Jag tycker ändå att det är lite märkligt att man söker orsakerna till att färgerna visas på ett visst sätt i osynlig strålning som faktiskt ska stoppas av bandpassfiltret i kameran. Visst finns det brister i hur sensorer och råomvandlare klarar att återge färgerna, men så tokigt är det ändå inte att kameror i regel inte skulle kunna registrera blått eller violett, med de värden som filtren orsakar.
Det är också lite olyckligt att så många envisas med att se bayermönstrets tre olika filter som färger, eller för den delen ögats tappar, eftersom det de är känsliga för inte är färg. Känsligheten avgörs i bayersensorn av transmissionen av viss elektromagnetisk strålning genom filtren, och i ögat handlar det om kemisk reaktion på samma elektromagnetiska strålning.
Färg uppkommer i betraktarens medvetande när en strålande yta betraktas.
Bayerfiltrets "röda" filter är genomsläppligt för rött och violett. Det finns lite olika varianter, alla är inte lika, men för att se ett där det är väldigt tydligt föreslår jag Aptina MT9M413, som redovisas som figur 19 på sidan 33 i
http://media.digikey.com/pdf/Data Sheets/APTINA PDFs/MT9M413_DS.pdf
Där visas väldigt tydligt att alla tre filtren släpper igenom hela spektret, men i olika grad dämpar olika våglängder. Det som är typiskt är hur "röd" kanal uppför sig när den närmar sig ultraviolett, och liknande sker hos de flesta sensorer. När man via avmosaikering bedömer färgen, tas hänsyn till alla tre kanalerna i varje punkt över hela spektret.
Det är avmosaikeringsalgoritmen som ska sortera ut tristimuli ur det här, och tristimuli ska tilldelas efter vad CIE ser som ett "normalseende" öga. Då blir det kortvågiga "violetta" ljuset som senorn har fångat en blandning av rött och blått enligt CIE-standarden från 1931 eller 1964.
https://en.wikipedia.org/wiki/CIE_1931_color_space#Color_matching_functions
http://www.hunterlab.se/wp-content/uploads/2012/11/CIE-Standard-Observers.pdf
Och visst kan strålning i fel våglängder spöka om endera filtreringen eller algoritmen för färgtilldelning inte riktig stämmer, men om avmosaikeringsalgoritmen är i samklang med filtren ska färgerna bli "rätt" för en "standardobservatör". Vid färgtilldelningen jämförs alla tre kanalerna över hela skalan, och koordinater tilldelas för att överensstämma med standardobservatören.
Och "standardobservatören" har man hittat på specifikt för att kunna mäta färg objektivt. Kruxet här verkar som jag ser det vara att alla inte är överens om vilka färger som är "rätt", men det går ju att objektivt via de tre kanalvärdena se om de stämmer med CIE-färgrymderna.
Och jag är också helt övertygad om att vi inte borde blanda in äldre metoder för färgfotografi, när vi använde film, eftersom den är så väsensskild från digitalfotograferingen i just det här avseendet att varje försök till jämförelse haltar.