Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Val av blixt till d70?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tidigare inlägg skrev: "54 MZ-3 funkar med I-ttl och D-ttl"

Jag köpte en D70 nyligen. Glad i hågen kopplade jag på min Metz 54MZ-3 bara för att konstatera att den inte blixtrar :(

Ringde till Nikon som hänvisade till Tura Scandinavien som har Metz. Där förklarade man att blixten inte klarar i-TTL och dessutom måste adaptern (SCA 3402) uppdateras i mjukvaran för 250 kr för att överhuvudtaget fungera med D70...

Som lök på laxen sa man även att D70 inte klarar TTL utan bara i-TTL vilket innebär att TTL-funktionen också "försvinner" till D70 på min annars så fina Metz-blixt och jag måste köra blixten på A eller M.

Vad jag har fått fram enligt ovanstående fungerar alltså INTE D70 och Metz 54MZ-3 tillsammans. Hade varit trevligt om någon har en lösning men efter vad Nikon och Tura säger finns det inget hopp.

aaberg skrev:
Tidigare inlägg skrev: "54 MZ-3 funkar med I-ttl och D-ttl"

Jag köpte en D70 nyligen. Glad i hågen kopplade jag på min Metz 54MZ-3 bara för att konstatera att den inte blixtrar :(

Ringde till Nikon som hänvisade till Tura Scandinavien som har Metz. Där förklarade man att blixten inte klarar i-TTL och dessutom måste adaptern (SCA 3402) uppdateras i mjukvaran för 250 kr för att överhuvudtaget fungera med D70...

Som lök på laxen sa man även att D70 inte klarar TTL utan bara i-TTL vilket innebär att TTL-funktionen också "försvinner" till D70 på min annars så fina Metz-blixt och jag måste köra blixten på A eller M.

Vad jag har fått fram enligt ovanstående fungerar alltså INTE D70 och Metz 54MZ-3 tillsammans. Hade varit trevligt om någon har en lösning men efter vad Nikon och Tura säger finns det inget hopp.

sigmas blixtar funkar inte heller något vidare till D70...

Scandinavianphoto tar ju under 3400kr för en SB-800 nu så prisskillnaden mot en Sb-600 är ju minimal om man ändå ska köpa omnibouncer för 300kr.

Min slutsats är att "pirattillverkarna" nog behöver ett par generationer blixtar till innan dom fungerar med D70 och nyare nikon.

Köper man Nikon så funkar det garanterat...

Jag har en Metz 70 MZ-5 till min D-100 och det fungerar utmärkt så bara för att det är en ny kamera så måste det inte ta flera generationer innan det kommer en adapter som passar.
Man kan lätt kolla vilken blixt som passar på vilken kamera på deras sida´och enligt det så passa följande blixtar på D70;

mecablitz 54 MZ-4i
mecablitz 54 AF-1N
mecablitz 28 AF-3N
mecablitz 44 AF-4iN

MVH
Greven

Greve Nickon skrev:
Jag har en Metz 70 MZ-5 till min D-100 och det fungerar utmärkt så bara för att det är en ny kamera så måste det inte ta flera generationer innan det kommer en adapter som passar.
Man kan lätt kolla vilken blixt som passar på vilken kamera på deras sida´och enligt det så passa följande blixtar på D70;

mecablitz 54 MZ-4i
mecablitz 54 AF-1N
mecablitz 28 AF-3N
mecablitz 44 AF-4iN

MVH
Greven

Enligt Sigma så ska EF-500 DG SUPER NAi-TTL fungera med D70 men när man väl köpt en och det inte fungerar tillfredsställande kryper det fram när man ringer Sigmas supportare att den "nog inte" är helt kompatibel.
Enligt nikon var den "sannolikt" inte kompatibel.

Min åkte tillbaka och jag köpte en SB-800 som fungerar helt utmärkt vilket talar mot att det var handhavandefel med Sigmablixten.

Så ska man köpa en blixt till D70 ska man noga ange att den ska användas med en D70 och kan på så sätt häva köpet om den itne gör det.

Här kommer lite uppdaterad info efter att ha kollat:

För att klara Nikons i-TTL har Metz släppt en uppdaterad version av 54MZ-3 som heter Metz 54 MZ-4i. Till denna säljs en SCA-adapter som heter SCA 3402 MODELL 5. Modell 5 kan inte köpas lös utan endast vid köp av blixt. Så det verkar som man måste byta blixt för att få tillgång till Nikons i-TTL funktion.

Kollade också på http://www.metz.de/en/photo_electronics/empfehlung.142.html och där listas inte "vanliga" 54 MZ-3.

Kan någon få fram annan information att 54MZ-3 går att få till att fungera med Nikons i-TTL?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar