Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför dessa MÄNGDER med "Privata" bilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Balte

Aktiv medlem
Varför alla dessa privata bilder när deras barn eller husdjur gör nåt.
Väldigt ofta är det bilder som inte har något arbeta bakom sig.

Kan förstå att de som tar dom tycker de e jätte gulliga men känns som de skall sitta i ett fotoalbum o inte läggas in här.

Detta är min personliga åsikt o säger inte att jag är en Expert på att fotografer men att jag har tröttnat på alla "privata bilder.

Finns många bilder på barnen o djur där man ser att det e mer arbete bakom bilden o de bilder respekterar jag.

Vill gärna höra era åsikter.
 
Återkommande fråga. Det bästa är att vänja sig, inse att man kommer tycka att massor av bilder här på FS är helt ointressanta. De får man helt enkelt låta passera.

Tänk på spännvidden här på FS! Det finns allt från folk som fick sin första kamera igår, till folk som fotat professionellt i 30+ år. Då är det inte konstigt att innehållet är en (milt uttryckt) aning spretigt. :)
 
Det finns många bilder som man kan tycka är "tvivelaktiga" men jag tycker det är fel att kategorisera. Det finns många för mig intetsägande t.ex. fågel och naturbilder men det vore ingen bra utveckling om "folk" drog sig för att lägga in de bilder de själva är nöjda över. Man har ju själv ett val över vilka man väljer att kolla på och kommentera. Det är i alla fall min uppfattning.

mvh
David
 
Balte skrev:
Varför alla dessa privata bilder när deras barn eller husdjur gör nåt.
Väldigt ofta är det bilder som inte har något arbeta bakom sig.

Kan förstå att de som tar dom tycker de e jätte gulliga men känns som de skall sitta i ett fotoalbum o inte läggas in här.

Detta är min personliga åsikt o säger inte att jag är en Expert på att fotografer men att jag har tröttnat på alla "privata bilder.

Finns många bilder på barnen o djur där man ser att det e mer arbete bakom bilden o de bilder respekterar jag.

Vill gärna höra era åsikter.

Oj, bara varit medlem i nio dagar och redan tröttnat...! Tänk på oss som varit medlemmar i flera år! :)

Skämt åsido det är nog bara att gilla läget.
Och fler blir det ju fler medlemmar vi blir.

Håller i övrigt med ejeklint.

Jesper
 
Ännu en barn och djurdiskussion...
Jag anser inte att det inte är motivet som är problemet för ointressanta bilder.
Är det verkligen motivet som gör en bild trist eller finns det andra faktorer än motivet?

/Lotta (som har en bild med bildbeskrivningen " En katt, ett barn, ett snapshot;)")
 
Lotta klart det inte är men det finns en hel skog med just barn o djur bilder som är enkla snapshots,

Därav e det dom man "tröttnar på" i första hand.
 
Balte skrev:
Därav e det dom man "tröttnar på" i första hand.
Ok, men beror det på motivet menar du? Eller beror det kanske på de fotografiska/konstnärliga kvaliteterna och inte på motivet?

För visst går det väl att plåta barn, djur på ett sätt som kan göra bra bild också? Det tycker iaf jag och det är därför det är lite tröttsamt med diskussioner som rör just kategorierna som denna..
I mina ögon vore det vettigaste att kliva förbi de bilderna, men ska man klaga så kanske det är bättre att klaga på om vissa inte tänker efter varför man laddar upp här innan uppladdning än på just vissa kategorier?
 
Säger de dig inget så skriv gärna det i din kommentar på bilden också - på ett trevligt sätt förståss, så att fotografen förstår.

Och om de är lagda i någon av bildkritikpoolerna har fotografen explicit begärt bildkritik på dem, och då är det extra viktigt att ge den typen av kritik. För man lär ju från sina misstag.
 
Varför ska all fotografi som visas vara "konstnärlig"?Det är ju dom här "snapshotsbilderna" som visar det vardagliga livet.Katter,hundar,barn,äppleträd är ju sånt som vi mår bra av att se så varför inte visa det för andra.Kanhända att det är ointressant för vissa av proffsen här men vi glada fotoamatörer tar gärna lärdom av andras bilder.
Och det är ju som sagt upp till betraktaren att välja vad man vill se och inte.
 
Därför att en del använder kanske fotosidan som ett ställe att ladda upp bilder för att enkelt visa sina kompisar på.

Men om dem kommer i poolerna ska man nog säga vad man tycker, för då vill de ju ändå ha KONSTRUKTIV kritik.

/ Marcus
 
Kan vi inte lägga till som krav att man tänker till vad man vill ha kritik på? Om man måste formulera nått så kanske fler tänker till lite extra på att detta är en kritiksida och inte ett online fotoalbum? iaf när man lägger in den i kritikpoler.
 
Jag tror få om någon tänker på det som att "bara visa upp" om man lägger bild i en Bildkritikpool, och poolbeskrivningen säger tydligt att man måste palla negativ kritik också. Så ge rättvis och konstruktiv kritik, negativ såväl som positiv - för fotografen har begärt det!

Det är ju därför de finns - även om Fotosidan inte primärt är en "visa upp"-sajt så kommmer det att förekomma och har så gjort från dag 1. Egentligen är det inga problem om man bara vill visa upp sina bilder heller, genom poolerna kan vi kanalisera och köra bildkritik på de som explicit begär bildkritik etc. Jag skulle vilja att Bildkritik användes mer, att det var det man scannade först om man vill ge kommentarer - sen kan man ju kolla fler förståss om man vill.

Väljer man att scanna "alla nya bilder" får man acceptera att det ett bredare spann av bilder, så hoppa över de som inte passar dig och gå vidare.
 
Ett kanske lite radikalt förslag:

Ersätt "bildkritik"-poolen med två pooler:

Bildkritik: FORM
Bildkritik: INNEHÅLL

Fotografen tvingas då ta ställning till om denne vill ha kritik gällande innehållet (dvs DET som fotograferats), eller formen (dvs HUR det fotograferats).
Detta borde ge en ökad medvetenhet om syftet med att lägga upp bilder för kritik.

Resultatet borde bli att:
- de flesta "privata" bilder hamnar i poolen "Bildkritik: INNEHÅLL".
- de flesta entusiastbilder hamnar i poolen "Bildkritik: FORM".
 
Canonliza skrev:
Jag är mer trött på allt gnäll i olika trådar än på "familjealbumsbilder"....

//Liza

Är beredd att hålla med. Det är ju ingen som tvingar er att botanisera bland dessa bilder! Vad är det som gör en bra bild? Det är varken upp till er eller någon annan att bestämma!
 
Balte skrev:
Varför alla dessa privata bilder när deras barn eller husdjur gör nåt.
Väldigt ofta är det bilder som inte har något arbeta bakom sig.

Kan förstå att de som tar dom tycker de e jätte gulliga men känns som de skall sitta i ett fotoalbum o inte läggas in här.

Detta är min personliga åsikt o säger inte att jag är en Expert på att fotografer men att jag har tröttnat på alla "privata bilder.

Finns många bilder på barnen o djur där man ser att det e mer arbete bakom bilden o de bilder respekterar jag.

Vill gärna höra era åsikter.

Ok verkar bara vara jag som håller med här?
men jag har för mig att när man blir medlem så står det (Vill du bara ha en sajt att ladda upp lite lattjobilder på rekommenderar vi tex Yahoo Foto.) ok kanske inte är "lattjobilder" alla gånger men det jag är imot är alla de bilder där det känns lite som -kolla på mitt fina barn jag just fått. och visst de som lägger upp sina barn tycker förmodligen det är den finaste bilden i världen och det är det förmodligen för dem, men vi andra som bara ser en bild som ser ut att inte vara någon videra tanke bakom med ett blodigt barn som just kommit ut motsv. så tycker inte jag att det tillför något, känns inte som jag eller någon annan kan lära sig något på dessa bilder.

(jo fotografen säger väl ni nu. men visst, men det känns fortfarande inte att det är därför de lägger ut dessa bilder?)

>därmed inte sagt att alla bilder på barn är dåliga<
 
mange78 skrev:
...Vad är det som gör en bra bild? Det är varken upp till er eller någon annan att bestämma!...
Inte bestämma kanske, men kommentera - Det är ju liksom vitsen med fotosidan.
Tycker man inte om en bild så säger man det, tycker man inte om en viss bildkategori så måste man väl få påpeka det också.
 
Canonliza skrev:
Jag är mer trött på allt gnäll i olika trådar än på "familjealbumsbilder"....

//Liza

HaHa ser varför nu, du kände dig träffad va?
men som sagt tycker man blir mer trött på de som orkar "gnälla" på att andra gnäller!!

men nu hamnade ju jag under de som gnäller på de som gnäller på de som gnäller, men det känns rätt skönt faktiskt.. :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.