Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Vad sker här på FS?
- Trådstartare xavslut
- Start datum
lottawe
Aktiv medlem
Jag syftade på diskussionen du startade för några dagar sedan där du föreslog att alla bildkommentarer skulle döljas och inte visas förrän den som ville se dem kommenterat bilden. (phu, vilken lång mening det blev..)
Nåväl, här är den: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?threadid=49587
Arleklint
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Jag syftade på diskussionen du startade för några dagar sedan där du föreslog att alla bildkommentarer skulle döljas och inte visas förrän den som ville se dem kommenterat bilden. (phu, vilken lång mening det blev..)
Ta det inlägget under den tråd det hör hemma.
Knyt inte frågorna till person. Knyt dom till tråd.
Annars dör vi i rörighet!
lottawe
Aktiv medlem
Jag har redan svarat dig tidigare om att jag allt som oftast är rätt klar (nykter,) så även nu....Eller så var du oklar.
Ska iväg och har inte tid med diskussionen, men påpekar snabbt att mitt tidigare inlägg borde setts som relevant för diskussionen eftersom frågan lades här.
Arleklint
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Ta det inlägget under den tråd det hör hemma.
Knyt inte frågorna till person. Knyt dom till tråd.
Annars dör vi i rörighet!
emtre
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Var syns fotografens svar i tanken om en bild?
De är ju raderade ur senaste kommentarer.
Varför skall man döja svaren med skälet, det är ju bara tack, om man samtidigt vill ha en diskussion.
Jag tror man får ta det goda med det onda!
Låt folk snacka bild!
Begränsa förbud till förmån för bildsnack!
Fotografens svar syns under bilden. Det enda som har förändrats är att svaret inte längre syns i senaste bildkommentarslistan. Knappast en försämring för möjligheterna att snacka bild.
/Maria
Arleklint
Aktiv medlem
emtre skrev:
Fotografens svar syns under bilden. Det enda som har förändrats är att svaret inte längre syns i senaste bildkommentarslistan. Knappast en försämring för möjligheterna att snacka bild.
/Maria
Jo det försämrar ju möjligheten att få nya in i att snacka om bilden. Oavsett vilken bild det handlar om vill jag att MÅNGA skall snacka om ALLA bilder.
Inte bara dom som bevakar dom.
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Självklart skall alla kommentarer synas för alla.
Om någon har något emot en kommentar så kan man ju ropa på mamma (rapportera kommentaren)
Tycker man att det är så förb*nnat tråkigt att läsa en del kommentarer så kan man låta bli.
Om någon har något emot en kommentar så kan man ju ropa på mamma (rapportera kommentaren)
Tycker man att det är så förb*nnat tråkigt att läsa en del kommentarer så kan man låta bli.
lottawe
Aktiv medlem
Tidigare har väl du varit förespråkare för att senastelistan ska bort helt? Både i denna tråden samt under den som startades efter att egna svar tagits bort. (här)
Nu är jag medveten om att jag ställde en fråga riktad till, (men inte mot) dig. Frågan bör inte få ses som något annat än vad det är. Just en fråga som rör forumet och det som pratas nu och vem som helst kan ju svara på nedanstående.
Går det alltså att både få bort hela listan och ändå behålla svaren?
Nu är jag medveten om att jag ställde en fråga riktad till, (men inte mot) dig. Frågan bör inte få ses som något annat än vad det är. Just en fråga som rör forumet och det som pratas nu och vem som helst kan ju svara på nedanstående.
Går det alltså att både få bort hela listan och ändå behålla svaren?
Senast ändrad:
JanOlofHärnström
Aktiv medlem
Jag tycker att senaste kommentarer listan skall bort. Alla kommentarer angående bilderna skall synas, det finns ingen anledning till att dölja vissa kommentarer.
Att premiera "bästa" kommentaren är nys, snudd på larv. Dessutom finns forumen där man kan lyfta diskussioner och föra fram sitt tyckande.
Det verkar finnas en strävan att efterlikna photonet mer och mer. Ett av problemen med PN är att det finns mycket manipulativt beteende där i form av hat/kompis-röstning. Smickrande och överdrivna kommentare flödar och manar till gentjänster. Motsatsen är hat och destruktivitet ofta baserat på avundsjuka. Falska och dubbla pseudoidentiter (vilket inte finns på FS) existerar. Administrationen har fullt upp med att stryka, censurera och stänga av medlemmar. På gott och ont.
PN fokuserar mycket på olika former av topplistor vilket jag anser är fel och skadligt.
Den allmänna attityden, inställningen och öppna atmosfären här på FS är klart bättre.
Att premiera "bästa" kommentaren är nys, snudd på larv. Dessutom finns forumen där man kan lyfta diskussioner och föra fram sitt tyckande.
Det verkar finnas en strävan att efterlikna photonet mer och mer. Ett av problemen med PN är att det finns mycket manipulativt beteende där i form av hat/kompis-röstning. Smickrande och överdrivna kommentare flödar och manar till gentjänster. Motsatsen är hat och destruktivitet ofta baserat på avundsjuka. Falska och dubbla pseudoidentiter (vilket inte finns på FS) existerar. Administrationen har fullt upp med att stryka, censurera och stänga av medlemmar. På gott och ont.
PN fokuserar mycket på olika former av topplistor vilket jag anser är fel och skadligt.
Den allmänna attityden, inställningen och öppna atmosfären här på FS är klart bättre.
lottawe
Aktiv medlem
Håller absolut med dig om att listan bör bort, samt att mottagna kommentarer och relevanta svar under bilderna är viktigt att ha tillgång till. För det är under bilden du menar att kommentarerna ska synas väl?JanOlofHärnström skrev:
Jag tycker att senaste kommentarer listan skall bort. Alla kommentarer angående bilderna skall synas, det finns ingen anledning till att dölja vissa kommentarer.
Jovisst, om det bara handlar om att premiera kanske, men inte om det handlar om att "framhäva" de bra kommentarerna i syfte att påverka fram fler.Att premiera "bästa" kommentaren är nys, snudd på larv.
Arleklint
Aktiv medlem
lottawe skrev:
Tidigare har väl du varit förespråkare för att senastelistan ska bort helt?
Ja, jag förespråkar att listan skall tas bort eftersom den bidrar till att de bilder som redan har kommentarer får fler - på bekostnad av okommenterade bilder.
Men nu finns listan, och då anser jag att även svarskommentarer skall finnas med för att gynna bilddiskussion.
frsk
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Ja, jag förespråkar att listan skall tas bort eftersom den bidrar till att de bilder som redan har kommentarer får fler - på bekostnad av okommenterade bilder.
Men nu finns listan, och då anser jag att även svarskommentarer skall finnas med för att gynna bilddiskussion.
Så du anser att antingen ska listan helt bort för att gynna kommenterandet av okommenterade bilder (på bilddiskussionens bekostnad) eller så ska bilddiskussionen främjas genom att ta med "tackandet" och de fåtaliga övriga inläggen från fotografernas sida på listan (på de okommenterade bildernas bekostnad)? Är det inte bättre att gå en mellanväg?
Och hur går ditt resonemang ihop dina andra tankar om att den som ska kommentera en bild inte ska få se tidigare givna kommentarer förrän han/hon själv kommenterat bilden? Missgynnar inte detta den bilddiskussion du vill uppnå?
Personligen tycker jag att det skulle vara synd om listan försvinner. Mitt eget bildkommenterande skulle minska drastiskt om listan togs bort och egentligen endast inskränkas till bilder uppladdade av några få och av mig redan upptäckta och bokmärkta fotografer. Men å andra sidan är det numera sällan jag överhuvudtaget kommenterar någon bild, i varje fall här på fotosidan.
/ F.
Arleklint
Aktiv medlem
Det handlar om att man lättare skall skall kunna kommentera utan att påverkas av redan givna kommentarer. Det hämmar inte bilddiskussionen eftersom alla kommentarer enligt förslaget blir synliga så fort man kommenterat.lottawe skrev:
Ah, då förstår jag.
Men frågan från förra sidan om hur detta går ihop med att inte alls visa kommentarer under bilder innan den som vill se dem kommenterarat själv (som du föreslagit) kvarstår.
frsk
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Det handlar om att man lättare skall skall kunna kommentera utan att påverkas av redan givna kommentarer. Det hämmar inte bilddiskussionen eftersom alla kommentarer enligt förslaget blir synliga så fort man kommenterat.
Nu hänger jag än mindre med. En bilddiskussion förutsätter väl att man ser andras inlägg (annars kan det inte vara några som helst problem med att ta bort dem från listan). Menar du att man först ska kommentera en bild, sedan få se andras inlägg, och därefter eventuellt kommentera ytterligare en gång som ett inlägg i bilddiskussionen? I så fall, hämmar inte detta bilddiskussionen mer än förändringarna i listan med de senaste kommentarerna? Eller har jag missuppfattat det hela?
Ytterligare en fråga. Kan inte någon ge ett exempel på de bilddiskussioner som ni efterlyser?
/ F.
lottawe
Aktiv medlem
Jag tycker det om vad en bild förmedlar är intressant. Tyvärr få som diskuterar. Jag hade kunnat fortsätta med fler vridningar på dem, men det är inte det jag tycker är viktigt. Inte om fler tankar måste pressas fram iaf, däremot om de kommer naturligt.Skott skrev:
Kan inte någon ge ett exempel på de bilddiskussioner som ni efterlyser?
/ F.
Exempel:
http://www.fotosidan.se/pools/view/55/524876.htm
http://www.fotosidan.se/pools/view/55/459297.htm
Diskussioner, kommentarer om tekniken tycker jag är rätt ointressant, men det gör inte uttrycken om tekniken oviktig förstås. Bara det att jag inte ser att såna diskussioner skulle vara särskilt viktiga att följa upp eller dra till något på ett annat sätt än vad som nu är. (genom att ge sina tankar och svara på fotografens frågor under bilden.) Anser inte att uppföljning av en teknisk eller kompositionsmässig synpunkt är så intressant för diskussion, utan tror att det som ska sägas ofta sagts i första kommentaren av den som skriver. Men det är jag det..