Annons

Vad utstår ni för en bra bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

bengt luthman

Aktiv medlem
ja, vad står ni ut med för att få en bra bild?

personligen har jag aldrig testat mina gränser än....men en del skit har man stått ut med, även om bilderna i slutändan blivit skit.

Vind, Saltvatten, Frusna fingrar, ömma knän, skitiga byxor, regn, snö, blöta fötter, frusna öron, blöta kläder, ömmande muskler, frusna tår, immiga glasögon, frusen näsa, blödande händer, ömmande lårbensbrott, blöt kamera, blöta objektiv.................................hmm...jag har säkert glömt något.. :)

Mest har det blivit frusna fingrar. Väntade på spårvagnar ganska länge för några dagar sen. Hade min polaroid på stativ och väntade på att det skulle dyka upp en gammal vagn. Det gjorde det inte.

bild

Flygande gatstenar, batongslag...

En dags fotouppdrag på en soptipp gav ju en otrolig luktuppleverlse.

Lera över hela kroppen, genomblöt och genomfrusen..

Hockeytacklingar från kollegor och en mångd ovett från olika människor.

Det är skrämmande ibland vad jag kan utsätta mig för en bra bild. Jag kan åka beegochdalbana baklänged men utan kamera vill jag inte ens åka framlänges.

Bilden är från 30 novemberdemonstrationen i Lund 1993 som urartade till ett krig mellan polisen och 700 danska BZ-aktivister där gatstenarna flög i luften och fotograferna kom mellan polisen och demonstranterna.

Bilagor

• kravallpolis.jpg
    kravallpolis.jpg
    25.3 KB · Visningar: 679
Visst står man ut med mycket av det mesta,,
Men en mycket STor del av mitt fotande är att strategiskt planera mig fram till bästa läget, ofta slipper man mååånga dagar i fält då!!

Planering,
planering,
planering,
och åter planering,, om det sedan är surt väder så tar man ju det. Då har man väl också planerat in det, och förberett sig för;)!

"MåfåFotografering" är inget för den som vet vad han vill. MåfåFotografering Är slöseri med tid.

/Niclas, som står ut med det som bilderna kräver och är värda,,, varken mycket eller lite.

Jag ha vadat upp till knäna i lera så att kängerna var lerfylda efteråt, fått knäna söndersparkade på en W.A.S.P.-konsert, jag höll på att bli arresterad i Italien av en kille som inte kunde mycket engelska.

På något sätt så är det ju lite av grejen. Man ska kunna dra rövarhistorier om vad man fick utstå för att få bilden.

Greven

Kilometerlång vandring genom sankmark,snubblande över rötter i mörkret, myggbett, fortfarande överansträngd hälmuskel efter 3 månader och inte blev det någon bild heller :(
Mvh/Gunte..

Viktigt att tänka på

...är att det inte är förfrusna fingrar eller kilometer i benen som gör en bra bild.
En bra bild är en bra bild även utan fysisk ansträngning.

Denna tog jag efter att ha smugit 500 meter från bilen. Jag tror inte den blivit bättre om jag gått 5 kilometer.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=68718

Men finns det en chans till en bra bild så är jag villig att gå ganska långt.

MVH
Magnus

Är det uppförsbacke till stället jag har planerat att fota på går jag hem istället. Man måste dra gränsen någonstans.

Brejdol skrev:
Är det uppförsbacke till stället jag har planerat att fota på går jag hem istället. Man måste dra gränsen någonstans.
Haha:)

Jag har dragit min gräns vid -27°. Då lyckades jag ställa in och trycka av två gånger och det var värt att frysa för det.

Både backar och kyla är bra kaloriförbränning, efter sånt kan man sitta här med gott samvete och äta massa godis:)

http://www.niclasfoto.fotosidan.se/viewpic.htm?ID=271935
Jag får väl också bidra med ett bildexempel;)

I Mars är vattnet inte många grader varmt vid runt 68 grader Norr. En av mina favoritfoto,situationer är just att ligga i strandzonen bland stenar, sand, tong och vinterAtlantens 3gradiga vatten.

Skärsnäppan på bilden är en av få vinterbesökare i dessa bistra klimatmiljöer,, En härlig fågel som ofta snabbt accepterar en plaskande goretexklädd fotograf;)

Påfrestande men på samma gång tillfredställande,,

/Niclas,

FelixSwensson skrev:
Jag blir ju riktigt imponerad jag som inte har fotat så länge. Mitt mål är att bli som er galningar! ;)

Vadå galningar ;) Detta är helt normalt,eller ??
För visst är det normalt att ta stigen genom skogen 6km t.o.r till kulturbyn när det skulle tagit 15 minuter att köra runt med bil :))
mvh/Gunte..

En gång dök inte assen upp så jag fick justera blixten själv....fy fan...aldrig mer säger jag bara.

//fotodivan ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar