Annons

Vad sker här på FS?

Produkter
(logga in för att koppla)
Skott skrev:
Personligen tycker jag att det skulle vara synd om listan försvinner. Mitt eget bildkommenterande skulle minska drastiskt om listan togs bort ...

KLIPP

... Men å andra sidan är det numera sällan jag överhuvudtaget kommenterar någon bild, i varje fall här på fotosidan.

Då kan listans borttagande knappast utgöra någon avgörande skillnad ;)

/Johan

hansen2 skrev:
Då kan listans borttagande knappast utgöra någon avgörande skillnad ;)

/Johan

Nej, du har rätt. Jag uttryckte mig minst sagt oklart. Det jag försökte säga med mina röriga meningar var att sakfrågan egentligen inte har någon betydelse för mitt kommenterande. Med största sannolikhet kommer jag inte kommentera mer än vad jag gör, oavsett vilka förändringar som genomförs (eller inte genomförs). Och skulle mitt kommenterande "minska drastiskt" har det ju inte heller någon betydelse, varken för mig eller för fotosidan som community. Fast nu kanske det bara blev än rörigare?

/ F.

Senast ändrad:
Jag har en fundering över detta med kommenterandet.

- Skulle man kunna knyta en persons kommenterande till antalet bilder som den personen själv får lägga upp?
Dvs, ger jag 10 kommentarer på andra bilder så får jag själv skicka upp en bild.

För att detta inte ska missbrukas så får man väl använda ett system där den som tar emot kommentaren måste "godkänna" den som en konstruktiv kommentar.
En risk med det är att om jag får svidande kritik på en bild så kan jag välja att inte godkänna den, MEN, jag hoppas och tror att alla här är vuxna nog att kunna hantera det.

Sen tror jag, om jag ska vara ärlig och utgå från mig själv, så är det inte kritik 85% vill ha på sina bilder, utan en bekräftelse på att den är bra, visa hur duktig man är helt enkelt.
Jag kan ha fel, men det är min känsla.
Men jag tror nog att kritiken fastnar någonstans där i bakhuvudet eftersom många fotografer blir bättre av att hänga på FS.

För att underlätta för de personerna, bland annat mig själv, så skulle kanske en enklare typ av kommentarer, typ det sifferbetyg som finns idag, kunna användas. Helt enkelt en tumme upp eller en tumme ner. För vissa blir det helt intetsägande, för andra tror jag det räcker bra.

Egentligen är motiveringen att man behöver senaste kommentar listan för att man själv ska kommentera andras bilder ett argument att slopa listan.

Det är bättre att uppmuntra till att i första hand tänka själv, ha ett eget tyckande och smak.

Jag tror att FS behöver färre listor och mindre "krångel". Att slopa poolerna är att gå väl långt, de går att utveckla.

En idé är att t.ex i nybörjarpoolen ha en personlig värd. Att ha ett eget forum eller diskussionsgrupp inom poolen. Nu sker mycket av diskussionerna i forumen istället. Det kan vara en idé att lyfta in dem i poolerna.

Jag har en förståelse att Lotta vill framhäva de bra kommentarerna. Svårigheterna är bara att det finns så otroligt mycket tyckande kring vad som är "bra kommentarer". "Tummen upp" eller "konstruktiva kommentarer" är ju bara olika yttringar av vad folk tycker och vill framhäva. Detta trot jag kan uppfattas som krångligt.

Vill man städa upp i kommentarlistorna och få bort s.k. tackkommentarer så är väl det ett jobb för redaktionen. Jag störs inte av dessa korta kommentarer. Ej heller av "wow"-kommentarer.
Jag störs mer av kommentararer som kan uppfattas som oärliga eller kränkande.

Sållar man bort alla svarskommentarer så försvinner ju sådant som kan vara mycket intressant för alla andra tittare på köpet. Vilket Janne redan har påpekat. Meningslöst och mer skada än nytta.

muster skrev:
Jag har en fundering över detta med kommenterandet.

- Skulle man kunna knyta en persons kommenterande till antalet bilder som den personen själv får lägga upp?
Dvs, ger jag 10 kommentarer på andra bilder så får jag själv skicka upp en bild.

För att detta inte ska missbrukas så får man väl använda ett system där den som tar emot kommentaren måste "godkänna" den som en konstruktiv kommentar.
En risk med det är att om jag får svidande kritik på en bild så kan jag välja att inte godkänna den, MEN, jag hoppas och tror att alla här är vuxna nog att kunna hantera det.

Jag tror man ska akta sig för den typen av prestation för att möjliggöra egen bildpublicering då det förmodligen kommer resultera i ett rappt, innehållslöst eller för snällt kommenterande i kombination med de problem du själv beskriver.

/Johan

hansen2 skrev:
Jag tror man ska akta sig för den typen av prestation för att möjliggöra egen bildpublicering då det förmodligen kommer resultera i ett rappt, innehållslöst eller för snällt kommenterande i kombination med de problem du själv beskriver.

/Johan

Japp. Den typen av censur att den som tar kritik ska kunna välja och sovra är helt otänkbart.

Det räcker gott och väl med att man kan rapportera missbruk till redaktionen.

Att t.ex kunna radera i sin gästbok är en sak. När man begär kritik och publicerar sina bilder öppet så får man vara beredd på öppen kritik.

Ja, iom att vi nu infört möjligheten att lätt välja olika motiv- och teknikkategorierna blir det redundant att ha pooler som direkt matchar våra kategorier.

Alltså skapar vi inte heller nya pooler för olika sådana kategorier, tex Natur. En pool kan vara relevant om hela inriktningen är något mer än bara bildkritik - tex annan bedömningsgrund, andra typer av betyg odyl.

Huruvida Husdjur- och Barnfoto-poolerna skall vara kvar tål att funderas på. Det känns som inte de heller är så relevanta längre, eller vad tycker ni?

Nej Barn och husdjur är ju kategorier precis som Insekter och Arkitektur.

Varför är insekter en egen kategori utanför natur och macro?

Jag tycker att insekter antingen ingår i macro eller naturkategorin, eller så skall dessa kategorier spjälkas upp i massa underkategorier, men det verkar tufft.

Jag röstar för att kategorin insekter tas bort med argumentet att vi inte har en massa andra undergrupper i macro och natur.

Nu börjar det likna något. Om - nästan - bara Bildkritik finns kvar så blir det - nästan - som förr innan några pooler fanns. Alla Nya Bilder återkommer då också per automatik.

Slutet gott, allting gott.

Arleklint skrev:
Nej Barn och husdjur är ju kategorier precis som Insekter och Arkitektur.

Varför är insekter en egen kategori utanför natur och macro?

Jag tycker att insekter antingen ingår i macro eller naturkategorin, eller så skall dessa kategorier spjälkas upp i massa underkategorier, men det verkar tufft.

Jag röstar för att kategorin insekter tas bort med argumentet att vi inte har en massa andra undergrupper i macro och natur.

Fast alla insektsbilder är inte makron, och alla makron är inte insektsbilder.

jkene skrev:
Fast alla insektsbilder är inte makron, och alla makron är inte insektsbilder.
Så sant. Och om "makro" egentligen är en tenikkategori eller som nu en motivkategori är vi inte ens eniga om inom redaktionen.. :)

Vi har möjlighet att sortera in Insekter, Växter (som föreslagits) mm inom ett generellt Naturbegrepp (dvs en hierarkiskt ordnad lista). Då kan man filtrera på Natur - och se bilder i alla underkategorierna, eller en viss och få specifikt Insekter tex.

Bibi skrev:
Nu börjar det likna något. Om - nästan - bara Bildkritik finns kvar så blir det - nästan - som förr innan några pooler fanns. Alla Nya Bilder återkommer då också per automatik. Slutet gott, allting gott.
Mmm. Vi kan gärna kalla "Alla nya poolbilder" för "Alla nya bilder" om det nu känns bättre ;-)

clindh skrev:
Så sant. Och om "makro" egentligen är en tenikkategori eller som nu en motivkategori är vi inte ens eniga om inom redaktionen.. :)

Vi har möjlighet att sortera in Insekter, Växter (som föreslagits) mm inom ett generellt Naturbegrepp (dvs en hierarkiskt ordnad lista). Då kan man filtrera på Natur - och se bilder i alla underkategorierna, eller en viss och få specifikt Insekter tex.

Låter bra, jag tycker personligen det är lite rörigt just nu, och "Natur" är alldeles för vitt begrepp.

Natur
- Däggdjur
- Reptiler
- Fåglar
- Insekter och spindlar
- Marint djurliv
- Växter
- Berg och sten
- ...

som exempel hade varit trevligt, men det kan bli en lång lista...

clindh skrev:

Det tycker jag skulle kännas klockrent om ni är beredda att göra jobbet att speca underkategorier på natur.

Min tanke var att man skulle ha allt eller inget bland underkategorier. Inte bara en eller två. Idag finns väl Insekter, Vilda djur och Landskap som kan ses som underkategorier till natur. Vilka fler finns?

Edit:
Aha: Kenneth har redan börjat lista upp dom :)

Om redax vill ha input så kan macro inte vara ett motiv. Det är en teknik ;) En teknik som är användbar på allt från smycken till tvestjärtar ;)

Senast ändrad:
Vi skall inte ha 100-tals kategorier, men väl organisera de vi har idag lite mer. Och kanske lägga till några *enstaka* för kategorier där vi vet att det kommer in massor av bilder idag.

Macro borde ju flyttas från "Visa endast motiv" till "Visa endast teknik".

Macro-bilder kan man ju ta på precis vad som helst, tex. ett läppstift. ;)) Inte kan man lägga den bland insekterna eller naturbilderna. *S*

Nu finns det alltså två pooler kvar. Bildkritik och nybörjare. Skall nybörjarpoolen finnas kvar och i så fall varför då?

(övriga grupper och specialpooler finns men är väldigt små i sammanhanget)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar