Diiva skrev:
Behandla andra som du själv vill bli behandlad, har folk sagt i 2000 år och även trådens skapare Terje. Kloka ord!
Innan man whinnar till höger och vänster… Hur gör jag själv? Lägger jag tid och engagemang på andra och deras bilder? Är det rimligt att förvänta mig att alla ska tycka om samma regler/bilder/sätt att kommentera osv som jag? Man kan börja med att följa de regler som finns på Fotosidan, gillar man inte något så kan man med god anda debattera (inte gnälla) för ändringar.
Ingen tar en på allvar när man börjar med (ännu värre om man inte har sund förnuft och inse det själv): jag har själv varit dålig på göra **** men jag skulle vilja att flera gjorde *** !
I sammanhanget vill jag även lyfta en del personer (utan namn) som syns i dessa trådar som har gjort/gör mycket på Fotosidan och föregår med gott exempel innan dem öppnar munnen. Det finns även de som håller sig helt utanför av personliga skäl.
En del av förändringarna i dessa trådar kan vi (medlemmar) ändra på:
En del klagar på dålig stämning. Det kanske är sant för vissa? Om det är sant kan man med god stämning förändra attityden på sajten. Det är jag övertygad om!
Det ges för få kommentarer per bild (åtminstone många bilder lider av att de får för få kommentarer). Varför börjar man inte med sig själv? Om man inte lägger tid på andra, hur kan man förvänta sig att andra ska lägga tid på dina bilder? Bara för att de är intressanta?
Man kommer långt med förståelse och respekt för andra. Att andra resonerar och tänker på annat sätt. Att deras universum är annorlunda! Det finns folk som skriver på sin sida hur de kommenterar, tex beroende på om de har fått kommentarer av någon eller inte. Andra kommenterar som det behagar dem utan att bry sig om bilden redan fått kommentarer eller inte, eller att vem fotografen är osv…det finns en massa varianter och ingen gör mer rätt än någon annan.
Är det inte lite löjeväckande att Fotosidan ska med diverse regler och system tvinga folk att kommentera mer?
Som sagt, mycket kan vi göra på egen hand. Men vissa saker måste Fotosidan ändra på. Tex bildflödet ligger utanför användarnas makt. Bildflödet blir inte mindre, för att vi skapar fler pooler att stoppa dem i! Jag skulle vara nöjd om jag som betalande fick ladda upp 1-2 bilder per vecka.
Jag trivs bra här på Fotosidan och lär mig nya saker dagligen och jag försöker (aktivt) att ge tillbaka till sidan och dess medlemmar.
Alla som engagerar sig antingen genom att lägga tid på bilder/forum på ett konstruktiv sätt gör mycket för Fotosidan och de bör inte låta sig skrämmas av forumtrådar. I forumtrådar där man moraliserar över det ena och det andra, vad som är rätt/fel, hur ska man kommentera, och hur ofta, vad man ska fota, slitna motiv…Ingen har rätt att säga hur man ska kommentera eller inte, hur sällan eller hur ofta. Så fortsätt med er engagemang!
Till Christer Lindh
Tack för en del förändringar du/ni har gjort. Att ändra "Alla nya bilder" är på rätt väg precis som Janne säger. Tack även för att du har tagit bort tackandet ;-) i senaste bildkommentar!