Nej, jag tror att vi pratar om varann här. Det handlar inte om att "blue turns purple", utan de här blommorna är verkligen inte blå, utan de är just "purple". Det finns så klart fler skäl än de enhetliga färgerna som gör att kameran överexponerar trots minuskompensation. Det är också att en häck som den i bakgrunden innehåller väldigt mycket skugga, det är nästan svart därinne.
Men färgen på blåklockan är inte blå! Den är lila. Den här överexponerade bilden visar faktiskt klockorna i en färg nära den som de faktiskt har. Jag kan säkert gå ut och göra en ny, med ännu mindre exponering (och låta kameran konvertera till jpeg i sRGB) utan klippning i någon av kanalerna.
Problemen TS har är två. Det ena är exponeringen, och det andra är färgen. Om man exponerar utan klippning (som vi vet är lättare att göra i RAW), kommer blåklockan fortfarande inte att bli blå, helt enkelt för att den inte är blå. Man kan göra den blå i efterbehandlingen, men då måste man dra ner den röda kanalen, och då blir färgen alldeles självklart helt fel.
Fenomenet som TS efterfrågar är rakt motsatt mot det där med att blå blir violett, han vill göra violett till blå. Visst kan man göra det selektivt utan att påverka annat än själva klockan, men hur man än bär sig åt så blir det då inte "rätt färg". Kruxet är att en blåklocka inte är blå.