ANNONS
Annons

Varför bör jag byta upp mig till en Nikon D2X?

Produkter
(logga in för att koppla)
macrobild skrev:

Återanknyter till vad jag skrev tidigare. 60mm micro-nikkor tillsammans med D2x är så sanslöst bra och bilderna har det lillla extra.
D2x är en kräsen kamera som avslöjar CA, luddighet ut i kanter på ett ganska otrevligt sätt.

Mikael

Så D2X är så vass så att vanliga gluggar förstör bilden? Eller?

Senast ändrad:
Under tiden jag följt denna tråd, visade det sig att Skattekontoret varit snälla mot mig och i förtid betalt tillbaka över skjutande skatt (för ca 1 timma sedan).

Summan stämmer bra överens med en D2X utan moms.

Jag kan ta mig till YFO alt. ScandinavianPhot på mindre än en kvart....

Det kliar över allt...

Eller kanske jag ska köpa nya kläder till min son i stället...

mohei skrev:
Att tävla i skärpa är väl ändå att nörda ner sig i teknik?
Äh kul o kolla skärpan... jag tar fram min katana så kan vi tävla i skärpa sen. Frågan är bara om vi ska hugga rullad stråmatta eller bambu?

picturethis.nu skrev:
Under tiden jag följt denna tråd, visade det sig att Skattekontoret varit snälla mot mig och i förtid betalt tillbaka över skjutande skatt (för ca 1 timma sedan).

Summan stämmer bra överens med en D2X utan moms.

Jag kan ta mig till YFO alt. ScandinavianPhot på mindre än en kvart....

Det kliar över allt...

Eller kanske jag ska köpa nya kläder till min son i stället...

Ja klockan är ju 18.00 nu och hur gick det?? ;)

Folk kan gladeligen lägga 300 000kr på en bil, men när det gäller kamera, stereo eller nåt annat elektronikrelaterat så blir det oftast liv. Köp en bil för 200 000 och kamerautrustning för 100 000 =)

Ja, klockan hann bli 19.20 och jag står och stampar.

Men som den familjefar jag är, känner jag att jag måste ta upp det med övriga medlemmar innan jag gör något förhastat.

Inför semestern (perod av ickeinkomst) kan mycket hända. Kanske klarar jag mig utan kameran ett tag till?

Ber att få återkomma i ärendet.

PÖS. Min bil är en Volvo 740 från ´89. DS.

Fruckan skrev:
Folk kan gladeligen lägga 300 000kr på en bil, men när det gäller kamera, stereo eller nåt annat elektronikrelaterat så blir det oftast liv. Köp en bil för 200 000 och kamerautrustning för 100 000 =)

YESSSS! Tack Fredrik! Det här var det tyngsta och mest seriösa argumentet hittills!

/ några år gammal Ford Focus etanol

Jag har få intressen. Om jag skall vara ärlig har jag ett!

Jag har en dotter att försörja, vilket jag sköter med råge, men utöver det går mina pengar till foto.

Jag har ingen lyxig bil. Jag har ett folkaskåp från 96 som fungerar som fotografimobil

Jag har ingen båt eller sommarstuga

Jag har bytt ner mig i lägenhetsstorlek från tre rum till två. Dottern är 18 år och tar studenten på fredag, så hennes rum har kunnat avvecklas. När hon är hos mig sover jag på soffan.

Pengarna lägger jag på fotoprylar. Den rätten kan jag ta mig med tanke på allt jag inte lägger pengar på.

Knutte K skrev:
Funderar allvarligt på att skaffa en D2X och har nu en D70. Är jag galen eller är jag galen? Var i fotoaffären och kände på en och oj vilken kamera!
Vad tycker ni som redan bytt upp er?
Behöver massor med goda argument för detta köp.

Tror nog att vi hamnade inte bara i diket nu utan också offroad. Som jag ser det försökte Janne skämta till det, Mikael! Och Ulf, att plåta medicinska bilder år svårt, precis som du visade med din bild. Jag har också en massa halvtaskiga operationsbilder i datorn. Kanske kan dom bli bättre med en D2X?

Upp på vägen nu!

Varför bör jag byta upp mig till en Nikon D2X?

/Plåtande urolog

Du b e h ö v e r inte byta, det har funkat hittills och det kommer att fortsätta att funka lika bra. Lägg slantarna på bättre optik om du måste bränna iväg dem. Eljest, lägg dem på någon månads tjänstledighet för att få tiden för fotografering. Jag skulle tro att det ger dig bättre utbyte än ytterligare ett kamerahus.
Us

Ja, med de senaste svaren vet jag inte om jag vågar köpa en D2X...

På tal om optil.
Jag har en 17-35/2.8 och en 80-200/2.8. Dessa just för att jag även har en F100.

Men jag saknar ibland en mellanglugg. jag vill gärna kunna använda optiken till både digi
talt och analogt.

Vad rekommenderar ni? (inte bråka nu!)

35-70/2.8 ca 9000:- Är den tillräckligt skarp för D2X?
Eller ska jag ändå satsa på DXgluggen, den som heter nåt i stil med... 55-70/2.8 DX? ca 15000:-
(trot att jag inte kan använda den till F100, kanske den är bättre än den andra?

Det stora problemet är ju inte att jag MÅSTE byta, utan att jag av en slump fick hålla i en i fotoaffären och blev fast. Har du hållt i en D2X, helt fantastisk kamera! Dessutom stundar semestern med 6 v ledigt. Västkusten ligger öppen, båten är i sjön.Och det är inte bara skärpa som jag jagar, utan bildstorlek, kontastrikedom, snabbhet, och ja allt som D70 har mindre av.
Akta dig för att klämma på en Ulf,du blir fast du också! Din analoga mellanformatkamera åker kanske ut?:))

Senast ändrad:
Nej, jag har inte hållit i någon D2X eller Canons motsvarighet heller för den delen. Annars har jag genom åren hållit i väldigt mycket i kameraväg.
Har mycket svårt att tro att jag skulle bli så sänd av något digitalt heller.....förmodligen för att jag har svårt att se kameran som något annat än ett redskap. Visserligen har jag nyligen (i går) bytt ett av mina redskap på arbetet men bara för att det nya var mindre, lättare, går på penlightbatterier (inga dyra ackar som dessutom nästan alltid var urladdade) och kan förvaras i bröstfickan. Det nya kostade mindre än 1/5 av det gamla....;-)).
Strööre bilder ....tja - jo, jovisst. 3000x 2850 pixlar i runda slängar.
När jag scannar in mina bilder (flatbädd, inte märkvärdigare än så) blir de 7200 i kvadrat.
Förbaskat bökigt och långsamt i datorn se'n.
Jag har tittat på bilderna i DP Rev i fullstorlek, de är OK men jag blir inte så vådligt imponerad (Inte av Canons flaggskepp heller för den delen). Och deff. inte för de pengarna.
Us

picturethis.nu skrev:
Ja, med de senaste svaren vet jag inte om jag vågar köpa en D2X...

På tal om optil.
Jag har en 17-35/2.8 och en 80-200/2.8. Dessa just för att jag även har en F100.

Men jag saknar ibland en mellanglugg. jag vill gärna kunna använda optiken till både digi
talt och analogt.

Vad rekommenderar ni? (inte bråka nu!)

35-70/2.8 ca 9000:- Är den tillräckligt skarp för D2X?
Eller ska jag ändå satsa på DXgluggen, den som heter nåt i stil med... 55-70/2.8 DX? ca 15000:-
(trot att jag inte kan använda den till F100, kanske den är bättre än den andra?
35-70 är inte tillräckligt bra på full öppning. Inte Tamron 28-75 heller. AF-S 28-70 kan dock matcha dina krav. Jag skulle dock satsa på en 50mm eller 60/2,8 macro som fyller ditt "hål" och är kompatibel med analogt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar