För mig är detta resonemang om att det skulle gå att göra en bild direkt ut ur kameran väldigt märkligt. Visst går det att få ut en bild rakt upp och ner, men då är ju fotografen fullständigt beroende av de inställningar som kameratillverkaren har byggt in i kameran. Och i dessa inställningar finns inget objektivt, inget korrekt. Det är en subjektiv bedömning av personer som testar bildernas utseende mot en referensgrupp för att få fram vilken inställning som ger den mest tilltalande bilden.
Har du hört en låt framfört av två olika grupper? Även om de noter de utgår från, de texter de utgår från, är desamma, låter det olika. Ibland väldigt lite, ibland är det en helt annan låt. När en fotograf gör en bild väljer denne en tidpunkt, ett utsnitt, ett ljus. Men sedan går det ju vidare i alla val som påverkar bildens presentation. Vilken färgbalans, färgmättnad, kontrast, exponering, skärpning, med mera väljer fotografen att arbeta med? Det finns inget objektivt i dessa val, det är förhoppningsvis medvetna val om hur bilden ska presenteras så att betraktaren upplever den på så sätt som fotografen vill att den ska upplevas.
Med vänliga hälsningar
Stefan
Klokt uttryckt Stefan.
Jag upplever att problemet är att alla idag är medvetna om att bilder kan manipuleras för att nu använda ett luddigt begrepp.
Få är däremot medvetna om att man också under filmtiden kunde lägga till och ta bort objekt.
Bilder har ju i alla tider varit ett resultat av vad fotografen vill visa.
Filter, val av objektiv, framkallning och ljussättning har alltid påverkat resultatet.
En del verkar vilja att bilden skall visa vad vi sett med våra egna ögon om vi varit på platsen. Detta är ju en helt orimlig tanke om man förstått hur våra ögon fungerar. Vi har ett synfält på nästan 180 grader. Större delen av detta är oskarpt. Sedan har vi som en kikare med skärpa som ständigt fokuserar på vad som är intressant. Sedan skapar hjärnan en bild av helheten.
Våra kameror kan aldrig återge detta.
Lyssnade i måndags på Paul Nickleon från National Geographic. Mycket intressant och en suverän presentation.
Deras regler är strikta. Man får aldrig lägga till eller ta bort något från en bild. DE måste lämna in raw-bilderna ihop med sina redigerade raw-bilder.
Det betyder ju lite för om man tar bilder med extrema vidvinklar som han älskar och sedan förstärker var man vill inom bilden så är den ju ett resultat av skapa en dramatisk bild.
Som han själv sa så är det det sista man gör om man klonar bort ett grässtrå eller störande gren från bilder till National Geographic. Något som inte var tabu på filmtiden.
Han nämnde också att han har en annan syn på om bilden skall med i en kalender eller bok.
Då kan han mycket väl ta bort det störande objektet.
Våra bilder är en tolkning av motivet. Konstnärer har alltid i sina målningar valt att ta med eller utelämna objekt. Som fotografer bör vi nog agera utifrån vem vi skall leverera till.
Alla bilder är i princip manipulerade. Att göra ett motiv till svartvitt är definitivt en manipulation.
Har aldrig hört om någon människa som är så färgblind att de ser världen i gråskala.
Så diskussionen om en bild är mer korrekt om den är gjord i kameran eller från en raw-fil framkallad datorn får man nog se som en nostalgisk syn på dagens verklighet.