Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför blev bilderna så här?!

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hjälpte en kompis för något år sedan. Problemen var liknande den med "färgproblem" bilden här. Om jag minns rätt lyckades jag rädda bilderna genom att prova olika varianter, sätta in kortet i en läsare, koppla kameran direkt till datorn. Föra över med kamerans programvara, föra över med filhanteraren i Windows, etc. Till slut fick jag över alla bilderna i oskadat skick.

Jag misstänkte även då minneskortet.

En röst till på korrupt filsystem på minneskortet, sett liknande effekter av sånt. Var noga med att formattera minneskortet varje gång du tömmer det så slipper du oftast sånt här.

Angående fw så har jag den senaste, dock så utesluter ju inte det att detta är felet kan jag tänka, dock har de ju bara hänt en gång och väldigt få verkar ha sett det förrut.
Tror inte det är fel på läsaren då kortet ser likadant ut i kamerans display, har använt usb till kameran för att föra över bilderna.
Och vet inte om det spelar roll men glömt säga att det är bilderna direkt efter varandra.
Jag formaterar alltid kortet när jag lagt in dom i datorn.
Får hålla koll om de händer igen o räkna med att köpa ett nytt minneskort, som sagt hellre det en reperation på kameran.

Jag tycker att du ska köpa ett nytt kort genast och gärna ett till att ha som reserv. Köp hellre två mindre än ett stort. Det är visserligen ovanligt med kortproblem enligt min erfarenhet, jag har fotat digitalt i nio år och använder förutom SD även CF och xD-kort. Men de två eller tre gånger det har varit konstigheter under fotografering så har jag bytt kort omedelbart. Men de kort som strulat (det har enbart varit SD-kort 0,5 -2 Gb) har efter urtankning och formatering i kameran sedan fungerat felfritt i många år. Sedan jag för 6-7 år sedan började regelbundet formatera korten i kamerorna efter urtankning och före användning så har jag inte haft något problem.

Att formatera korten varje gång fungerar inte.
Då blir jag av med mappstrukturen, lagrade inställningar och skyddade bilder på kortet. Värdelöst. Jag använder "Radera alla bilder på kortet". Det tar längre tid än att formatera, men det fungerar som det ska.

Att formatera korten varje gång fungerar inte.
Då blir jag av med mappstrukturen, lagrade inställningar och skyddade bilder på kortet. Värdelöst. Jag använder "Radera alla bilder på kortet". Det tar längre tid än att formatera, men det fungerar som det ska.

Tyvärr är metoden som du beskriver här inte lämplig, eftersom det ökar risken för korrupta filer.

Om din filstruktur är annorlunda än den som kameran lägger på, exempelvis med firmwaretillägg, är det i så fall bättre att lägga din struktur i en image-fil som du hämtar från datorn efter formatering, och då kan du utan problem formatera kortet i datorn.

Minneskort ska märka felaktiga minnesceller vid lågnivåformatering, men om man inte formaterar kommer kortet att försöka skriva till celler som har gått sönder sedan förra formateringen. Dessutom, om man har "skyddade" filer, märkta att de inte ska raderas, så finns risk att kortet fragmenteras, vilket har flera nackdelar, bland annat att det ökar risken att någon fil blir korrupt, och det kan också göra att kortet får "hicka" och man får hack i video eller att kameran stoppar vid videotagning.

Kamerornas operativsystem brukar inte kontrollera kortets filsystem annat än vid formatering, och det är ett av de starkare skälen till att alltid formatera när man tömmer kortet.

Om man vill ha ett kort för att lagra inställningar eller bilder för visning är det nog bäst att ha ett separat kort för detta, och inte använda det alls för fotografering. För det ändamålet behövs knappast ett snabbt kort, och då kostar det inte många kronor ...

Då ska jag trixa med att ha i det kortet bara för att hämta en inställning till kameran. Dessutom vill jag ha olika mappar, med olika namn, som jag lägger bilder tagna i olika sammanhang på. Det är ganska vanligt för mig att bilder från vissa tagningar ska in i en dator, från andra i en annan, och då är det suveränt smidigt att redan vid tagningen lägga dem i olika mappar på kortet.

Att man skulle behöva formatera varje gång man laddat över bilder är förlegat.

Då ska jag trixa med att ha i det kortet bara för att hämta en inställning till kameran. Dessutom vill jag ha olika mappar, med olika namn, som jag lägger bilder tagna i olika sammanhang på. Det är ganska vanligt för mig att bilder från vissa tagningar ska in i en dator, från andra i en annan, och då är det suveränt smidigt att redan vid tagningen lägga dem i olika mappar på kortet.

Att man skulle behöva formatera varje gång man laddat över bilder är förlegat.

Det må vara förlegat, men är klart säkrast i praktiken. Jag tycker det verkar bökigt att hålla på att sortera bilder i kameran, men du får ju göra som du vill :)

Edit: har man dessutom pillat in minneskortet i en Mac finns risken att datorn skriver information på kortet som kan slöa ner hela hanteringen av kameran (inte så vanligt, men drabbade t.ex. Fuji X100 om jag inte minns fel).

Då ska jag trixa med att ha i det kortet bara för att hämta en inställning till kameran. /.../

Om du har en imagefil med din struktur blir det inte mycket trixande, och du kan skriva ett makro för att föra över bilderna och sedan formatera och lägga tillbaka filstrukturen som du vill spara.

Skälet till att man formaterar är att kameran inte kontrollerar filutrymmet annat än när den formaterar, och att när det blir fel på en eller annan minnescell, så märks det oftast vid formatering. Men du gör som du vill. Några av oss vill ha både hängslen och svångrem, medan andra kör utan bälte.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar