Annons

Varför bör jag byta upp mig till en Nikon D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det avser väl kromatisk aberration (fast på engelska då). Det gamla vanliga besväret för en lins att bryta alla färger till en punkt. I en vanlig normalglugg (fast optik) är i princip bara front och bakre lins "själva optiken", resten är korringeringslinser. Gäller både analogt och digitalt.
Us
 
Re: Några grejjer

En liten summering av det viktigaste i diskussionen:

Arleklint skrev:
- Omedelbar respons i allt du gör.
- En suverän AF som är snabb och klarar dunkla miljöer
- En jättebra ljusmätning, (matrix)
- Ett robust tåligt och tätat hus.
- 12,4 MP

Man får nog vara beredd på en del följdproblem...
Med 12MP RAW bilder behöver man en riktigt snabb dator med mycket hårddiskutrymme.
10000kr
Med ett riktigt bra Af-system och en högupplöst 12MP sensor duger inte "halvbra" gluggar, man måste ha proffsoptik för att bli nöjd med bilderna.
30000kr (upp till oändligheten)
4-8 bilder per sekund? Känns som man behöver ett riktigt snabbt och stort kort, typ 2x4GB
6500kr

Summa: 46500kr till...
En liten summering av det viktigaste i diskussionen:




- Måste man nu ha alla prylar på en gång eller vad sägs om att bara byta hus och köpa en Extern x-tra hårddisk på 200 GB för 2000:- när datorns är full?
Det här låter som alla prylgalningars julafton.

Janne, har du bytt ut resten av utrustningen sedan du uppgraderade dig?
 
Senast ändrad:
Jo smakar det så kostar det.
4Gb kort är väl ingen nödvändighet. Dator har man väl redan, kanske lite mer RAM.

Beställde min D2x idag. 70000:- gick slutnotan på.
 
jag avvaktade D2x men beslöt att skaffa annan utrustning av följande skäl;

aningen för dyr
800 asa o uppåt resultat
programvaran för efterbehandling

det blev Canon 1d MK II istället. För samma pris som ett D2x hus fick jag 1d MK II, 550 ex blixt OCH ett 100-400/4.5-5.6 L IS objektiv. Mer prisvärt i mina ögon. Förvisso "bara" 8.3 mpix men 8.5 b/s i full upplösning om man nu behöver det.

Bättre ergonomi (min åsikt), större dynamik o prestanda på höga iso.

Bildresultat ska enligt olika källor vara ungefärligen densamma.

D2x är säkerligen en bra kamera men jag kunde inte motivera prislappen. Det blev billigare o bättre (?) att byta system.
 
Grattis! Har 10,5 /2,8 DX och den är spännande, men ger rätt mycket brus och kantoskärpa. Köpte Sigmas nya 12 - 24 för en vecka sedan och den kostar ungefär samma men är mera allsidig och ger mindre brus och har högre skärpa. Tyvärr är den ljussvagare, men det gör inte så mycket med en extrem vidvinkel. Ändra ordern om du kan! :))
 
Mr P skrev:
Beror ju som med allt annat vad man använder sin PC-till.
Skriver man noveller med Anteckningar så får man en gedigen novellsamling på de utrymmet, men om man videofilmar med en DV-kamera och skall föra över DVI-filer där varje timme inspelat är 15GB och filmat en helg och sedan ska arbeta och redigera och spara om matrialet för bränning knakar det i disken fort.
I know, filmade Iaido SM och Jodo RM för två helger sen 10 timmar videoinspelning vilket är 150GB videoklipp vilket kommer att bli runt samma storlek engång till redigerat innan de kan MPEG-komprimeras och brännas. Så enkelt kan jag göra åt 200GB.

Antar att du menade fotografering men det är ju även där skillnad om man tar en raw-bild i månaden eller 100 om dagen. Sedan kanske man har en skaplig Mp3 samling och andra dokument i olika grad att samsas om utrymme med. 200GB låter mycket på pappret men ny teknik och användning av dessa tenderar att kräva mer resurser av olika slag med.

Hårdisk är nästan gratis - bara att stoppa i en stationär.

Ram - skaffa mycket på en gång - fyll upp allt på moderkortet.

Garafikort - tja även ett billigt är ok även om man kan spendera massor här.

Processor - en billig duger.

Bygg PC:n själv. Kapar kost och ger insikt.

mvh Erik
 
Ja kanske det blir en annan glugg ändå.
Tvekar du fortfarande eller blir det en D2x?
Du har väl företag?
 
Dessutom är Sigmat raktecknande vilket ju är en stor fördel. kolla här (Zoomen på 12 mm):

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=400513

bilden är i JPEG måttlig kvalitet 65% för att ge max250 kb.

Yepp, jag har en liten firma, får snacka med revisorn om det är ok. Funderar på leasing som ett alternativ, kanske har det sina fördelar? Nån som vet?
 
Senast ändrad:
Jo, jag köpte min D2X... I samband med det köpte jag ett 4 GB minneskort

För mellanlagring nöjde jag mig med min LapTop, det var den jag dumpade bilder i under min vecka på Island. Jag dumapade i bilen där ja fixat 220V

Faktum är att det enda som D2X kräver, för dem som inte acceptererar D2X egna bilder, är datorkraft att jobba vidare med D2X bilder.

Faktum är att D2X faktiskt inte kräver att man jobbar vidare med bilderna i datorn, allt beror på vad man vill skapa och hur man exponerar,

Jag lägger ut bilder utan extra jobb.
Jag tar mina Islandsbilder som exempel, eftersom de ligger nära till hands

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=78717
 
Senast ändrad:
julgus skrev:
jag avvaktade D2x men beslöt att skaffa annan utrustning av följande skäl;

aningen för dyr
800 asa o uppåt resultat
programvaran för efterbehandling

det blev Canon 1d MK II istället. För samma pris som ett D2x hus fick jag 1d MK II, 550 ex blixt OCH ett 100-400/4.5-5.6 L IS objektiv. Mer prisvärt i mina ögon. Förvisso "bara" 8.3 mpix men 8.5 b/s i full upplösning om man nu behöver det.

Bättre ergonomi (min åsikt), större dynamik o prestanda på höga iso.

Bildresultat ska enligt olika källor vara ungefärligen densamma.

D2x är säkerligen en bra kamera men jag kunde inte motivera prislappen. Det blev billigare o bättre (?) att byta system.

Jag vill inte göra dig besviken, men jag har en helt annan uppfattning. Vill du ha motivering så ger jag dig gärna den
Mikael
 
Arleklint skrev:
Jo, jag köpte min D2X... I samband med det köpte jag ett 4 GB minneskort

För mellanlagring nöjde jag mig med min LapTop, det var den jag dumpade bilder i under min vecka på Island. Jag dumapade i bilen där ja fixat 220V

Faktum är att det enda som D2X kräver, för dem som inte acceptererar D2X egna bilder, är datorkraft att jobba vidare med D2X bilder.

Faktum är att D2X faktiskt inte kräver att man jobbar vidare med bilderna i datorn, allt beror på vad man vill skapa och hur man exponerar,

Jag lägger ut bilder utan extra jobb.
Jag tar mina Islandsbilder som exempel, eftersom de ligger nära till hands

http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=78717

Ja, Janne, när man ser dina fantastiska Islandsbilder så inser man 3 saker:

Du har ett jäkla bra bildsinne!

D2X är grymt bra när det gäller kontrast och skärpa!

Det finns all anledning att köpa den! (Utom av rent ekonomiska skäl, fast om man ser det så så skulle väl endast ett fåtal överhuvudet taget hålla på med foto, som ju är en ren förlustaffär för de flesta)

Någon som tycker annorlunda?

Någon som tycker att jag istället borde byta system till Canon?
 
Senast ändrad:
Jag går oxå och funderar på om ett D2X köp skulle göra mig gladare.

Nu kör jag med en D100 17-35/2.8, 80-200/2.8 (1a gen.) Dessa eftersom jag oxå använder F100.

Då större bilder önskas har jag en Mamiya 67 proII.

Men, mina bilder hamnar ofta i tryck, och jag känner mig långsam och klumpig med MF. Framförallt så tror jag mig spara tid då annars filmen ska framkallas/kontakter ska tas fram, bilder ska bedömas, och slutliogen scannas. Sedan lev. till kund via CD eller mail.

Visst, det är troligtvis inte samma känsla om man jämför MF mot de digitala (jag gillar korta skärpedjup)

Men å andra sidan hade jag tyckt om att ha en kamera för alla jobb, lixom...
Kunderna vill ju alltmer att det ska gå så fort som möjligt.

Min fråga är alltså om jag borde klara MF-jobb med en D2x?

Edit:

Vill inte låta som om jag vore rik, tanken var i så fall att försöka sälja av MF mot D2X. Om man nu får något för en sådan kamera idag. Helst vill jag ju ha den kvar, men kanske inte har råd.
 
Senast ändrad:
picturethis.nu skrev:
Vill inte låta som om jag vore rik, tanken var i så fall att försöka sälja av MF mot D2X. Om man nu får något för en sådan kamera idag. Helst vill jag ju ha den kvar, men kanske inte har råd.

Undersök möjligheterna att leasa en d2x istället för att köpa den, så slipper du sälja av din nuvarande utrustning.
/Maria
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.