väl inte ha allt för högt ställda förväntningar när det gäller laptop och en inte alltför avancerad TFT.
Sen vad gäller $BAKVERK + - förefaller det inte påverka menyer och andra systemfonter utan bara den fn aktiva applikationen.

Hittat Homebrew, vilket gör det möjligt att installera, för mig bekanta, hjälpmedel som gphoto2 mm. Kändes lite konstigt att behöva betala för Xcode - man är väl linuxskadad.

Det där är en ny dumhet som Apple har börjat med. Den gamla versionen (version 3) är fortfarande gratis att ladda ner, och den duger alldeles utmärkt om man inte ska skriva program för senaste iPhone. För Homebrew och liknande bör version 3 fungera bra.

Själv använder jag MacPorts eftersom jag inte gillar att Homebrew lägger filer i /usr/local.

I nanoskrift? Du menar inte backspace-tangenten? På detta tangentbord lyser 'delete' fr a med sin frånvaro

"defaults write -g AppleDisplayScaleFactor x" påstås skala om defaultfonter, men jag har inte provat eftersom jag är nöjd med fontstorlekarna på 1600 x 1050. Används på egen risk.

Jag skulle nog hellre installera TinkerTool för att göra liknande omkonfigureringar.

I nanoskrift? Du menar inte backspace-tangenten? På detta tangentbord lyser 'delete' fr a med sin frånvaro

På en MacBook Pro, som var vad frågan gällde vad jag förstod, finns det en tangent märkt "delete" näst längst upp längst till höger.

Jag har visserligen inte senaste versionen av MBP 15" (min är från novermber förra året), men på den står det så på tangenten, åtminstone. Om inte Apple har glömt att uppdatera sin webplats så ska det vara så på senaste modellen också.

Jo jag menar profiler (åtm i den mån Huey skapar sådana) - klar skillnad i färgton mellan extern och laptopskärm

Gissning: Huey skapar en profil för grafikkorten (och inte för skärmen) och eftersom samma grafikkort används för båda skärmarna så får de gemensam profil.

Jo, synd bara att Apple tar så hutlöst betalt för den matta skärmen.

Vill också passa på att invända mot rådet att köpa Apple's SSD, överpris för en ganska medioker produkt. Bättre köpa en från annat håll och stoppa i.
http://macperformanceguide.com/Recommended-SSD.html

Tja det knappt 500:- mer för att få den matt. På 15" så finns det visserligen ingen matt standardskärm så man måste först uppgradera till HiRez och sedan blir det knappa 500 för antiglare.

Min poäng är att det inte är den matta skärmen utan höguplösningspanelen som är dyr. Antiglare-alternativet är ju egentligen bara att de tar bort glasskivan framför skärmen och ersätter med en aluminiumram.

M

Bilden en bit ner på websidan jag refererade till stämmer alltså inte med ditt tangentbord? I så fall har Apple helt enkelt klantat sig.

Det är ju ett amerikanskt tangentbord och de har inte ens lika många tangenter. Det som är "problemet" är ju att delete tangenten på en mac (med tangentbord utan numerisk del) uppför sig som backspace på ett normalt tangentbord. Delete-knappen sitter ju utanför den del som finns på bärbara macar. Själv har jag aldrig tagit för vana att använda delete utan har alltid använt backspace, skillnaden är ju bara från vilket håll de raderar och det är ju bara att vänja sig vid att sätta markören på ett annat ställe innan man börjar.

M

Jo visst kan man ändra sina vanor. Min invändning var dock: varför bevara en så sällan använd tangent (i alla fall för gemene man) som caps-lock när utrymmet kunde använts till ngt nyttigt.

Tackar för matvarutipsen - men är det inte mer av en lussekatt?
Jo, det är förstås mer likt. Själv har jag alltid kallat knappen "rune" eller "äpple", men nu finns ju äpplet inte kvar på knappen så jag försökte komma på vilket bakverk det brukar kallas. "Kanelbulle" är nog snarare @ men jag tror att ⌘ kallas både "bulle" och "kringla".

Gissning: Huey skapar en profil för grafikkorten (och inte för skärmen) och eftersom samma grafikkort används för båda skärmarna så får de gemensam profil.

Njae ... :) Nu har inte jag sett till en Huey (eller dess programvara) på väldigt länge, men alla kalibratorer jag har stött på som mäter en skärm, skapar också en profil knuten till just den skärmen (men i Windows XP och äldre krävs som sagt separat verktyg för att kunna hantera mer än en profil i taget). Grafikkortet kan man så vitt jag känner till inte skapa någon profil för - det skulle ju kräva en mycket väldefinierad referensskärm, annars vet man ju inte vad det är man profilerar egentligen. Sedan blir de väl i praktiken så att en profilering av en skärm strikt sett är en profilering av skärmen + grafikkortet. Jag har vid några tillfällen provat att med en (känd och stabil) bildskärm färgmäta några olika grafikkort. Det var några år sedan senast, men hittills har jag inte sett något annat än att olika grafikkort är (färgmässigt) rätt jämna oavsett fabrikat och prisklass - den stora variationen ligger fortfarande i skärmarna.

Senast ändrad:
Jo jag menar profiler (åtm i den mån Huey skapar sådana) - klar skillnad i färgton mellan extern och laptopskärm - men man ska väl inte ha allt för högt ställda förväntningar när det gäller laptop och en inte alltför avancerad TFT.
Sen vad gäller $BAKVERK + - förefaller det inte påverka menyer och andra systemfonter utan bara den fn aktiva applikationen.

Men om du går in i systemverktyget Color-vad-det-nu-heter (Colorsynk? Jag sitter framför en PC nu och har episkt dåligt minne för och programnamn) så ser du väl vilken profil som respektive skärm använder?

Laptop-skärm? Körde inte du en Imac?

Om det ser annorlunda ut mellan en laptop-skärm och en stationär är inte så underligt - dels är nästan alla laptopskärmar sådana att deras färger påverkas kraftigt även av mycket små förändringar i betraktningsvinkeln. Dels har de ofta helt enkelt en ganska begränsad färgrymd vilket också gör det svår att se samma saker som på en extern skärm med större färgrymd.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto