Hittade en bra jämförelse som stämmer utmärkt med min egen erfarenhet när jag utvärderade Canon 5Ds r mot Fuji X-PRO2 och X-T2.
Denna kille har tydligen samma begränsning som jag har. Han kan max printa med sin fotoskrivare i A2.
Det är här man måste tänka till. Vad skall jag använda mina bilder?
Skall jag kunna printa bilder i 2x3 meter eller kommer jag aldrig printa större än A2. Vilket.
med en snygg passpartout och ram kräver en hel del väggyta. Det är större än vad de flesta önskar enligt min erfarenhet. De har oftast fler bilder men mindre. Vad vi publicerar på sociala medier eller även på fotosidan kommer aldrig visa på den verkliga skillnaden. De håller alla för låg upplösning.
Endera sitter vi och njuter av i vad de värsta kamerorna kan åstadkomma i Phtotoshop eller LR. Eller utgår vi från den praktiska nyttan.
Jag skall snart igen dra ner till min båt i Kroatien. Jag har en chiptrimmad BMW 330 med 300 dieselhästar och 600 NM. Den accar ungefär som en Porsche och kör ifrån det mesta.
Visst är det kul att ibland acca ifrån alla djävlar som legat och tryckt en i kofångarna när man har haft andra bilar framför en och man inte kan göra mycket mer än hålla sin plats i kön.
Fast att dra ur max på dessa bilar som toppar mer än 280 km/timme har man sällan chans till. Det kräver en 3-filig autobahn som är tom på trafik och jämn nog för dessa farter. Samt någon som vill ha ett race. Man tömmer även en 65 liter tank ganska snabbt i dessa i den farten. Att skaffa en Ferrari löser inte problemet. Det finns en begränsning av hur fort man kan köra ens på Autobahn. Normalt har jag samma snitthastighet på Autobahn som jag har på svenska motorvägar. Ganska ofta är det bättre och billigare att ligga och tugga på i 150
Så vad är nu kontentan av allt detta.
Jo att det spelar inte så stor roll om jag om jag skall ner till min båt i Kroatien med ett antal prylar om Jag kör BMW M3 eller bara en 330D.
För att komma tillbaka till utgångspunkten. Om vi väljer några av de kameror som har bäst teknik och objektiv för AFS-C mot de av kamerorna inom FF med motsvarande egenskaper Så är det kanske inte stor skillnad . Så länge vill inet printar större än A2.
Det är här kameraindustrin skiljer sig från det mesta. Det måste finnas en praktisk nytta av prestandan.
De flesta av oss kör inte omkring i Ferrari eller Koenigsegg. Kanske för de är ganska opraktiska i vår vardag.
Det är nog dags för oss att börja se på våra kameror på samma sätt. En kamera och objektiv som passar för det som är praktiskt för oss.
Åtminstone tyckte jag själv att den här fotografens slutsats fångade det ganska bra. Den praktiska nyttan skiljer i bildkvalité skiljer väldigt lite, Kanske betyder minskad vikt och volym mer,
https://www.youtube.com/watch?v=5-k_N4w1rg8