Annons

Varför inga 3e-parts objektiv med AF till Canon RF?

Produkter
(logga in för att koppla)
Men det är ingen produkt de skyddar. Det hade varit en sak om det handlade om exakta kopior av Canon objektiv, men just nu hotar de alla som försöker tillverka objektiv som passar deras fattning.
Skulle du också tycka det var rimligt om de hotade tillverkare av exempelvis blixtar som passar deras kameror, eller stativ för den delen.
Kan ifs förstå att Canon vill skydda sin egen objektiv utveckling i några år så att de hinner få ut sina objektiv och få in lite intäkter innan man släpper till tredje part. Tamron tex som har en hel del klara till Sony skulle troligen hinna få ut sina objektiv före Canon om tredjepart fick ett OK samtidigt som R husen släpptes.

Men det är säkert ett övervägande för några nya användare har kanske valt Sony istället, men eftersom Canon har den gamla objektivparken så har de tänkt att de iaf får behålla sina Canon kunder

Men det är ingen produkt de skyddar.
I USA (i vilket jag gissar att Canons patentansökan har gjorts) kan patent sökas även för metoder och programvara så där är det antagligen troligt att ett patent för Canons uppfinning skulle beviljas (under förutsättning att den uppnår uppfinningshöjd).

I USA (i vilket jag gissar att Canons patentansökan har gjorts) kan patent sökas även för metoder och programvara så där är det antagligen troligt att ett patent för Canons uppfinning skulle beviljas (under förutsättning att den uppnår uppfinningshöjd).
Vilken "uppfinningshöjd" har en objektivfattning?

Kan ifs förstå att Canon vill skydda sin egen objektiv utveckling i några år så att de hinner få ut sina objektiv och få in lite intäkter innan man släpper till tredje part. Tamron tex som har en hel del klara till Sony skulle troligen hinna få ut sina objektiv före Canon om tredjepart fick ett OK samtidigt som R husen släpptes.

Men det är säkert ett övervägande för några nya användare har kanske valt Sony istället, men eftersom Canon har den gamla objektivparken så har de tänkt att de iaf får behålla sina Canon kunder

Ja men det betalar väl inte den dyra transitionen Canon nu är inne i. Canon har dessutom en komparativ nackdel i det faktum att de har ett antal fattningar att hålla liv i fortfarande medan Sony och Fuji haft endast en var i motsvarande segment.

Problemet för Canon är väl att deras kunder vant sig vid att kunna använda både Tamron och Sigma sedan tidigare och att de blivit blåsta på den möjligheten nu. Man kan ju faktiskt vända på allt och säga att de objektiven kunde ha hjälpt Canon att etablera sin nya plattform. Tamron har något verkligt bra på G nu och Sigma har ett stort och brett utbud av Global Vision-objektiv framma till Sony E sedan länge.

Innan den spegellösa revolutionen var Sony en fluglort trots draghjälpen av Minoltas installerade A-mountbas som byggts upp under decennier. Canon kämpar väl fortfarande i visst motlut för att försöka återta sin forna dominans. Nikon är väl fortfarande en skugga av sitt forna jag.

Du gör ditt bästa för att dumförklara alla som har en fotoutrustning från Canon. Jag rekommenderar att du lägger ner det skitpratet, för för det första är vi inte så korkade som du vill få det att framstå som, och för det andra är det inte vi som använder Canon, och har gjort det ganska länge i en del fall (som i mitt), som fattar besluten i Canons ledningsgrupp.

Däremot fattar vi beslut om ifall, och i så fall vad vi ska köpa. Att jag nyligen skaffade en kamera i R-serien, min första sådana, var för att jag redan har en flock EF-objektiv och de går lätt att montera på en R-kamera. Jag begriper också att de konstruktionsfördelar som kort registeravstånd ger för vissa objektiv, främst de med kort brännvidd, inte magiskt hoppar in i mina EF-objektiv bara för att de monteras på en R-kamera.

Inlåst är jag inte. Jag kunde köpt en Nikon Z eller något annat, om jag hade velat. Men det är givetvis en ekonomisk fördel att kunna använda kameran direkt utan att köpa något dyrare att sätta i RF-fattningen än en adapter. Dessutom har jag möjligheten att köpa RF-objektiv om jag vill, även om jag inte nappat på något ännu. Med tanke på att alla objektiv, både i FD och EF-serierna, som jag köpt hittills har det stått Canon på, så ser jag inte det faktum att det idag bara finns just Canonobjektiv till RF-fattningen som något större problem.
Jo, förresten, på FD-tiden hade jag en mojäng som det stod Tamron på. Man måste ju prova. Den var usel.

Att jag haft för vana att köpa någorlunda bra (alltså inte de plastigaste lågprisalternativen) Canonobjektiv beror på att de sällan är dåliga och aldrig har problem med att fungera ihop med en Canonkamera.

Nä du det har jag aldrig gjort. Det jag dumförklarar är inte Canon-användare i allmänhet utan bara de som försvarar Canons beslut att stänga ute Tamrons, Sigmas och andra tredjepartstillverkare från att göra objektiv även till er som de länge gjort till oss andra. Vi vet ju att ni går miste om ett fint utbud!

Jag har nog istället ofta varit en av de första som välkomnat ett framgångsrikt Canon och även ett vitalare Nikon inte minst på den spegellösa FF-marknaden och skälet till detta är att det inte varit hälsosamt med den utveckling vi sett med ett Sony-monopol på FF-hus under nära fem år - det har inte varit bra ens för Sony-användarna.

Det var först när Nikon kom med sin fina serie med lite ljussvagare 1,8 och 2,8 objektiv som Sony tog tag i det segmentet. De satsade istället först på att snabbt ta fram GM-serien för att kunna slå ut Canon på promarknaden medan dessa satt fast i DSLR-träsket. De lyckades bl.a. att ta nyhetsbyrån AP:s upphandling och även en annan liknande affär i Canada och ingen idag höjer på ögonbrynen om proffsen väljer Sony.

Sony har dessutom fullständigt skitit i alla som använt deras APS-C sensorer så de har legat på max 24 MP i nära 10 år nu men nu verkar det som Fuji lackat ur och tagit fram en ny kamera med 40 MP. Så nu äntligen kan det väl hända lite där med.

Det jag reagerar på är att man kramar denna inlåsning, för något annat är det inte. Att försvara detta framstår bara som någon form av omedvetet självskadebeteende.

Vi som konsumenter har inget att tjäna på artificiellt skapade imperfekta marknader, inlåsningar i olika skyddade verkstäder, företagsprotektionism och osunt oreserverat stöd till företag som inte förtjänar det. I dessa tider av svåra störningar i den långväga världshandeln med Asien är ovanstående inget vi behöver som konsumenter.

Du lyfter att du inte är inlåst med hänvisning till att du kan välja en annan skyddad verkstad, vilket även det är lite konstigt för Nikon kikar ju på Canon och fortsätter att göra som de gjort länge - att ängsligt kopiera just vad Canon gör. För mig låter det som en kåkfarares valfrihet att kunna ansöka om förflyttning från Kumla till Hall eller tvärtom.

Den helt uppenbara risken med deras inlåsning och begränsningen av utbudet till Canon- och Nikon-plattformarna är att användarna väljer mer öppna alternativ som Fuji och Sony istället, för betänk att Tamron nu gjort tre fyra nya zoomar på kort tid som fyller ut de gap som Sony faktiskt inte själva klarat av att fylla på länge och även i Sigmas fall handlar det alls inte bara om att sälja varianter av det Sony tillverkar redan billigare. Både Tamron och Sigma är långtifrån bara copy cats numera.

Senast ändrad:
Du lyfter att du inte är inlåst med hänvisning till att du kan välja en annan skyddad verkstad...
Jag skrev Nikon Z eller något annat, så med ditt resonemang är allting skyddade verkstäder.
Nej, jag kramar inte varken Canons eller andra företags affärsmässiga beslut här. Jag beskriver bara att jag inte upplever det som en inlåsning. Men det beror naturligtvis till en del på att jag inte brukar köpa tredjepartsobjektiv, även när de finns.

Så jo, det du skriver låter som en dumförklaring av alla som köper något i Canons R-serie. Jag garanterar att om man vill kan man hitta anledningar att dumförklara alla som köper något alls, så det är ingen mening med det.

Canon har dessutom en komparativ nackdel i det faktum att de har ett antal fattningar att hålla liv i fortfarande medan Sony och Fuji haft endast en var i motsvarande segment.
Canon har meddelat att inga nya EF-objektiv kommer att utvecklas. Jag vet inte om det även gäller EF-S men det skulle förvåna mig om inte den fattningen också omfattas av beskedet.
EF-M-fattningen har jag inte så värst stor koll på, men EOS-M är en egen liten marknad där det knappast finns någon större anledning att utveckla nya objektiv heller. En del kallar EOS-M-kamerorna för leksakskameror. :cool:

Den enda fattning som Canon behöver hålla liv i är sålunda RF.

Senast ändrad:
Canon har dessutom en komparativ nackdel i det faktum att de har ett antal fattningar att hålla liv i fortfarande medan Sony och Fuji haft endast en var i motsvarande segment.
Fuji har två fattningar att hålla liv i. X och G.

Sony har dessutom fullständigt skitit i alla som använt deras APS-C sensorer så de har legat på max 24 MP i nära 10 år nu men nu verkar det som Fuji lackat ur och tagit fram en ny kamera med 40 MP. Så nu äntligen kan det väl hända lite där med.
Fuji har traditionellt använt sina egenkonstruerade sensorer (X-Trans) i sina spegelfria APS-C-systemkameror, men det finns några som har sensorer med Bayerfilter istället.

Sony sägs vara tillverkare av X-Trans-sensorerna, men någon maxbegränsning på 24 Mpixel finns inte vilket med all önskvärd tydlighet framgår av just 40 Mpixel-kameran X-H2 (och dess föregångare X-2HS med en 26-Mpixel-sensor, samt en helt drös övriga X-kameror med 26 Mpixel-sensorer). Om sensorn X-Trans 5 HR tillverkas av Sony eller någon annan kan vi nog bara gissa.

Vilken "uppfinningshöjd" har en objektivfattning?
Enligt Canon själva gäller "cease and desist" ordern objektiv med autofokus, så patentet har sannolikt något att göra med elektroniken.

Canon har all rätt i världen att ta betalt för teknologin de utvecklat och det finns inget moraliskt rätt och fel. De är fria (och faktiskt skyldiga!) att göra vad de tror gynnar dem bäst.

Jag tror personligen att de långsiktigt skulle vinna på att tillåta tredjepartstillverkare licensiera fattningen, som Sony och Nikon verkar göra.

Senast ändrad:
Enligt Canon själva gäller "cease and desist" ordern objektiv med autofokus, så patentet har sannolikt något att göra med elektroniken.

Canon har all rätt i världen att ta betalt för teknologin de utvecklat och det finns inget moraliskt rätt och fel. De är fria (och faktiskt skyldiga!) att göra vad de tror gynnar dem bäst.

Jag tror personligen att de långsiktigt skulle vinna på att tillåta tredjepartstillverkare licensiera fattningen, som Sony och Nikon verkar göra.
Återigen, vilken innovationshöjd har en objektivfattning med autofokus?
Du skriver att Canon har all rätt samtidigt som det inte finns något rätt och fel.
Om det nu är så att Canon har lyckats få ett patent på något, så ser jag det som uppenbart missbruk av patentlagstiftingen, då det inte finns någon innovation som skyddas. Det handlar endast om att undvika konkurrens på objektivmarknaden. Att tredjepartsobjektiven som de har hindrat verkar "låtsas" vara EF-objektiv och använda EF och inte RF-protokollet, gör det ännu mindre sannolikt att det finns någon fantastisk innovation i RF-protokollet som de skyddar.

Det finns en del patent som gäller teknik för autofokus, men att allting som går att uppfinna om autofokus redan är uppfunnet är knappast så värst troligt.

Troligen har inte Canon fått igenom sin patentansökan än. Se inlägg #26 som stärker den tesen. Vi får väl se vilken uppfinningshöjd uppfinningen har, så småningom.

Givetvis är Canons mål att hindra konkurrens på objektivmarknaden. Patent är dock inte till för att öka konkurrensen utan för att främja innovation.

Det finns en del patent som gäller teknik för autofokus, men att allting som går att uppfinna om autofokus redan är uppfunnet är knappast så värst troligt.

Troligen har inte Canon fått igenom sin patentansökan än. Se inlägg #26 som stärker den tesen. Vi får väl se vilken uppfinningshöjd uppfinningen har, så småningom.

Givetvis är Canons mål att hindra konkurrens på objektivmarknaden. Patent är dock inte till för att öka konkurrensen utan för att främja innovation.
Jag vet att patent inte är till för att främja konkurrens, men här är det tveksamt om syftet med patentet är att skydda någon innovation. Det verkar nämligen endast handla om att hindra andra företag att tillverka objektiv som passar Canons kameror. Alltså inte för att hindra exempelvis andra kameratillverkare att kopiera någon oerhört smart Canon har gjort med kommunikationsprotokollet. Att tredjepartsobjektiven dessutom verkar använda EF-protokollet stödjer den tesen.

Vad patentansökarens syfte är tror jag knappast att ett patentverk tar hänsyn till i bedömningen av uppfinningshöjden.

En personlig åsikt om den saken går förstås inte att argumentera mot, men om man ska dra en lite mer objektiv slutsats om huruvida någon missbrukar patentlagstiftningen så måste man nog tolka lagen genom att läsa den och dessutom läsa förarbeten för att förstå lagstiftarens intentioner med lagen.

I det sammanhanget tycker jag inte att det går att säga att Canon missbrukar patentlagstiftningen. Alla ska ha rätt att ansöka om patent om de uppfyller formkraven.

Det är en annan sak att ha en åsikt om själva lagstiftningen. Jag tycker att det kan finnas anledning att revidera patentlagen i vissa stycken, men kanske mer i USA än i Sverige.

Återigen, vilken innovationshöjd har en objektivfattning med autofokus?
Du skriver att Canon har all rätt samtidigt som det inte finns något rätt och fel.
Om det nu är så att Canon har lyckats få ett patent på något, så ser jag det som uppenbart missbruk av patentlagstiftingen, då det inte finns någon innovation som skyddas. Det handlar endast om att undvika konkurrens på objektivmarknaden. Att tredjepartsobjektiven som de har hindrat verkar "låtsas" vara EF-objektiv och använda EF och inte RF-protokollet, gör det ännu mindre sannolikt att det finns någon fantastisk innovation i RF-protokollet som de skyddar.

Du har ingen aning om varken vad Canons patent består av eller vad tredjepartstillverkarna använder för teknologi. Ingen av oss har det.

Canon har säkerligen lagt ner mycket resurser på att utveckla sitt autofokussystem.

Eftersom varken Viltrox eller eventuellt Samyang verkar bestrida Canons "cease and desist" order så är det mycket möjligt att deras patents står sig väl.

Nikon and Sony har valt en annan väg och de tar en licenspeng som kan antas vara rimlig för sina patent.

Jag känner inte till något om deras avtal och överenskommelser, men det utbyts säkert information mellan parterna som gör tredjepartsobjektiven till en bättre produkt för konsumenterna. Vinn-vinn-vinn som Glenn Killing sa.

Du har ingen aning om varken vad Canons patent består av eller vad tredjepartstillverkarna använder för teknologi. Ingen av oss har det.
Det verkar som Viltrox tredjepartsobjektiv har använt sig av EF-protokollet då de "låtsas" vara EF-objektiv.
Canon har säkerligen lagt ner mycket resurser på att utveckla sitt autofokussystem.

Eftersom varken Viltrox eller eventuellt Samyang verkar bestrida Canons "cease and desist" order så är det mycket möjligt att deras patents står sig väl.
Inte säkert, kan vara så att Canon helt enkelt har mycket stora juridiska resurser, som mindre företag saknar, vilket gör det svårt att bestrida Canons krav.
Nikon and Sony har valt en annan väg och de tar en licenspeng som kan antas vara rimlig för sina patent.

Jag känner inte till något om deras avtal och överenskommelser, men det utbyts säkert information mellan parterna som gör tredjepartsobjektiven till en bättre produkt för konsumenterna. Vinn-vinn-vinn som Glenn Killing sa.
Vet inte hur det är med Nikon, men Sony tar inte ut någon licenspeng.
There will not be any license fees required for the license. However, a part of expenses related to distribution of the Basic Specifications will be charged to the applicant.

Jag skrev Nikon Z eller något annat, så med ditt resonemang är allting skyddade verkstäder.
Nej, jag kramar inte varken Canons eller andra företags affärsmässiga beslut här. Jag beskriver bara att jag inte upplever det som en inlåsning. Men det beror naturligtvis till en del på att jag inte brukar köpa tredjepartsobjektiv, även när de finns.

Så jo, det du skriver låter som en dumförklaring av alla som köper något i Canons R-serie. Jag garanterar att om man vill kan man hitta anledningar att dumförklara alla som köper något alls, så det är ingen mening med det.

Fel igen! Jag har verkligen applåderat R5 som är en fantastisk kamera i sig som tyvärr underminerades fullständigt initialt då Canon själva valde den idiotiska ansatsen att lägga allt fokus på en praktiskt oanvändbar 8K video, istället för att lyfta stillbildskamerans nya rätt fantastisla egenskaper. Med sådana marknadskillar så kommer Sony och Fuji kunna fortsätta att segla vidare ostörda utan att Canon ens tar den vind de annnars skulle kunnat fylla seglen med.

Synd bara att man inte kan sätta de ca 30 Tamron- och Sigma-objektiv på det huset som man nu kan sätta på Sonys. Det är och tydligen ser ut att förbli ett klart handikapp under överskådlig tid framöver.

När Sony-användare en gång under E-mounts barndom påtalade att man kunde köra alla gamla A-monts med adapter så var det naturliga svaret den gången - helt riktigt - att det var suboptimalt - men idag när någon påtalar den analogin så säger Canon-fotograferna att deras gamla EF fungerar bättre än de gjorde på deras DSLR:er och det kan faktiskt vara sant men det gör inte det valet mindre suboptimalt för det för Canon gör ju nya RF av fler än ett skäl.

Senast ändrad:

En sak jag inte fattar då är att Sigma fått vara ifred från Canon med sin MC-11 adapter som en gång gjorde det möjligt för Canon-fotografer att ersätta Canons kamerahus med Sonys. Samma sak med Metabones. Det borde väl uppfattats som ett än större hot om en förestående migrering än om någon sätter ett tredjepartsobjektiv på ett spegellöst Canon-hus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar