Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Varför fungerar inte Raynox 250 på min kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)
Raynox säger ju 70mm och uppåt. Och nog kommer jag närmare alltid.

Jag kan svara mig själv om DCR-250 snart. Jag tog och beställde den då jag såg att det "billiga stället" bara hade 1 i lager. Jag har velat ha den länge. Jag köpte 150 mest för han kunna komma lite närmare med den lilla Sonyn jag köpte i somras. Den har suckig närgräns.

Bildkvalitén verkar det inte vara nåt fel på ivf. Men det visste jag. Har sett sjuka makrobilder tagna med en kombo av makroobjektiv, mellanringar och Raynox! ibland flera Raynox. Och ibland en telekonverter på det. Extra allt liksom. Raynox är ju inte den enkla glasögonvarianten utan består av flera element.

Det finns en snubbe som kallar sig 1of1 som använder sig av den här sjuka kombon. Han specialitet är att trava yttpyttesmå sandkorn på varandra - på fri hand, inget klister eller nåt. Är för mig helt obegripligt hur det går till. Tyvärr specar han inte utrustningen på fejjan. Bilderna är så klart stackade - i mer än en bemärkelse. :p

Har beundrat hans bilder i åratal, men har inga så höga ambitioner själv. Jag suger på makro. Darrhänt är jag också. 😉

Senast ändrad:
Raynox säger ju 70mm och uppåt. Och nog kommer jag närmare alltid.

Jag kan svara mig själv om DCR-250 snart. Jag tog och beställde den då jag såg att det "billiga stället" bara hade 1 i lager. Jag har velat ha den länge. Jag köpte 150 mest för han kunna komma lite närmare med den lilla Sonyn jag köpte i somras. Den har suckig närgräns.

Bildkvalitén verkar det inte vara nåt fel på ivf. Men det visste jag. Har sett sjuka makrobilder tagna med en kombo av makroobjektiv, mellanringar och Raynox! ibland flera Raynox. Och ibland en telekonverter på det. Extra allt liksom. Raynox är ju inte den enkla glasögonvarianten utan består av flera element.

Det finns en snubbe som kallar sig 1of1 som använder sig av den här sjuka kombon. Han specialitet är att trava yttpyttesmå sandkorn på varandra - på fri hand, inget klister eller nåt. Är för mig helt obegripligt hur det går till. Tyvärr specar han inte utrustningen på fejjan. Bilderna är så klart stackade - i mer än en bemärkelse. :p

Har beundrat hans bilder i åratal, men har inga så höga ambitioner själv. Jag suger på makro. Darrhänt är jag också. 😉

Gear
Olympus E-M1 Mark III
Olympus MC-20 Teleconverter
Olympus M.Zuiko Digital ED 60mm f/2.8 Macro Lens
Roynox 505/202/250 (adapted)
GODOX 126LED

Det där är ju onekligen otroligt hög förstoring, måste vara 20-50:1

Jag har ett 5:1, dvs något som är 1/5 av sensorn i storlek fyller upp den.

Redan vid 5:1 är det otroligt kort skärpedjup, vid dom förstoringarna måste skärpedjupet vara nere på mikrometernivå och det blir förmodligen otroligt svårt att fotografera handhållet.

Ja,han listar sin utrustning på sajten, men det är inte uppdaterat. Han har nyare och mer utrustnning nu. Och bara det som syns i EXIF visas för de enskilda bilderna. Har sett bilder på kameran när han skruvat på så mycket junk att man baxnar.

Har fått DCR-250 och resultatet med min Oly 12-40 förvånar mig. Jag får vinjettering vid korta och långa brännvidder men inte mellan ~21 - 31 mm. Så hur elementen rör sig i objektivet måste spela in på nåt mysko sätt.

Ska klämma på båda och se om det gör det värre eller bättre. 😄

Hur som, klart användbart och vinjettering vid längre brännvidd är mindre än med DCR-150, så glad jag köpte den. Till mina fasta objektiv tror jag inte det ska vara några problem, men har inte testat än.

Jag har Laowas 2X Macro, men 2x klarar jag inte så en Raynox på den lär nog dröja innan jag provar. Det är väldigt trevligt som vanligt objektiv också, så har jag använt det mycket, makron var mest en bonus för mig.

Tycker makro är svårt med stativ också. Ett jäkla fipplande blir det innan man får det bildutsnitt och den vinkel man vill ha även med döda objekt. Men så är det med sånt man inte gör ofta, då är man en klant. Ska skaffa en blixt, bara den jag vill ha kommer in i lager, skulle tro att det underlättar lite.

Hej A C! Jag läser med förvåning dina problem med DCR 250
Jag har den o använt den på FZ300 o nu på FZ 1000/2 Jag använder mest skärmen och zoomar in tills det mesta av vinjetteringen försvinner Har visserligen linsen monterad i filtergängan via en adaptering men kör ibland med klämringen o det är ingen större skillnad Fotar mest med Macro AF o
utan stativ och använder blixten ofta då man får blända ner
ganska mycket

Det här funkar tydligen inte alls som jag trott. Ingen vinjettering vid kortaste avstånd på min 23mm (46mm FF eq). Och ingen vinjettering alls på min 7.5mm, oavsett avståndsinställning! Vadå funkar bara på tele? Har bara testat med DCR-250.

Det här var intressant. Jag blev intresserad av vidvinkelmakro när jag såg bilder som dessa (skrolla ner).
Men jag visste inte hur jag skulle få till det (objektivet är för FF). Nu vet jag. Man bör väl inte kalla det makro även om de gör det, men rejäl närbild med urskiljbar bakgrund. Tycker det är ganska läckert. Sett snyggare bilder än dessa, men grodan och snigeln är rätt fina, tycker jag. Ska testa att fota på riktigt vid första tillfälle jag är hemma i dagsljus.

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar