** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Var köper man billigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Hans Linde

Aktiv medlem
Var köper man digital kamera billigt idag?
I Stockholm på det "vanliga" affärerna ligger man ca 10% över tex Cyberphoto på nätet.

I USA tycks priserna ligga ytterligare 10-20% ner. Men då ska det funka med resa mm.

Har någon erfarenhet av Europaköp? Det ska ju funka, också ska det vara tullfritt, eller?Tex Tyskland är en större marknad, kanske det finns bra priser på en "webhandel" där?

Vem vet?

Mamiya (och en del annat) är billigt hos Robert White i England. Kolla på http://www.robertwhite.co.uk.

Jag köpte en kamera som i Sverige kostar minst 32000:- + moms för 20400:- (inkl frakt och försäkring om ca 500:).

Dessutom leverades den till min dörr 17 timmar efter att den registrerats in hos UPS i England = jag fick den dagen efter min beställning!

De svarar snabbt och bra på frågor.

Som privatperson betalar Du EU-moms (17,5%) i avsändarlandet, men om Du har ett företag betalar Du momsen (redovisar och drar av den) i Sverige (om inte företaget säljer för stora summor till Sverige varje år).

Kolla på det danska internetföretaget "Digital4U".

Adressen är www.digital4u.dk/

Dem verkar ligga 1000-lappen billigare än här i Sverige. Iallafall på dem produkter jag har tittat på.

Mvh
Jonas

Precis som du säger så är priserna i USA väldigt låga.
amphotoworld t.ex. tar $669.00 för Canon Powershot G2. Dom verkar också skicka internationellt.

Ingen som provat att beställa från USA?

Tänk på att du med stor säkerhet kommer att få betala tull i Sverige på grejorna, 6-7 % tror jag det är.
Sedan tillkommer postens avgift för tullhanteringen och på den totala summan tillkommer MOMS!.
Det blir fortfarande billigare (oftast) men int eså stor skillnad.
Dra sedan bort ev förmåner som svensk manual, service o support osv så är det tveksamt på en så pass billig produkt.

Köpa i USA

Brukar köpa en del prylar i USA. Med lite tur brukar ca 1/3 av paketen fastna i tullen, så är man lite för att chansa så kan man ju alltid pröva. Jag har dock aldrig köpt något som kostar mer än 100$, så en G2 ligger snäppet över min risknivå.

Enligt min erfarenhet så:

- slinker små paket igenom betydligt oftare än större.
- slinker omärkta paket igenom oftare än

Sen bör ju påtalas att det är olagligt att inte betala moms på importerade varor.

Glöm inte att kolla hur du hanterar varans garanti. Det är inte säker att Canon i Sverige åtar sig att laga eller byta varan vid ett fel. Detta gäller också vid köp inom EU.

/Pingo

Jag finner det väldigt konstigt då canon har världsgaranti på sina grejor.

Klippt från bhphoto.com (USA)

A "USA" warrantied item would be repaired in any manufacturer's authorized service facility worldwide if the item required in-warranty service. The "direct import" item would have to be returned to B&HPhoto-Video Corp. in New York City if it required in-warranty attention. A resident of the USA may wish to make the buying decision based on price, since the cost of shipping to an American service center or to us should be about equal. A non-USA resident may want to consider the cost of returning the "direct import" item to us for warranty service, compared to the expense of buying the "USA warrantied" item and having warranty service available locally.

Förtydligande

Ett FÖRTYDLIGANDE . . .

GLÖM inte att kolla hur du hanterar varans garanti.

Detta gäller generellt, vid alla typer av köp !

/Pingo

Asien?

Finns det någon med erfarenhet av att köpa från asien?

En kollega rapporterar priser i HongKong på ex.

SB-50DX, = HK1,200 = 1,440SKR

SB-80DX, = HK$2,350 = 2,820SKR

D100, HK$14,000 = 16,800SKR

Vilket gör att man blir lite sugen.......

har svårt att hitta bra priser på kameror faktistkt.

Leter efter en Olympus 5050
har hittat en på ny-camera.com

då kostar den 8200kr inkl frakt

det är 800kr billigare än i sveriges nätbutiker
+ att minnen kostar ett par 100kr billigare.

Har någon hört nått om det företaget??

Jag åkte nyligen till New York För att handla på B&H. Hittade en flygbiljett för 1250 enkel resa på jetweb (man måste vara under 28 eller nåt sånt).

Om det är värt att åka beror på hur mycket du ska köpa. Om du dessutom inte kan dra av momsen i Sverige så krävs det inga stora affärer för att det ska löna sig.

Tänk på att man i New York lägger på 8,25% skatt som du INTE kan få tillbaka när du lämnar landet.

Om du köper 'grey market' så gäller INTE världsgaranti. Istället måste du skicka tillbaka prylarna till affären, vilket ju kan kosta. Vissa saker är mycket billigare som 'grey' och då kan det nog vara värt att skippa världsgarantin, särskilt om du har några dagar på plats för att testa grejerna.

Jag fick resan betald samt några tusenlappar över trots att jag kan dra av momsen i Sverige. Klockrent!

Fredrik,
www.worldsphotos.com

Canon har världsgaranti
MEN canon svenska är mycket noggranna med hur papprena är i fyllda.
Till exempel hade jag en kund som hade ett handskrivit kvitto på Thailändska där de då krävde att det skulle vara översatt till Svenska eller Engelska så det gick att läsa.
Likdant krävs att det "världsgaranti" pappret är med och KORREKT ifyllt.

Vet en del som hade handlat i USA som inte ahde fått det rätt hanterat.Likaså var det någon som hade fått ett papper som bara gällde som garanti i USA.

Så kolla upp det innan och att ni får rätt papper med om ni beställer från Utlandet via postorder.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar