Annons

Vågar jag välja en Nikon Z-kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
ISO bruset gillar jag snäppet mer på min d750, men det kan även ha med inställningar i lightroom hur man pressar fram bäst resultat.

Det beror nog på vilka kamerainställningar man har, men för mig defaultar LR till färgbrusreduktion 9 när det är filer från min Z6, medan den ligger på default 25 för D850 och gissningsvis även för D750. Om den gör det för dig också, och om du inte korrigerat det, kan det vara därför bruset ser bättre ut på D750.

Trodde du missförstod

Jag också, fps påverkas å det högsta av slutartiden.
Ingen kamera fixar över 2fps vid 1/2s slutartid.

Trodde du missförstod eftersom du började prata om objektiven som inte påverkar framerate men jag förstår nu vad du menar. Om du har läst de senaste inläggen så förstår du vad jag var ute efter i mitt första och andra inlägg. Visste inte att det förbättrats med avseende på autoexponering. Tydligen verkar det som om (I alla fall enligt Hogan) att uppdateringen fortfarande gör att full funktion bara nås med 5,5 b/s. Kanske skulle vi få ett klargörande från någon ägare som faktiskt testat själv?

Trodde du missförstod eftersom du började prata om objektiven som inte påverkar framerate men jag förstår nu vad du menar. Om du har läst de senaste inläggen så förstår du vad jag var ute efter i mitt första och andra inlägg. Visste inte att det förbättrats med avseende på autoexponering. Tydligen verkar det som om (I alla fall enligt Hogan) att uppdateringen fortfarande gör att full funktion bara nås med 5,5 b/s. Kanske skulle vi få ett klargörande från någon ägare som faktiskt testat själv?

Jag äger en Z6 och kan testa vid lunch idag, vad är det vi vill ha ett klargörande runt? Skillnad mellan EVF och Live View eller bara bekräftelse på om man får AE vid 12 b/s?

Detta

Det är maximal framerate med autoexponering som kan ändra exponeringen under serien ( för att kolla detta behöver man nog fota något som rör sig mot olika bakgrund och om det fungerar bör då bilderna se olika exponerade ut eftersom bakgrunden bör lura exponeringsmätaren om det fungerar) och om uppdatering av liveview och sökare fungerar under serien dvs att du får en kontinuerligt flytande jämn bildström i sökaren/liveview utan lagg och hack om du i bildserien t.ex. fotar en springande människa eller en bild. På något sätt får man väl klocka tiden för att räkna ut bildfrekvensen samt göra alla tester med olika inställd bildfrekvens för att kunna jämföra. Sådana här tester görs nog inte på en lunchrast om man ska få det någorlunda riktigt. Kräver nog en heldag med diverse förberedelser ;)
Lycka till!

Det är maximal framerate med autoexponering som kan ändra exponeringen under serien ( för att kolla detta behöver man nog fota något som rör sig mot olika bakgrund och om det fungerar bör då bilderna se olika exponerade ut eftersom bakgrunden bör lura exponeringsmätaren om det fungerar) och om uppdatering av liveview och sökare fungerar under serien dvs att du får en kontinuerligt flytande jämn bildström i sökaren/liveview utan lagg och hack om du i bildserien t.ex. fotar en springande människa eller en bild. På något sätt får man väl klocka tiden för att räkna ut bildfrekvensen samt göra alla tester med olika inställd bildfrekvens för att kunna jämföra. Sådana här tester görs nog inte på en lunchrast om man ska få det någorlunda riktigt. Kräver nog en heldag med diverse förberedelser ;)
Lycka till!

Att verifiera att det rör sig om närmare 12 snarare än 5,5 b/s med full AF/AE är snart gjort, likaså hur live view respektive EVF ter sig. För det är väl ändå det diskussionen handlar om, får man 12b/s eller 5,5 b/s med full funktion?
Någon annan får ta på sig att mäta om det rör sig om 11,2 eller 12,0 b/s.

Att verifiera att det rör sig om närmare 12 snarare än 5,5 b/s med full AF/AE är snart gjort, likaså hur live view respektive EVF ter sig. För det är väl ändå det diskussionen handlar om, får man 12b/s eller 5,5 b/s med full funktion?
Någon annan får ta på sig att mäta om det rör sig om 11,2 eller 12,0 b/s.

Full AF/AE vid 12 fps är väl verifierat 10 000 gånger vid det här laget. Inte minst av Thom Hogan som det refererats till ovan och av Fotosidan själva enligt länken ovan. Har det kommit in troll i den här tråden också?

Precis

Ja, det är väl, efter de senaste uppdateringarna har jag förstått nu, som bara sökar- och liveviewfunktionen inte når full funktion (endast vid 5,5 fps), eller?

Angående troll så skrev i alla fall jag " Kollade igen och det var som så att gränsen för automatisk exponering och live-viewuppdatering låg på 5,5 (inte 4,5) b/s. Är det någon som vet om detta blivit bättre med senaste uppdateringen?". Vet inte var du hittar trollen!

Ja, det är väl, efter de senaste uppdateringarna har jag förstått nu, som bara sökar- och liveviewfunktionen inte når full funktion (endast vid 5,5 fps), eller?

Angående troll så skrev i alla fall jag " Kollade igen och det var som så att gränsen för automatisk exponering och live-viewuppdatering låg på 5,5 (inte 4,5) b/s. Är det någon som vet om detta blivit bättre med senaste uppdateringen?". Vet inte var du hittar trollen!

Jag kan bekräfta att det är 12 b/s med full AF och AE både med live view och sökare (det är ju ingen skillnad rent tekniskt mellan EVF och liveview). Jag är fortfarande lite osäker på vad det är du far efter med "full funktion" här.
Det är ingen black out men däremot så visas ju de tagna bilderna när du skjuter med högsta hastighet, den växlar inte tillbaka till sensorläge mellan bilderna så att säga.

Synd

Synd att Nikon inte kan fixa det. Det blir ju i princip omöjligt att följa en flygande fågel som rör sig oregelbundet. Funderade lite på ett fullformatskomplement eftersom jag skjuter flygande fågel med Nikon. Min Olympus Em 1 MK II uppför sig liknande din beskrivning och den är ingen hit för oregelbundet flygande fåglar. Lutar åt D850 eller kommande Canon som jag också har lämpligt objektiv till . Z6, Z7 går bort i nuläget.

Är det möjligt i menyn att välja att den tagna bilden inte ska visas i EFVn utan endast på LCD skärmen och att EFV endast visar live?

Är det möjligt i menyn att välja att den tagna bilden inte ska visas i EFVn utan endast på LCD skärmen och att EFV endast visar live?

Det är ju inte som vanlig "visa bilden efter att du har tagit den", utan kameran fuskar och visar i extended-läget den tagna bilden istället för något direkt från sensorn.

Ska man fotografera flygande fågel är nog (fortfarande) D500 eller D5/D6 vassare alternativ. Beträffande uppdatering av sökarbilden och skärmen skriver "Photography Life" följande:
One last thing to note is viewfinder blackout. Despite earlier reports to the contrary, the Z6 does not go completely dark when you shoot at fast frame rates. Instead, at 12 FPS, you’ll see a near-live preview of the scene, but with the viewfinder image only refreshed at 12 FPS. So, it’s jerky, but you’ll see the scene. At 9 FPS and slower, the viewfinder image will go black for a fraction of a second during individual frames, but the rest of the time will be live and quick to refresh – not too different from shooting with a DSLR when the mirror moves out of the way in mid burst.​

Har själv ägt Z 6 sedan november 2018 (16 månader) och har aldrig behövt grubbla över sökarens beteende vid snabb seriebildtagning.

Det finns en begränsning som inte nämnts (tror jag) i den här tråden . För att få ut maxfarten 12 fps ( 9 för Z 7) får man ställa ned till RAW med 12 bitars djup. Med 14 bitar blir maxhastigheten 9 fps för Z 6 och 8 fps för Z 7. Fast det är väl först om man ska dra exponeringen mer än 5-6 steg som bitdjupet 12 eller 14 har någon praktisk betydelse. Fast å andra sidan - 9 fps är ju också en ganska imponerande hastighet jämfört med vad många andra kameror mäktar med.

Synd att Nikon inte kan fixa det. Det blir ju i princip omöjligt att följa en flygande fågel som rör sig oregelbundet. Funderade lite på ett fullformatskomplement eftersom jag skjuter flygande fågel med Nikon. Min Olympus Em 1 MK II uppför sig liknande din beskrivning och den är ingen hit för oregelbundet flygande fåglar. Lutar åt D850 eller kommande Canon som jag också har lämpligt objektiv till . Z6, Z7 går bort i nuläget.

Skall du ha följande evf så blir 5.5fps vilket är rätt ok. Annars kan du få 4k (8MP) 30fps i 12-bit, med en Z6 och en ninja v. Då har du live EVF också.

Det är ju inte som vanlig "visa bilden efter att du har tagit den", utan kameran fuskar och visar i extended-läget den tagna bilden istället för något direkt från sensorn.

Ok, förstår så det är bara när man skrämmer upp den i mer än 5,5bps (vad man nu ska ha en halv bild till :), som man inte har live visning, det är ju inget större problem det borde man kunna leva med. När man kör extended är det då också elektronisk slutare eller går det också med mekanisk?

Ok, förstår så det är bara när man skrämmer upp den i mer än 5,5bps (vad man nu ska ha en halv bild till :), som man inte har live visning, det är ju inget större problem det borde man kunna leva med. När man kör extended är det då också elektronisk slutare eller går det också med mekanisk?

Mekanisk slutare även i 12 b/s 👍

Den halva bilden är oftast väldigt användbar, blir extra teleeffekt på den. Speciellt användbart på små fåglar långt bort. :D

Tror bara att det är vid tyst läge och film som den mekaniska slutaren får lite semester.

Här kommer lite OT, men ändå.......................
Tyvärr översvämmas nätet av olika märkesarméer av "fanboys", betalda influensers och köpta youtubers. Nikon, Canon och Pentax, har tydligt kommit till korta i "slaget om nätet". Om någon framhåller en ny och bra funktion på en ny Canon- eller Nikonmodell översvämmas kommentarsfälten av "Sonyfanboys" som ska snacka skit om kameran (och/eller företaget) och samtidigt framhåller det "egna märket" som det enda användbara verktyget för fotografering. Tråkigt som fan. Nu tycks fenomenet även ha letat sig in här på Fotosidan.

De har funnits här i många år.

Japp. Inget som helst nytt (inte för Fotosidan iaf.).

De drivs av en mycket stark passion för "sitt" varumärke. Det behöver ju inte alltid vara något negativt, men tyvärr så ingår det allt som oftast i deras modus operandi att så mycket som möjligt snacka ner konkurrerande varumärken (ofta påhittade problem dessutom). Vilket är lite mindre roligt och klart mindre konstruktivt.

Senast ändrad:
Jag hade D800 + D850, bytte ut min D800 mot en Z6. Tycker mycket om både Z6 och D850, men de är bra på lite olika saker. Tittar man på ditt användningsområde känns det som att D850 ligger lite närmare till hands med sin högre upplösning (inkl ej AA-filter) och fina ISO 64. (Edit: en Z7 skulle förstås ha just de fördelarna.)

Där jag tycker att Z6 överglänser är i första hand fotografering av människor i hyfsad belysning.

När jag skaffade min D850 behövde jag också lösa fjärrstyrning av blixtar. Jag gjorde så att jag köpte ett relativt billigt tredjepartssystem för radiostyrning av blixtar. Det funkar... tillräckligt bra.
Till min D850 och SB-900 kör jag PocketWizard, åtminstone inomhus till en Lastolite softbox. För mig fungerar det bra.

Enligt hans profil har han även ett antal äldre AF objektiv. Eftersom Z6/7 saknar fokusmotor blir det manuell fokus och förmodligen manuell bländare också.

Jag upplever dock att dom äldre i vilket fall inte levererar på Z7/D8** upplösning. Har flera objektiv som jag var jättenöjd med på D700, men som blev en begränsning på min D800. Jag kunde givetvis få lika bra resultat på D800 som jag fick på D700 med dom, men med nyare blev det så mycket bättre på D800.
Till min D850 har jag en första generationens Tamron 24-70. Enl Tamron är det endast andra generationen G2 av 24-70 som garanteras vara kompatibel. Fast jag har testa lite med en Z7 och det fungerade.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar