gorred
Aktiv medlem
Målet är att få fram en så bra bild som möjligt, vilket givetvis är subjektivt. Frågan är då hur mycket man ska överlåta till kameraingenjörerna att bestämma vad som är en bra bild (för det är till ganska stor del vad man gör om man inte vill efterbehandla).
Det finns två alternativ när man vill göra en bra bild: JPEG eller RAW.
I fallet JPEG ("direkt ur kameran" alltså) så måste man, för att få bilden som man vill ha den, ställa in alla bildparametrar i kameran (vitbalans, kontrast, färgmättnad, ljushet, etc) individuellt för varje bild. Det innebär rätt mycket arbete, och kan göra att man missar en del bilder medan man håller på och ställer in kameran.
Vem gör väl det? Har jag aldrig hört talas om. Det vanliga är väl snarare att man ställer in kamerans bildparametrar en gång och sedan får det gälla därifrån (om man nu överhuvudtaget bemödar sig om att ändra på kamerans grundinställningar).
I fallet RAW så behöver man inte ställa in sånt i kameran. Man kan göra alla sådana inställningar i efterbehandlingen när man har gott om tid att prova sig fram lite och fundera på vilka inställningar som ger bäst resultat.
Helt korrekt.
Den största anledningen (eller åtminstone en av de större) till att använda RAW är alltså lättja (eller bekvämlighet för den som inte vill erkänna sig lat.![]()
Helt oavsett din smiley - är du allvarlig här? Det blir väl inte mindre jobb med RAW?
Men det är ju inte arbetets omfattning som är den springande punkten, utan detta att alla bilder som man tar är processade på något sätt; antingen innan bilden tas, bestämt av inställningarna i kameran (jpeg), eller efteråt, den i datorn processade bilden i RAW.
Sen har jag personligen aldrig riktigt förstått det där med att ta bilden i både RAW och jpeg. Det tar upp en massa plats på minneskortet, och har man gjort läxan och varit noga med exponering, utsnitt etc behöver man inte jobba så mycket med bilderna att man egentligen skulle vinna någon tid.
Jag tar mina bilder i RAW, importerar dem till LIghtroom och använder de bilder jag ska genom att efter behandling, redigering, exportera dem till en särskild mapp, som jpeg.
Men var och en blir salig på sin fason.