Re: bevisligen
svwa skrev:
Den som tycker att det är viktigt att det i framtiden om kanske 50 eller 100 år skall gå att framställa en synlig bild av det som en gång fångades med digitalkameran och som därtill bevisligen vet att det kommer att vara möjligt kommer inte att att sakna någonting från den analoga världen och skall givetvis "lägga alla ägg i den digitala korgen".
Jag tror personligen inte att det senare kommer att vara möjligt annat än i speciella undantagsfall, när mycket arbete lagts på omlagring och kontroll m.m.
Just det, du
tror men du
vet inte...
Det gör ju ingen av oss och därvidlag är den ena gissningen lika bra/dålig som den andra.
Jag kan lätt föreställa mig att det är en helt fantastisk känsla att kunna kopiera ett 80 år gammalt negativ.
Jag får ändå en del frågor runt det hela:
*Är det 80 år gamla negativet i samma kondition idag som för 80 år sedan? Eller har någonform av nedbrytningsprocess satt in? Det är ju svårt att veta, det är ju inte alltid som sådant syns...
*Hur länge kommer negativet att vara i den konditionen att det går att använda? Och vad händer sedan?
*Hur påverkas kvaliteten hos negativet av att belysas skarpt vid kopieringen?
*Är dagens negativ gjorda på samma sätt och i samma material? Om inte, så vet vi ju de facto ingenting om deras beständighet...
*Hur ser det ut på färgfotofronten? De dia jag tog i början av 80-talet och som sedan dess förvarats i dialådor i mörkt rum, rumstemperatur och som bara undantagsvis belysts i projektor, har tappat rätt ordentligt i fräschör och färgrikedom...
Och hur de bilder som tog på negativ färgfilm när jag var liten skall vi inte ens tala om...
Personligen tror jag att problemet att läsa digitala bilder i framtiden är långt mindre än man anar. Det är klart, man måste ju ta hand om medierna, vårda dem och hålla ett öga på läsbarheten.
Det gäller ju å andra sidan även dina 80 år gamla negativ. De vårdas ömt, gissar jag...