Urban Domeij
Avslutat medlemskap
Jag tror att ett flertal här inte har klart för sig skillnaderna mellan olika färgsystem och hur färger kan återges. De som jobbar yrkesmässigt med att få "rätt" färg i tryck känner till svårigheterna, men förklaringarna är inte så enkla att det handlar om enbart "färg".
Exemplet med blå byxor är ganska talande, och när man går igenom det man hittar vid sökning av "blue turns purple" (in Photoshop) hittar man massor, och några av träffarna pekar på problemen med att återge blått i tryck.
De subtraktiva grundfärgerna saknar blått, precis som våra additiva färger saknar violett och gult. När vi trycker i CMYK, måste vi blanda cyan med magenta för att syntetisera blå. Jag kan mycket väl förstå att det är en svår balansgång när man vill få fram en så exakt blå kulör som kunden vill ha.
Jag tror inte att vi vinner på att sopa det här under mattan, de olika färgsystemens sätt att återge färger, och i fallet violett är det, åtminstone enligt min mening, intressant att veta hur kameran tar upp en kort våglängd, som är kortare än toppen på den mättade blå som kan återges på en bildskärm. Helt klart är att bildskärmen inte kan producera det spektrala bandet, och när vi ser en purpurfärg, innehåller den rött. Den ger oss lite grann från den röda kanalen blandat med den blå för att visa purpur.
Frågan som dyker upp då är, att om den här färgen i verkligheten saknade rött, kommer då kameran att kunna återge den som purpur?
Det ligger så klart utanför frågan om blåsippan, men jag är oenig, för den enkla förklaringen, och kanske den mest sannolika, är att blåklockan faktiskt har purpurfärg och att den kittlar också den röda receptorn. Att dess färg är en blandning av blått och rött.
Jag har fortfarande inte sett en mättat blå blåklocka.
Exemplet med blå byxor är ganska talande, och när man går igenom det man hittar vid sökning av "blue turns purple" (in Photoshop) hittar man massor, och några av träffarna pekar på problemen med att återge blått i tryck.
De subtraktiva grundfärgerna saknar blått, precis som våra additiva färger saknar violett och gult. När vi trycker i CMYK, måste vi blanda cyan med magenta för att syntetisera blå. Jag kan mycket väl förstå att det är en svår balansgång när man vill få fram en så exakt blå kulör som kunden vill ha.
Jag tror inte att vi vinner på att sopa det här under mattan, de olika färgsystemens sätt att återge färger, och i fallet violett är det, åtminstone enligt min mening, intressant att veta hur kameran tar upp en kort våglängd, som är kortare än toppen på den mättade blå som kan återges på en bildskärm. Helt klart är att bildskärmen inte kan producera det spektrala bandet, och när vi ser en purpurfärg, innehåller den rött. Den ger oss lite grann från den röda kanalen blandat med den blå för att visa purpur.
Frågan som dyker upp då är, att om den här färgen i verkligheten saknade rött, kommer då kameran att kunna återge den som purpur?
Det ligger så klart utanför frågan om blåsippan, men jag är oenig, för den enkla förklaringen, och kanske den mest sannolika, är att blåklockan faktiskt har purpurfärg och att den kittlar också den röda receptorn. Att dess färg är en blandning av blått och rött.
Jag har fortfarande inte sett en mättat blå blåklocka.