Annons

7D mark II, felfokuserar? bilder

Produkter
(logga in för att koppla)
Tack så mycket, så nu är jag nöjd iaf, Har hört från vissa dock att sigmas motsvarande konverter ska vara lite vassare, men tror jag behåller original, bäst om man ska lämna in e.t.c. Cyberphoto har gjort ett test:

http://www.cyberphoto.se/info.php?article=128685 sen "testbilder" så ser man testet.

Om man tittar på "the digital picture" så ser man att EF 300/2,8 IS II med TC 2XIII är väldigt skarp
Mitt EF 300/2,8 IS version I är luddigare särskilt på full öppning med konvertern.
Det gäller att man mikrojusterar fokus noggrant både med och utan konvertrar.

Apropå korna i hagen, där tror jag du har råkat ut för att luften 'dallrar' pga solvärmen, då blir ingenting skarpt hur man än gör :p Sen hade du antagligen frontfokus av bofinken att döma.
Värt att tänka på (även om det antagligen inte är problemet här):
1. AF-sensorerna är längre än vad 'boxarna' i sökaren antyder, tänk dig två varmkorvar i kors där ändarna sticker ut typ 20% utanför boxen. Därför vill kameran gärna fokusera på någon tydlig kontrast som ligger precis utanför boxen. Lär vara så på de flesta kamerorna...
2. Canons super duper high sensitivity AF-sensorer är tydligen jättekänsliga för damm! Min 5D3 börjar fokusera på spöken med några månaders mellanrum, då behöver AF-sensorerna blåsas rena fast huvudsensorn knappt fått ett dammkorn på sig! Jaja något enstaka då :-D
Mvh Erik

Om man tittar på "the digital picture" så ser man att EF 300/2,8 IS II med TC 2XIII är väldigt skarp
Mitt EF 300/2,8 IS version I är luddigare särskilt på full öppning med konvertern.
Det gäller att man mikrojusterar fokus noggrant både med och utan konvertrar.

Ja, är absolut inte besviken på den kombon. Ska ta någon dag här och finjustera mer, men är nöjd nu iaf så ingen brådska. :)

Apropå korna i hagen, där tror jag du har råkat ut för att luften 'dallrar' pga solvärmen, då blir ingenting skarpt hur man än gör :p Sen hade du antagligen frontfokus av bofinken att döma.
Värt att tänka på (även om det antagligen inte är problemet här):
1. AF-sensorerna är längre än vad 'boxarna' i sökaren antyder, tänk dig två varmkorvar i kors där ändarna sticker ut typ 20% utanför boxen. Därför vill kameran gärna fokusera på någon tydlig kontrast som ligger precis utanför boxen. Lär vara så på de flesta kamerorna...
2. Canons super duper high sensitivity AF-sensorer är tydligen jättekänsliga för damm! Min 5D3 börjar fokusera på spöken med några månaders mellanrum, då behöver AF-sensorerna blåsas rena fast huvudsensorn knappt fått ett dammkorn på sig! Jaja något enstaka då :-D
Mvh Erik

Hm, det har du rätt i, så är det nog. Är ju en bra bit bort. Då är det problemet löst. :)

Ja kan ju varit det med, vet faktiskt inte, men det funkar bra och är nöjd nu efter justeringen, sen hur mycket skillnad i verkligheten det gjorde vet jag inte. :p

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar