Det finns två helt olika former av fotografi. För många spelar bildens utseende en underordnad roll, fotografiet är mera av en minnesanteckning. De allra flesta bilder som tas med en mobiltelefonskamera tillhör denna grupp. De fotograferar också oftast i jpeg, eftersom det räcker att det blir en bild, utseendet på bilden är inte så viktigt.
Men sedan har vi de som fotograferar för att de vill gestalta något, de vill förmedla något till en annan betraktare. Om man börjar fundera på sådana frågor om hur kameran överför verkligheten till en bild, som TS gjorde, då tillhör man nog denna grupp. Och då är det också enkelt att inse att råformat erbjuder dessa fotografer en rad fördelar.
Vi Homo Sapiens kanske största fördel är ju att vi tänker individuellt. Vi ser olika på saker och ting och hittar olika lösningar. Det som är rätt för en individ måste inte vara rätt för en annan.
En del är matintresserade och tycker varje måltid skall vara en njutning och baserad på bra råvaror.
För en del räcker det att ta en sväng förbi McDonalds eftersom det räcker med att få något i magen.
Till och med våra mobilkameror har ju nu nått en nivå när resultatet är bättre än vad det var med en Minox 35 för 30 år sedan. För många är detta "good enough".
Samtidigt har vår bildsyn förändrats radikalt. Det lär laddas upp någon miljard bilder per dag nu på´sociala medier, Smug-Mug och Flickr.
Många av dessa är redigerade på ett mycket kunnigt sätt. Jag menar redigerade och inte manipulerade.
Skall man kunna hävda sig i det utbudet måste man nog också vara duktig i efterbehandling.
Det går inte lita på att den lille inbyggde japanen i JPG motorn får till det varje gång.
Har ni fotograferat dagens unga damer? Om ni tar en bild som är direkt ur kameran kommer de alla beklaga sig över bilden. Enligt dem ser de för djävliga ut.
Det krävs en enklare skönhetsretusch för att de skall tycka bilden är bra.
Slätare hy, bort med alla finnar och blemmor, vitare ögonvitor mm.
Naturen klagar inte på hur man avbildar den men skall man ha chans med en naturbild får den nog dramatiseras en del.
Vem tror att bilderna från höstfärgerna i Aspen Colorado är så starka som på bild?
Redan gamla Fuji Velvia gav den effekten och likaså Kodachrome.
Foto kan vara att bara avbilda men också att påverka människor precis som Stefan säger.
Skall vi uppnå det måste man nog gå ett steg längre än att bara avbilda det vi ständigt har för våra ögon.
Efterbehandling ger oss den möjligheten.