ANNONS
Annons

Val av blixt till d70?

Produkter
(logga in för att koppla)

stylefish

Aktiv medlem
Nu är det snart dags att införskaffa en riktig blixt till min d70 men frågan är vad man ska välja för någon?

Har kollat lite på nikons egna SB600 och 800 och för mig känns väl 800:an rätt självklart som den allra bästa men frågan är om man behöver alla dessa finesser? Klart att man kanske vill utvecklas med sin blixt också.

Har också kollat lite på metz 54 MZ3 som verkar helt ok, också intressant att man bara behöver byta blixtskon om man byter märke på kameran.

Kollade såklart också lite på den nya metz blixten MZ4 som ska vara avsedd för digitalt bruk fast sen läste jag att den för tillfället inte fungerade med d70 så den går nog bort.

Till den blixten jag köper hade jag också tänkt köpa en bouncer, rätt självklart kanske.
Men har även kikat lite på lumiquest:s promax softbox som verkar väldigt intressant.
http://www.atphototech.se/lumiquest/lumiquest.htm

Nu undrar jag om det är någon som har lite förslag till vad jag ska investera i för blixt och kanske har några andra nyttiga råd, vill ju inte köpa fel grejjer och det är alltid bra med tips från andra!

Hoppas det finns någon som vet lite mer än mig själv i det här fallet :)
 
Såvitt jag vet så fungerar bara nikons egna SB600 och SB800 fullt ut med D70, eller om man egentligen ska säga tvärt om. Tror inte att Metz stödjer i-TTL och då tappar du plötsligt väldigt många funktioner.
Tycker du att SB800 verkar för mycket så satsa istället på en SB600, den verkar också väldigt kompetent. Själv siktar jag på en sådan då jag inte heller behöver allt som SB800 erbjuder i dagsläget.
 
Ja du har kanske rätt i det men samtidigt så låter det ju dumt av metz att göra en blixt som inte stödjer det systemet.

Tittar man här http://www.scandinavianphoto.se/?41153 så ser man ju att blixten ska ha ett ttl-läge men det verkar ju inte vara i-ttl.

Har ju såklart sett väldigt fina blixtbilder från nikons egna blixtar som verkligen imponerar men det verkade ändå som att metz hade en hel del andra nyttiga funktioner, fast det där tar väl ut varandra det där. Plusen och minusen på de olika blixtarna.

Om man ska satsa på metz så kanske man ska satsa på den som är "avsedd" för digitaltbruk, MZ4:an alltså.

Det som var intressant var ju att man kunde byta blixtskon och det lät ju såklart väldigt trevligt. Iofs, köper man en ny kamera i framtiden så har man väl antagligen råd att köpa en ny blixt också, aldrig fel med två och då har de väl utvecklats ännu mera och med nya finesser så hmm... sålänge jag inte har två olika system nu så kanske det bara är onödigt.
 
Satsade själv på en SB-800 eftersom det är kampanj på många ställen nu. Köpte på Japan Photo för 3590 kr.

En makalöst bra blixt måste jag säga. Tror inte SB-600 är vridbar mer än vertikalt heller.
 
Du kan ju kolla om Japan Photo har fått hem fler ( www.japanphoto.se ) genom att ringa till butiken i Göteborg.
Även Scandinavian Photo har ju kampanj på SB-800 men där kostar den 3995 kr.
 
Slowfinger skrev:
Satsade själv på en SB-800 eftersom det är kampanj på många ställen nu. Köpte på Japan Photo för 3590 kr.

En makalöst bra blixt måste jag säga. Tror inte SB-600 är vridbar mer än vertikalt heller.
Enligt flera källor så är SB600s huvud både tilt och vridbart.
 
Ja, det är lite olika uppgifter beroende på var man kollar. Enligt Japan Photo hade dom inte ens kunnat få klart besked från Nikon Sverige.
Men det är möjligt att du har rätt...
 
SB-800

SB-600 är främst avsedd som komplement till ett system med SB-800 som master. SB-800 är över huvud taget en betydligt bättre blixt än vad SB-600 har specats att vara.

Personligen anser jag att den aktuella prissättningen (ca 2.800 kr) för SB-600 är alldeles på tok för högt satt - själv skulle jag nog inte ge mer än strax under tvåtusen kronor för denna.

SB-800 finns att köpa för 3.590 kr (på t ex Japan Photo i Göteborg), vilket får anses vara ett oerhört bra pris.

/Thomas
 
SB 600 är FRÄMST avsedd som blixt till D70. Alltså amatör/konsumentmarknaden. Enligt produktbeskrivningen

SB 800 verkar ha ett gäng finesser som ingen hobby/familjefotograf kan få användning för.

Så tänker jag utan att klämt på någon av dem.
Funderar därmed på 600an som jag också tycker är lite dyr.
 
Nu har jag ingen erfarenhet av lillebror SB-600 men jag köpte SB-800 tillsammans med D70 och jag tycker den är verkligen underbar. Alla finesser och funktioner finns lättåtkomligt i ett menysystem. Det tar ett tag innan man känner sig komfortabel och hittar allt men sedan är det bara att blixtra och dundra =)

Man trycker in en liten knapp som har ett gummihölje utanpå sig och sen kan man "swiwla" alltså vrida huvudet både horisontellt och vertikalt. Ljuset den ger ifrån sig är alldeles perfekt när man satt på "omnibounce" eller diffuser som det också kallas. När man väl börjat använda extern blixt så vill man nog aldrig gå tillbaka.
Det ger en sådan stor handlingsfrihet.
Plus i kanten är att man kan använda den inbyggda blixten som huvudblixt och köra SB800 som fjärrstyrd slav. Så man behöver alltså inte ha 2 externa blixtar för att köra trådlöst.

Säkert självklar information för de flesta men jag tycker det är bra att upprepa. =)
 
Instämmer med föregående talare ;-)

Nå, hur är det? Kan man fjärrutlösa SB 600 från D70 och är huvudet vridbart i alla ledder? Har inte lyckats utröna det av Nikons produktinfo...
 
Jag packade precis upp min SB600 och kan konstatera att den är vridbar i sidled.
 

Bilagor

  • sb600_01.jpg
    sb600_01.jpg
    39 KB · Visningar: 905
Inbyggd nedfällbar bouncer, fodral, fotplatta och ett dubbel-Japp ingick ;-). Priset var 2875:-.
 
Senast ändrad:
Micke skrev:
Inbyggd nedfällbar bouncer, fodral, fotplatta och ett dubbel-Japp ingick ;-). Priset var 2875:-.
Det är inte en "bouncer" utan "inbyggd vidvinkeladapter". Det som Bo tänkte på var det som på Nikonspråk heter "diffusion dome" (SW-10H) och ser ut som en liten vit "tvålkopp" man klämmer på över blixthuvudet. Omni-bounce är ett varumärke på en annan populär nästan identisk produkt. Nedan är en bild på SB-800 med ovan nämnda "diffusion dome". Har för mig att denna inte är standard till SB-600, men det är bara baserat på förhandsinformation.
 

Bilagor

  • sb800.jpg
    sb800.jpg
    14.6 KB · Visningar: 610
Nej någon "diffusion dome" eller "Omni-bounce" medföljde inte. Någom som vet vilken "Omni-bounce" som passar på SB-600? Jag avänder tillfälligt en "Omni-bounce", som är något för stor, från min gamla Sunpak.
 
undrar oxå över en omnibounce/diff. dome

Har köpt en SB-600 nu. Vet att det ska finnas en omnibounce som passar (ingen har den hemma dock) men är det någon här som äger en sådan eller rent av Nikons egna till just SB-600?

Undrar mest om passform o sånt...

Mvh Thomas
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.