lattesweden
Aktiv medlem
Ja, jag har ännu inte sett bevis för att Canon har något beviljat patent på RF-fattningen eller dess kommunikation. Möjligen har de någon ansökan under granskning. Men tyvärr är det ibland så att ett stort företag med ekonomiska muskler kan hota och skrämma små aktörer till lydnad, oavsett vem som har rätt. Money talks.
Är det så att R-kamerorna kan läsa både RF- och EF-protokoll? Jag hade gissat att det kanske finns elektronik i EF-RF-adaptern som ”översätter”? Men elektronisk kommunikation är inte mitt gebit…
EF-RF adaptar är bara en längd samt bajonett anpassare. Finns ingen elektronik i dem annat än kontakterna i varje ände som är anslutna till varandra (jag tror att Nikon gjorde likadant med F-Z förresten). Så R kamerahusen pratar både RF och EF språk.
Har ett svagt minne på att jag sett patentet för RF för några år sedan på någon sajt.
Men eventuella patent på EF (från 1987) har gått ut, så objektivet som sådant som pratar EF lär inte gå att patentera. Återstår i så fall den mekaniska bajonetten som de satt i änden av objektivet som möjligen kan omfattas av patent.
Dock verkar inte Canon jaga de som gör manuella objektiv till RF, vilket talar mot att den är patentskyddad, eller så jagar Canon inte MF-tillverkare trots att de egentligen kan och har valt att enbart "ta uti" med de som gör AF-gluggar till RF.