Erik Schalin
Aktiv medlem
O VAD är det som överlåts åt dem?Helt riktigt, och det var också det jag syftade på i inledningen om hur mycket man ska överlåta till kameraingenjörerna att bestämma vad som är en bra bild.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
O VAD är det som överlåts åt dem?Helt riktigt, och det var också det jag syftade på i inledningen om hur mycket man ska överlåta till kameraingenjörerna att bestämma vad som är en bra bild.
Antagligen gör de flesta som du föreslår, men då avstår man också från möjligheten att få den bästa möjliga bilden, vilket jag förutsatte var målet.
Minne är billigt. Poängen är att i många fall (kanske t.o.m. de flesta) så duger JPEG-bilden direkt från kameran alldeles utmärkt, men om man har missat att göra den perfekta kamerainställningen för den där bilden som man aldrig någonsin får chansen att ta igen så är det väldigt trevligt att ha en RAW-fil att falla tillbaka på.
När kamerans bildprocessor komprimerar bilden till en JPEG så minskar den dessutom bitdjupet från 12(eller 14) bitar till 8. En hel del information försvinner alltså. Det är anledningen till att det går att redigera en RAW-fil mycket mer än en JPEG-fil.3 Jpeg gör inte ett skit med en bild. Det är bara en matematisk formel som har blivit standardiserad och är till för att komprimera o presentera bilder.
4 Innan Jpg skapas läggs det på grundskärpa o kanske lite färgmanipulation.
HUR mycket av allt bestäms av parametrar som fotografen själv kan ställa in.
Definiera korrekt!
Uppmaningen ställdes inte till mig, men för mig är "korrekt" i bildsammanhang när jag fått bilden som jag personligen vill ha den. Utan manipulering och med manipulering menar jag att lägga till saker som inte fanns på ursprungsbilden likaväl som att ta bort något.
Korrekt=fotografens subjektiva uppfattning om resultatet.
För övrigt tycker jag fortfarande att det är konstigt att det i så många trådar kommer upp jpeg vs raw.
Jag plåtar raw+jpeg (jpeg för att kunna snabbare bläddra och förhandsgranska resultaten och raw för att framkalla bilden.
Självklart, oavsett om nu folk föredrar jpeg, bör en rawbild exponeras så perfekt som möjligt vid tagningsögonblicket. Och vad är då perfekt?
Mitt svar: Bilden exponeras efter det som fotografen vill uppnå enl personliga preferenser. Att sedan raw medger att man i snabba situationer kan "slarva" lite och rätta till det i berbteningen är en annan sak (och fördel).
Att plåta jpeg blir som att låta kamerans jpegmotor sköta rawkonverteringen eller jämför gärna med att ta bilden och låta någon annan bearbeta den (jämför att lämna in filmen för framkallning och kopiering om vi ska dra en parallell till analog fotografering).
Jag är av åsikten att ALLA bilder (även jpeg) blir bättre efter en viss efterbehandling. Vill inte göra någon VS-tråd av detta så om nu folk blir nöjda och glada med sina jpegbilder så är det ju okej för dem. De har ju då tydligen fått fram just det de själva vill med bilden.
Att jag själv använder raw beror ju på att jag personligen tycker det är ett överlägset sätt att styra bilden till vad jag ville med den i tagningsögonblicket. Lyckas jag där så är bilden "korrekt" för mig.
//Lennart
Som du kanske noterade så skrev jag att jag oftast tycker att JPEG-filen som kameran har producerat duger alldeles utmärkt. Anledningen till att spara en RAW-fil också är att ha något att falla tillbaka på när (inte om) kameran missar av en eller annan anledning. Det beror oftast på att man inte har gjort rätt inställningar i kameran innan man tar bilden, vilket i sin tur kan bero på att man inte hann eller att man inte brydde sig om det för att man litade lite för mycket på helautomatiken.Det ligger faktiskt en hel del i det Emily skriver idag: "Kamerorna är så pass bra idag så ett näst intill perfekt foto måste gå att få."
Du skriver att man måste ställa in sin kamera "för varje bild" man tar och så är det självfallet rent teoretiskt. Man måste alltid parera för hur ljuset ser ut och hur det faller på motivet, så långt är jag med men jag undrar faktiskt lite vad Emily menar och vad du menar.
1 Ta det inte personligt Jan, Din text är med i egenskap av alla som uttrycker den.
2 Jag förstår inte vad ni menar. Se fråga 7,8,9.
3 Jpeg gör inte ett skit med en bild. Det är bara en matematisk formel som har blivit standardiserad och är till för att komprimera o presentera bilder.
4 Innan Jpg skapas läggs det på grundskärpa o kanske lite färgmanipulation.
HUR mycket av allt bestäms av parametrar som fotografen själv kan ställa in.
5 OM man använder kameratillverkarnas egna programvaror så läggs dessa parametrar ÄVEN på en RAWbild.
6 Jag har fotograferat rätt länge analogt. O ofta får man kommentarerna vid tävlingar att man saknade både ditt o datt såsom kontrast eller färg lr skärpa lr klassikern det saknas en båt i hörnet(båten är en parantes o utanför ämnet) osv
ALLA de här sakerna fanns ALDRIG i bilderna . Däremot har man i dag via datormanipulation väldigt enkelt för att lägga på dessa saker på de bilder som tas. O eftersom att det är så enkelt så om du inte gör det så anses dina bilder att sakna ngt i bilden.
Vi har alltså VANT oss vid att kontrasten skall vara hög i en svartvit bild. Men det är inte för att verkligheten har den höga kontrasten utan för att vi TYCKER att det ser bättre ut om vi lägger på den kontrasten för det vinner bilden på. För det gör alla andra.
7 Menar ni verkligen att era ögon såg ngt annat än det som presenteras av kameran?
8 Menar ni att kameran inte presenterar det ni kände när ni fotograferade? För det är ngt helt annat.
9 VAD är det dessa kameratekniker har lagt till?
PS Jag gillar datorer tills jag blir frustrerad på dem...DS
Skärpa, slutartid och bländare går förstås (ännu) inte att ställa in i efterhand[1]. ISO behöver man inte bry sig om att ändra från bas-ISO om kameran har en tillräckligt linjär sensor. Då blir "ISO"-inställningen bara en inställning bland de andra i efterbehandlingen."sånt" inkluderar förstås inte sådant som fysiskt påverkar bilden typ iso, slutartid, bländare, VR, brusreducering, skugglättnad (den sorten som görs före lagring) och säkert några inställningar till.
Blir jpeg bilder "bättre/mer rättvisa" ju dyrare kamera man har ? Spelar det någon roll, har det någon inverkan.
Har för mig jag läste nånstans att det va någon som va riktigt nöjd med jpeg från en Canon 5D Mark 3.
O VAD är det som överlåts åt dem?
Kanske, men jag känner inte till att någon har undersökt den saken.Blir jpeg bilder "bättre/mer rättvisa" ju dyrare kamera man har ?
Skärpa, slutartid och bländare går förstås (ännu) inte att ställa in i efterhand[1]. ISO behöver man inte bry sig om att ändra från bas-ISO om kameran har en tillräckligt linjär sensor. Då blir "ISO"-inställningen bara en inställning bland de andra i efterbehandlingen.
Finns det inställningsbar brusreducering som görs innan RAW-filen sparas?
(Resten av ditt inlägg håller jag helt med om).
[1] Med en plenoptisk kamera kan man ställa in skärpan i efterhand eftersom man har kvar tillräckligt mycket information i bildfilen för att göra det. Visserligen finns det sådana kameror att köpa redan idag, men de är mest kuriosaartiklar och jag tror att det dröjer ett tag innan de blir lika användbara som traditionella kameror.
Kanske, men jag känner inte till att någon har undersökt den saken.
Däremot tycks det finnas en konsensus bland de flesta kameratestare att ju nyare kamera desto bättre JPEG-konvertering har den.
Jättekul att få så mycket svar ...
... och det verkar ju som att de flesta är överens om att förfina bilderna bara är att göra motivet rättvisa.
Sen att ni tappade mig någonstans på vägen är enbart mitt fel...haha
Kan ni inte säga vad ni skulle göra med mina foton? Har inte så många upplagda och dom som finns är ju enbart nybörjarfoton. Har bara haft kameran i tre veckor......
Intressant att se vad ni ser som inte jag ser. (eller tvärt om)
Bra och klurig kommentar Grimmer!!
Nej, det är klart att det inte är diats resultat man är ute efter utan motivets. Diat blir ju endast en delprocess i "framkallningsprocessen". Men det är klart att ens eget minne av motivet kan både förstärkas och/eller luras hur väl man lyckades få fram diat som till slut blir "orginalet".
Om jag inte "dragit i spakarna" hade bilden kommit ännu längre från att återge motivet och därmed ännu mer manipulerad.
Men jag misstänker att Du lägger en värdering i att ordet "manipulering" är en avsiktlig handling att "lura" betraktaren av bilden att tro att den återger motivet, vilket stämmer väl in då man vill förstärka/förändra någon effekt. Jag gör tolkningen att då man är medveten om att bilden inte återger motivet på korrekt sätt oavsett, avsiktligt eller misslyckande, har man en manipulerad bild.
Skulle vara kul att höra din åsikt om det. //L