ANNONS
Annons

Varför bör jag byta upp mig till en Nikon D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)
Knutte K skrev:
Ja, jag tror du har rätt Anders!

Ingen annan som har mjuka, otekniska argument för att köpa en D2X?
"Den skulle stilla mitt ha-begär i flera veckor och jag skulle vara ute så mycket med den att du och barnen inte skulle ha några som helst besvär av min närvaro".
Us

Knutte K skrev:
Ja, jag tror du har rätt Anders!

Ingen annan som har mjuka, otekniska argument för att köpa en D2X?

Man kan köpa den för den goda saken att stödja Nikon. :)

Jag tycker inte du skall köpa den sålänge det inte känns helt rätt för dig, och det tror jag inte det gör eftersom du söker argument.

Det känns helt rätt för mig att köpa en D2X, Janne! Skulle vilja ha några mjuka bra argument bara! Tex: mina bilder blir bättre, eller dom blir mera värda, eller.... ja hjälp mig!

Visst kan bilderna bli bättre. Vad skall du ha för optik?

En nackdel med D2X är att den höga pixeltätheten avslöjar varje brist i en glugg, brister som inte syns på samma sätt med D70, så den kräver bra optik.

Tänkte köra med mina vanliga gluggar, Sigma 12 -24, Sigma 70 -400 OS (kanonskarp) Nikon 60mm makro, m.m. Däremot får jag nog kolla in nån bra optik som ersätter min 18 -70 kit optik till D70, den är jag inte så imponerad av. Har du nåt bra förslag??

Kanonbild, Janne1 den optiken får man sätta upp på nästa års önskelista!
Ang DX-optik, som Janne skrev är det 1,5 ggr som gäller. Tyvärr funkar dom dock inte på analoga kameror.

Brännvidden är alltid densamma (42mm är 42mm, oavsett vilken kamera man har). Man ska alltid multiplicera det med 1.5 om man vill räkna ut "motsvarandebildvinkelpåfullformat" för en D2x, oavsett om det är en DX-lins eller en vanlig.

Behöver du upplösningen? Stora utskrifter eller är det mycket tryck?
Jobb eller hobby?
Du kommer inte att se någon större skillnad mellan din D70 och D2x i datorn.

Knutte K skrev:
Tänkte köra med mina vanliga gluggar, Sigma 12 -24, Sigma 70 -400 OS (kanonskarp) Nikon 60mm makro, m.m. Däremot får jag nog kolla in nån bra optik som ersätter min 18 -70 kit optik till D70, den är jag inte så imponerad av. Har du nåt bra förslag??

Du kommer "nog" att bli rejält besviken, micro-nikkorn 60mm är den enda av dina gluggar som återger d2x upplösning fullt ut..

Mikael

thefinger skrev:
Behöver du upplösningen? Stora utskrifter eller är det mycket tryck?
Jobb eller hobby?
Du kommer inte att se någon större skillnad mellan din D70 och D2x i datorn.

Man kan inte få för mycket upplösning inte. Kolla min tidigare kommentar om beskärning. Tar du bort halva bilden så blir det inte många pixlar kvar på D70, men på D2X så har du runt 6- 7 Mp kvar.
Mest hobby, men såklart hoppas jag på jobb. :))

Tack för vänligheten (gästboken)
Återanknyter till vad jag skrev tidigare. 60mm micro-nikkor tillsammans med D2x är så sanslöst bra och bilderna har det lillla extra.
D2x är en kräsen kamera som avslöjar CA, luddighet ut i kanter på ett ganska otrevligt sätt.

Mikael

Låter både bra och dyrt. Nya gluggar också, :-((
Vilka duger då? Och vad är CA, undrar en inte helt uppdaterad fd analogist? :))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar