Annons

Varför blev bilderna så här?!

Produkter
(logga in för att koppla)

Ronnyk

Medlem
Fotade sonen när han spelade match i helgen. När vi kom hem och skulle kolla vad det blivit så blev jag ganska konfunderad. Två av bilderna var helt förstörda, ska tillägga att bilderna innan och efter ser bra ut. Vad kan detta bero på? Kan det vara fel på minneskortet ,kameran eller linsen?
Länkar tiil korten:
https://www.dropbox.com/s/ordhnkmzw0jq53w/8M6C8559.JPG
https://www.dropbox.com/s/ordhnkmzw0jq53w/8M6C8559.JPG

Kameran är en 5D mk3, objektiv 70-200 4L USM om det kan spela roll.
Tror inte inställningarna spelar nån roll men har använt följande fokus bländarprioritet,, bländare 5.6 slutartid 1/500 resp 1/640 och iso 200

Vore mycket tacksam för svar, lite orloig att kameran ska lägga av nu eller ibland få för sig sånt här, tror den "lila" bilden skulle varit skaplig iaf om den nu inte just varit lila...

Bild ett skulle jag vilja säga att kameran satt vitbalansen helt galet, typ 2000 grader eller nåt, kör du automatisk vitbalans?
Bild två håller jag med om är en trasig fil.

jo vitbalansen är automatisk, kan ju vara så att den satt den så himla fel? har ju inte hänt innan, får kolla på närmre på råfilen om man kanske kan göra nåt. Men inte omöjligt då att man får se sig om efter ett nytt minneskort då antar jag. Men hellre det än kameran. :)

kollade på bilden i lightroom och enligt programmet är iaf temp 4750 och ton -2, nästintill dom andra i samma bildserie som är helt ok. Den va ju någorlunda konverterad till svartvitt iaf. :p
Men verkar ju luta emot fel på minneskortet då, lugnande svar. :) Stort tack för era svar, o kom inte med nåt tillägg nu bara att det är fel på kameran och att det inte går på garanti eller försäkring. :p

Vad gäller bild 1 så har jag väldigt svårt att förstå att det skulle vara minneskortets fel. Minneskortet lagrar ju bara ettor och nollor, och att plötsligt bara de minneselementen som lagrar färgen skulle sabbas låter på mig helt omöjligt.

Jag skulle tippa på en FW-bug. Hade det varit ett HW fel så 'borde' felet återkomma på alla bilder (om inte felet råkar vara intermitent).

Vad gäller bild 1 så har jag väldigt svårt att förstå att det skulle vara minneskortets fel. Minneskortet lagrar ju bara ettor och nollor, och att plötsligt bara de minneselementen som lagrar färgen skulle sabbas låter på mig helt omöjligt.

Jag skulle tippa på en FW-bug. Hade det varit ett HW fel så 'borde' felet återkomma på alla bilder (om inte felet råkar vara intermitent).

Kan inte avgöra om felet ligger i FW eller på minneskortet. Har själv fått samma fel som i första bilden en gång men aldrig mer. Vet inte om det är nån tröst för TS då han fått samma fel två ggr vid samma fototillfälle. En FW-uppgradering av kameran kanske skulle hjälpa? Det är ju gratis att prova...

Jag har vid flera tillfällen sett liknande resultat när jag har ställt in vitbalansen i min kamera, och att bilden saknar en färgkanal är tämligen uppenbart. Det behöver inte vara en bugg i firmware för att det ska hända, det kan lika gärna vara vad vi kallar en glitch, någonting som tillfälligt ställer till ett spratt, och som ibland bara händer en gång, men ibland kan fortsätta att hända efter att något har "skruvat fel" i systemet, så att man måste starta om eller ta ur batteriet eller göra någon annan regndans för att det ska fungera normalt igen.

Och jo, det kan också vara celler i minneskortet som är korrupta.

Bild två är ganska typisk för en korrupt fil, medan den lila varianten inte är helt korrupt.

Det går nog inte att spå vad som egentligen hände, men om det upprepas också på andra minneskort, så ligger problemet kanske i kameran, medan det om det bara händer på just det kortet, så kan det röra sig om felaktigheter i minneskortet. Det går att kontrollera minneskort, och det går att stänga av felaktiga celler, men inte i alla system, och det är inte säkert att kameran kommer att kännas vid en formatering som man gör i ett annat system. När kameran lågnivåformaterar kommer den troligen att också öppna för lagring i korrupta celler, så det kanske inte är en lösning att fortsätta använda ett kort som är korrupt.

Det går att kontrollera i en dator om kortet är korrupt.

Varför är det osannolikt att enstaka minnesceller på ett kort kan vara korrupta så att vissa bildfiler inte ser ut som de ska?
Inte osanolikt att enskilda minnesceller är korrupta. Snarare regel än undantag men man har teknik för att hantera det och de ska normalt bli utsläckta. Hade man inte den tekniken skulle det inte vara möjligt att göra sådana här minnen alls. Det är det ena. Det andra är att all information lagras för varje pix och ett enskillt fel skulle då ge färgfel på en eller en liten grupp pix beroende på lagringstekniken.

Är det som Du påstår så har kameratillverkarna en helt osannolikt dålig minneshantering. Det ska inte gå och sända över en bild till minnet och få den så förändrad utan att få checksummafel!?

Jag är inte den enda som påstår det dock. Har som sagt en nära bekant som jag löste problemet genom att byta till ett "bättre" minneskort. Om det nu är minneskortet som felade kan jag inte säga. Gjorde ingen teknisk analys, däremot iaktagelsen att problemet försvann liksom för exempelvis Bee Thalin och några andra här i forumet.

/Stefan

Jag är inte den enda som påstår det dock. Har som sagt en nära bekant som jag löste problemet genom att byta till ett "bättre" minneskort. Om det nu är minneskortet som felade kan jag inte säga. Gjorde ingen teknisk analys, däremot iaktagelsen att problemet försvann liksom för exempelvis Bee Thalin och några andra här i forumet.

/Stefan
Jag tror fortfarande att det är ett annat fel och att orsak/verkan är feltolkat.
Nu används just dessa minnen inte till något annat än kameror och liknande men minneshantering är likvärdig mellan olika medier.
Tänk Dig istället att det är bokföring Du lagrar på kortet och helt plötsligt har Du ett helt annat rörelseresultat?! Ven visst - i kameran sitter det inget vanligt operativsystem med det är tiden före stenåldern och borde leda till krascher.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar