Annons

Val av objektiv med fast brännvidd (till D40)

Produkter
(logga in för att koppla)

mattias76

Medlem
Jag ska snart införskaffa ett efterlängtat objektiv med fast brännvidd till min D40. Har tittat på Nikon AF-S 50/1,4 G samt Nikon AF-S DX 35/1,8 G men kan inte välja. Att det ena är dubbelt så dyrt spelar mindre roll. Ska använda det främst till porträtt och vill åt den där härliga oskärpan i bakgrunden. Vad rekommenderar ni?
 
Till porträtt så hade jag helt klart valt 50mm. 35mm blir lite för mycket vidvinkel för att bli bra till huvudporträtt. Även 50mm kan vara lite i det vidaste laget, men den brukar funka fint för mig iallafall.
 
Porträtt

Det som traditionellt är porträttbrännvidder är 85-105, eller någonstan därikring, men det betyder inte att det är rätt för dig! Men för oskärpa är helt klart 50mm bäst, längre brännvidd = mer oskärpa. 50mm är användbart i många andra sammanhang också, det objektivet jag använder allra mest.

Med vidvinkel så är det lättare att få med massa störande saker i bakgrunden, 50mm isolerar mer.
 
Det som traditionellt är porträttbrännvidder är 85-105, eller någonstan därikring, men det betyder inte att det är rätt för dig!

Det stämmer säkert, men de brännvidderna gäller främst för FX, fullformat. Om man lägger till cropfaktorn som man får med DX-hus så landar man med 50:an på 75, vilket är en acceptabel brännvidd för porträtt.

Så jag själv skulle inte tveka att skaffa AF-S 50/1.4 för porträtt, men jag tror du ändå skulle ha mycket glädje av 35:an också. Det är ju i högsta grad ett normalobjektiv på DX-kameror och rysligt skarpt och bra. Väldigt mångsidigt.

Ett kanske lite mer vågat alternativ kunde vara att satsa på ett Samyang 85/1.4 och 35:an. Totalpriset blir ungefär som om du skulle köpa endast 50:an, men tänk på att man måste fokusera manuellt med samyangen. Det kan vara lite knepigt men eftersom priset på det är ca 10000kr billigare är det väl värt ett försök. Jag kommer troligen att köpa det inom en någorlunda snar framtid...
 
85-105 är klassiska brännvidder för porträtt på kameror med 135-film eller sensor av motsvarande storlek. (5D, D700 etc).

På D40 med mindre sensor får man samma bildvinkel med 55-70mm.

Samma sak gäller omvänt om man fotar mellanformat, fast då är det istället längre brännvidder än 85-105 man vill ha.

Vilken brännvidd man föredrar för porträtt med en viss sensor är förstås en smaksak, för vid kan ge för stort utsnitt av bakgrunden, ännu vidare kan ge såpass kort arbetsavstånd att modellen inte känner sig trygg, för att inte tala om att korta avstånd kan ge mindre smickrande perspektiv.

För långa brännvidder gäller det motsatta, arbetsavstånd som inte är praktiska inomhus och avståndet kan ge perspektiv som är mindre smickrande åt andra hållet.

Om du har en zoom kan du testa lite olika brännvidder och se vad som funkar för dig. Allt mellan 30 och 80 skulle funka för mig, ett 50mm (give or take) är nog mest allround för porträtt på aps-c. Sigmas 50/1.4 kanske? Det har riktigt snygg oskärpa.
 
Skärpedjup

Som jag har förstått det så ger 85-105 "rätt" bildvinkel och "rätt" skärpedjup, med DX och 50mm får du bara rätt utsnitt, så skärpedjupet hos 50mm är samma oavsett hus. Lägre objektiv = kortare skärpedjup.

Hur bildvinkel påverkas vågar jag inte uttala mig om, min hjärna slår knut på sig när jag försöker tänka på det :p


Tror på jesper här också, vi kan dividera en månad om vilken brännvidd som är bäst, men det är ju bara du som vet vad du verkligen vill ha, så har du en zoom så testa lite med den. Vilken brännvidd använder du mest?

ps. jag fotar oftast med 70mm x 1,6 crop
 
med DX och 50mm får du bara rätt utsnitt, så skärpedjupet hos 50mm är samma oavsett hus. Lägre objektiv = kortare skärpedjup.

Mycket möjligt att skärpedjupet är detsamma med olika stora sensorer och samma brännvidd men eftersom bildvinkeln förändras blir man tvungen att ändra avståndet till motivet för att få samma utsnitt, och detta förändrar skärpedjupet å det grövsta.
 
Mycket möjligt att skärpedjupet är detsamma med olika stora sensorer och samma brännvidd men eftersom bildvinkeln förändras blir man tvungen att ändra avståndet till motivet för att få samma utsnitt, och detta förändrar skärpedjupet å det grövsta.


Summa summarum är väl att skärpedjup blir mindre med DX? Fast nu drev vi nog iväg från ämnet lite.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.