Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför är det då roligt att titta på fågelbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Jern

Aktiv medlem
Jag själv kan emellanåt nästan sitta hur länge som helst och titta på fågelbilder... och drömma. Tänker på sångerskan Nannes låt "Avundsjuk" men nä jag beundrar, njuter och får idoler.

Själv tycker jag inte det oftast är så där jättekul att titta på fågelbilder, det är mycket roligare att försöka ta dom.

95 % av fågelbilderna på fotosidan är inte roliga att titta på. Man får hoppas att fotogafen fick ett större nöje av att ta bilderna.

/Per, som oftast tar dåliga fågelbiler men gillar själva fotograferandet ändå.

Nome Nescio skrev:
95 % av fågelbilderna på fotosidan är inte roliga att titta på. Man får hoppas att fotogafen fick ett större nöje av att ta bilderna.

/Per, som oftast tar dåliga fågelbiler men gillar själva fotograferandet ändå.

Undrar hur många bilder 5% är här på fotosidan. För jag tycker jag kan sitta lääänge och titta på mycket fina bilder, ibland bara hos en fotograf.

/ Janne

Gjorde precis en sökning på fotosidan fågelbilder, så jag reviderar mina siffror:
75% av fågelbilderna är tråkiga att titta på.
Det betyder dock att det finns en hel del fågelbilder som lockar på fotosidan. Men en vanlig mes som sitter på en liten kvist med oskarp bakgrund är för mig ganska trist att titta på. Skall bilden väcka intresse så skall det vara lite action eller en intressantare komposition.

Denna tråd väckte, för mig, andra frågor.

Varför ska ett foto på en fågel vara roligt att titta på? I vilka fler genrer inom fotografi har ni kravet att bilden ska vara rolig för att ha ett värde?

Vackra fåglar och vackra fågelbilder inte alltid samma sak

Fåglar fascinerar oss. De kan ju flyga, simma, dyka springa och allt möjligt annat fängslande. Vi upplever de inte som lika uttrycksfulla som vi människor är, men 'rätt' blick från en fågel kan definitivt skapa stämning i en bild.

När det gäller fågelbilder så finns ju alla varianter från bra till dåliga. Personligen tycker jag att en tråkig, platt fågelbild (många sådana på fotosidan) kan ändå vara intressant att titta på om fågeln i sig är vacker/intressant.

Det som däremot lyfter en fågelbild till att vara extra intressant, utöver det ornitologiska, är när fotografen tillför något extra i komposition, ljus, miljö eller fångar något särsklit beteende. För mig representeras sådana bilder av bl a Hannu Hautala, Brutus Östling, Jan Van der Veen, Andreas Kanon m fl

Nic

Joel Höglund skrev:
Denna tråd väckte, för mig, andra frågor.

Varför ska ett foto på en fågel vara roligt att titta på? I vilka fler genrer inom fotografi har ni kravet att bilden ska vara rolig för att ha ett värde?

Tror det är en språkförbistring här, det är en sak om en bild är rolig och en annan om man "har roligt" (vilket inte behöver betyda att man sitter och skrattar) när man tittar på bilder.

Roligt, vet jag inte. Däremot kan färger i kombination
med bra komposition vara tilltalande för ögat.

Själv har jag inget intresse för fåglar som art och står
därför över att fotografera dom, vilket inte hindrar att
jag kan se på andras bilder och uppskatta resultatet.

Re: Vackra fåglar och vackra fågelbilder inte alltid samma sak

nic_k skrev:

...

När det gäller fågelbilder så finns ju alla varianter från bra till dåliga. Personligen tycker jag att en tråkig, platt fågelbild (många sådana på fotosidan) kan ändå vara intressant att titta på om fågeln i sig är vacker/intressant.

...
Nic

Trollet i mig har vaknat, ni får hojta till om det blir jobbigt.

Så det är legitimt att lägga upp en bild bara fågeln är vacker, om jag drar parallerna till modelldiskussionerna i studio sammanhang så är det ite riktigt samma riktlinjer som gäller.

vad som är legitimt eller inte att lägga upp har jag ingen åsikt om. Jag besvarar bara frågan om varför det är roligt att titta på fågelbilder. Jag tittar gärna på en bild på en vacker fågel, precis som att jag gärna tittar på en vacker fågel i naturen. Men allra helst tittar jag på fågelbilder där själva BILDEN har detdär lilla extra, (se mitt inlägg ovan för en förklaring till vad jag menar). I det senare fallet kvittar det om fågeln är vacker eller ful (i sig helt subjektiva värderingar - personligen tycker jag t ex att kajan är en vacker fågel, vilket många inte håller med mig om)

PARENTES

Re: Vackra fåglar vs vackra modeller

Per Carlin (Nome Nescio) skrev:
Så det är legitimt att lägga upp en bild bara fågeln är vacker,
om jag drar parallerna till modelldiskussionerna i studio-
sammanhang så är det inte riktigt samma riktlinjer som gäller.

Borde inte det skottet landat på mig? :)

PARENTES

Det som gör en fågelbild bra är väldigt subjektivt och varierar från person till person.
Jag kan uppskatta ett rent fint porträtt av en fågel .
Ofta vill jag att det skall ge en känsla när man tittar på bilden, och det är här som det blir väldigt knepigt att förklara.
Det kan vara vad fågeln gör, ljuset, eller rörelse oskärpa.

Men Andreas, du är väl genuint intresserad av de olika fågel-
arterna i sig, mer än att fånga dom på bild?

Du är, vad vi infödda asfalts-08 brukar kall för, en skogsmulle. :)
För att ligga ett par timmar på marken med specialkläder på,
och förhoppningsvis få till några fåglar kräver väl mer intresse
för arterna än att bara vilja fånga en schysst pippijogel på bild.

Jo nog är jag en skogsmulle alltid :)
Jag har ett genuint intresse för alla fåglar och jag försöker bara dela med mig av mina upplevelser i naturen tillsammans med fåglarna.

Jag ser det som ett privilegium när en vild fågel accepterar min närvaro och låter mig fotografera den.
Låter lite flummigt men så är det för mig i alla fall.

Andreas K skrev:
Jo nog är jag en skogsmulle alltid :)
Jag har ett genuint intresse för alla fåglar och jag försöker bara dela med mig av mina upplevelser i naturen tillsammans med fåglarna.

Jag ser det som ett privilegium när en vild fågel accepterar min närvaro och låter mig fotografera den.
Låter lite flummigt men så är det för mig i alla fall.

Låter inte flummigt.
Vi människor har blivit för vana vid att bara trampa på som
vi bäst önskar. Att få anpassa sig till de andra djurens revir
är nog så viktigt för att känna ödmjukhet och respekt över
de andra djurarter som vi delar jorden med.

Rolig kommentar

Jag fick en rolig kommentar på en av mina misslyckdade fågelbilder. Jag är alltid avundjuk på alla som tar fina bilder och jag skulle gärna vilja få en fin mes med oskarp bakgrund. Någon gång ska väl även jag lyckas. Alla har inte samma längtan efter att se dessa fågelbilder.
Läs gärna kommentaren, den sista i skrivande stund.
http://www.fotosidan.se/pools/view/94/916276.htm

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar