Annons

Vad saknar den som går över till digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
CD klarar vatten utan problem (precis som negativen)..solen klarar den lika dåligt som negativet.

Hårddisken klarar solen utan problem och har man en vattentät version så klarar den vatten oxå.
 
larsborg skrev:
En fundering angående det digitala mediet?
Alla säger (iaf en del fotografer) att det digitala mediet är mycket billigare än det analoga, det undrar jag om det verkligen är så mycket billigare?
Snabbare till en färdig bild, ja, utan tvekan!
Men, att skriva ut den digitala bilden på den egna fotoskrivaren kostar betydligt mera än vad många räknar med, bläcket är dyrt, speciellt färgerna!
För bra resultat behövs ett riktigt tjockt sk. fotopapper, betydligt dyrare än det vanliga skrivpappret!
Ännu bättre resultat fås genom att lämna in de digitala filerna till ett lab., bilder blir då på riktigt fotopapper.
Vad vinner man?
Det behövs ingen framkallning av en film, ett moment mindre!
Slipper köpa film visserligen, men den egna fotoskrivaren kräver dyrt bläck för bästa färgåtergivning!
Alltså, den tidigare filmkostnaden läggs nu istället på fotobläck!
Priset för bilden på fotopapper, från ett lab, är detsamma, antingen från en digital fil eller från en analog film.
Men, varför anger de olika labben, "framkalla dina digitala bildfiler på fotopapper"?
Allt som skall läggas på, en i handen färdig, pappersbild, måste väl kopieras dit, inte framkallas?
Framkallning är alltid det första momentet i den analoga fotografin, borde väl inte användas i den digitala fotografin, eller?

Jag betalar 2kr/st för papperskopia av mina digitalbilder, skriver inte ut själv. Häromdagen hämtade jag ut 301 bilder=602 kr, inga övriga kostnader. ALLA bilder var i sådan kvalité att jag ville ha dem på papperskopia för att spara dem.
Bara filmen till dessa bilder skulle kostat mig ca 450 kr (13 X 24 X 35 kr). Till det tillkommer ungefär 65kr/rulle för framkallning och kopiering=845kr. Totalt ca 1295 kr. Och då är en del av korten av en eller annan anledning inte så bra att jag vill behålla dem.
Man kan säkerligen pressa de priser jag angett, men detta är vad jag skulle fått betala i den fotoaffär jag anlitar och som jag är väldigt nöjd med. Jag jämför alltså inte med "postorderframkallning".

Behöver jag säga att jag tycker mig se en viss besparing...
 
Sonnaren skrev:
Vad saknar den som gått över till digitalt?
Hm....säg det.
Sant! De facto det enda sanna i det du skrev, Ulf!

Sonnaren skrev:

Men när jag läser alla trådar om damm på sensorer,
Även detaljer i en analog systemkamera kan bli dammiga. Negativ och dia också.

Sonnaren skrev:

otillräcklig skärpa.
Mina digitala bilder är långt skarpare än de bilder jag tog med mina analoga EOSar eller med min Canon A1 på dess tid. Beror alltså på fotograf och kunnande, någon systemskillnad mellan analogt och digitalt finns inte.

Sonnaren skrev:

moire,
Artefakter av den typen hade jag större problem med förr - på analoga tiden. Idag inga alls.

Sonnaren skrev:

felaktig fokusering,
Nonsens! Beror på självklart på kameraval. Återigen ingen systemskillnad.

Sonnaren skrev:

batteriproblem,
Inga problem, snarare tvärtom. Batterier i min D60 räcker längre än vad batteriet i EOS 5:an gjorde. Om du åsyftar elektroniska kamerors batteriberoende kontra mekaniska kamerors oberoende, så missar du poängen grovt, eftersom ditt argument lika gärna kan vändas mot elektroniska analoga kameror...

Sonnaren skrev:

lagringsproblem,
Inga problem. Utrett tidigare i tråden...

Sonnaren skrev:

minnesproblem o.s.v. o.s.v.
Återigen inga problem. Du har självklart med dig film i tillräcklig mängd när du går ut för att plåta. Jag tar med mig minne så det räcker. Det är inte på något vis så att man blir mer kortsiktig för att man har digitalkamera, även om du verkar tro det!

Sonnaren skrev:

så får jag för mig att den som gått över till digital fotografering saknar sinnesfrid........
Us
Men å andra sidan lär man ju få en hel del tid över, eftersom man inte längre behöver fantisera ihop krystade problem runt det digitala...

Varför är det så att när digitalt kontra analogt diskuteras framställs digitalfotografen som slarvig och handfallen inför en mängd problem, som inte kan lösas, medan analogfotografen målas ut som kunnig och fantasirik? Ofta jämförs billiga digitalkompakter med fullvuxna analoga systemkameror.
Så ser världen inte ut!
 
Senast ändrad:
sagan skrev:
Det gör det säkerligen..

...men dina filer finns inte på en sådan, (jag har följt med SVT en tid och ni verkar ha rätt höga vattenflöden i Sverige, så det vore kanske idé att skaffa sådana, de är säkert jätte-billiga som allt annat som har att göra med digitalfotografering.)

(ps. sista raderna skall läsas med en viss ironi)
 
Loj skrev:
Sant! De facto det enda sanna i det du skrev, Ulf!


Även detaljer i en analog systemkamera kan bli dammiga. Negativ och dia också.


Mina digitala bilder är långt skarpare än de bilder jag tog med mina analoga EOSar eller med min Canon A1 på dess tid. Beror alltså på fotograf och kunnande, någon systemskillnad mellan analogt och digitalt finns inte.


Artefakter av den typen hade jag större problem med förr - på analoga tiden. Idag inga alls.


Nonsens! Beror på självklart på kameraval. Återigen ingen systemskillnad.


Inga problem, snarare tvärtom. Batterier i min D60 räcker längre än vad batteriet i EOS 5:an gjorde. Om du åsyftar elektroniska kamerors batteriberoende kontra mekaniska kamerors oberoende, så missar du poängen grovt, eftersom ditt argument lika gärna kan vändas mot elektroniska analoga kameror...


Inga problem. Utrett tidigare i tråden...


Återigen inga problem. Du har självklart med dig fil i tillräcklig mängd när du går ut för att plåta. Jag tar med mig minne så det räcker. Det är inte på något vis så att man blir mer kortsiktig för att man har digitalkamera, även om du verkar tro det!


Men å andra sidan lär man ju få en hel del tid över, eftersom man inte längre behöver fantisera ihop krystade problem runt det digitala...

Varför är det så att när digitalt kontra analogt diskuteras framställs digitalfotografen som slarvig och handfallen inför en mängd problem, som inte kan lösas, medan analogfotografen målas ut som kunnig och fantasirik? Ofta jämförs billiga digitalkompakter med fullvuxna analoga systemkameror.
Så ser världen inte ut!

Trevligt när nån orkar ge sig på anal(og)skådarna. Själv orkar jag inte med dom längre och läser inte deras inlägg på allvar.

Tack :)
 
Observera att detta inlägg inte skall ses som ett svar på något tidigare inlägg utan enbart personliga tankar och åsikter.

Jag kör både analogt och digitalt, det analoga blir minst 90% svart-vitt. Jag ser för- och nackdelar med båda. När jag fotar t.ex. sport eller konserter som ofta kräver mycket bilder kör jag digitalt. Det skulle helt enkelt bli för dyrt annars. En fotbollsmatch kan det bli 200 bilder, var också på festival en dag för ett par veckor sedan, blev 1200 bilder. Resultatet kan delvis beskådas här för den som är intresserad: http://www.fphoto.org/Moe/GoM I just dom här fallen är digitalt också smidigt då bilderna ska användas digitalt (hemsida respektive film).

Jag har dock upptäckt att jag inte har tillräcklig disciplin för att ta hand om mina digitala bilder. Visst händer det att jag bränner ner på en skiva nån gång men oftast ligger dom på hårddisken och skräpar. Negativ i fickor kan man glömma i en byrålåda i ett antal år utan att de påverkas, men glömmer man sina bilder på hårddisken försvinner dom lätt.

Har också upptäckt att jag saknar det "fysiska" i det digitala skapandet. Att sitta och köra runt med muspekaren i PS är för mig inte samma sak som att stå och göra kontaktkopior eller framkalla Tri-X i dosa. Den analoga processen känns mer "närvarande".

Jag har helt enkelt svårt att förstå både de digtalfrälsta som ser analogfotografer som bakåtsträvande torrbollar och de analogfotografer som ser digitalkameror som leksaker.

Jag känner mig oerhört diplomatisk när jag säger i en sån här tråd att båda medierna har sina för- och nackdelar ;) Många har svårt att respektera andras val och det blir lätt pajkastning. Det har vi sett i ett antal trådar här på Fotosidan.

Minns när jag skulle köpa min D30 för ca ett år sedan, oj vad här skulle fotas! DSLR skulle vara lösningen på allt mellan världssvälten och AIDS ;) Men....det var skitkul ett tag, sedan var nyhetens behag över och man började reflektera mer igen över vilken utrustning man skulle använda. Tycker mig också ha sett ganska många annonser av folk som vill sälja sina diggisar som bara är ett par månader gamla...Idag är det nästan mer analogt än digitalt för min del.

Jaja, det flummade ur lite som vanligt när jag skriver...men det var lite av mina åsikter iaf.

//David
 
fjalstal skrev:
Trevligt när nån orkar ge sig på anal(og)skådarna. Själv orkar jag inte med dom längre och läser inte deras inlägg på allvar.

Tack :)

Och du tror att folk kommer att DIG på allvar eller läsa dina inlägg efter ett sånt inlägg?

Förklara gärna den där parentesen eftersom jag inte förstår vad ändtarmsöppningar har med foto att göra...

//David
 
I frågan om beständighet på bilderna för framtiden kan jag bara säga; Visst, för människor som har ett gediget fotointresse lär det inte bli några större problem att uppgradera sina lagringsmedia osv. För folk som Kim som förvarar dubbla kopior i brandsäkra skåp osv,för dem blir det INGA problem. Men, vi kommer (och har redan börjat) med största säkerhet att förlora MASSOR av bilder för framtiden, iom att svensson knappast orkar bry sig om säkerhetskopiering osv. Många svenssons jag känner bryr sig aldrig om att göra något annat med bilderna än att låta dem ligga på hårddisken.
 
Kloka ord, David!

Jag tycker att du har helt rätt i ditt resonemang, David. Den ena förtar ju inte det andra.
Väl talat.
 
Vad saknar digitalfotografen?

...lyckan av att få se en bild växa fram i framkallningsskålen.

Det är som en förlossning varje gång.

Pga av platsbrist så har jag inget mörkrum längre därför scannar jag in mina mellanformatsneg och det är kul men jag saknar så mitt mörkrum.
 
Inga påhopp på Svensson!!!

SunKi skrev:
I frågan om beständighet på bilderna för framtiden kan jag bara säga; Visst, för människor som har ett gediget fotointresse lär det inte bli några större problem att uppgradera sina lagringsmedia osv. För folk som Kim som förvarar dubbla kopior i brandsäkra skåp osv,för dem blir det INGA problem. Men, vi kommer (och har redan börjat) med största säkerhet att förlora MASSOR av bilder för framtiden, iom att svensson knappast orkar bry sig om säkerhetskopiering osv. Många svenssons jag känner bryr sig aldrig om att göra något annat med bilderna än att låta dem ligga på hårddisken.

Förutom att du hoppar på oss "Svensöner" håller jag delvis med dig. Samtidigt tror jag att vi genom åren tidigare har förlorat många bilder pga folks slarv/ointresse eller vad man nu ska kalla det. Men om man som många här (inte jag) har varit duktig på att hålla ordning på sina bilder är det nog lättare att se faran. För den finns, utan tvekan. Jag är dock inte säker på att den är större.

För egen del har det faktiskt blivit tvärtom mot ditt resonemang, jag har blivit bättre på att hålla koll på mina bilder sedan jag gick över till digitalt. (Fast alla kan ju inte vara lika perfekta... ;) ;) )
 
SunKi skrev:
I frågan om beständighet på bilderna för framtiden kan jag bara säga; Visst, för människor som har ett gediget fotointresse lär det inte bli några större problem att uppgradera sina lagringsmedia osv. För folk som Kim som förvarar dubbla kopior i brandsäkra skåp osv,för dem blir det INGA problem. Men, vi kommer (och har redan börjat) med största säkerhet att förlora MASSOR av bilder för framtiden, iom att svensson knappast orkar bry sig om säkerhetskopiering osv. Många svenssons jag känner bryr sig aldrig om att göra något annat med bilderna än att låta dem ligga på hårddisken.
Jovisst är det så...många "svenssons" bryr sig inte heller om att spara (hålla rätt på) sina negativ..behåller bara papperskopiorna.
 
SunKi skrev:
I frågan om beständighet på bilderna för framtiden kan jag bara säga; Visst, för människor som har ett gediget fotointresse lär det inte bli några större problem att uppgradera sina lagringsmedia osv. För folk som Kim som förvarar dubbla kopior i brandsäkra skåp osv,för dem blir det INGA problem. Men, vi kommer (och har redan börjat) med största säkerhet att förlora MASSOR av bilder för framtiden, iom att svensson knappast orkar bry sig om säkerhetskopiering osv. Många svenssons jag känner bryr sig aldrig om att göra något annat med bilderna än att låta dem ligga på hårddisken.

Precis som normale analog svensson inte skyddar sina negativ eller fotokopior, utan de utsätts för översvämningar, bränder och flyttlass som handskas dåligt.
 
Janne K skrev:
Min övergripande fråga är: Vad skulle jag i så fall sakna?

Precis som flera andra har påpekat, så saknar jag den stora och ljusa sökaren på min F100 jämfört med D70:n.

För att nämna en fördel, som jag inte tror någon annan nämnt, så gillar jag att snabbt och enkelt kunna skruva upp ISO till 1600 när det behövs.

/ChZ
 
Re: Vad saknar digitalfotografen?

janne ö skrev:
Pga av platsbrist så har jag inget mörkrum längre

Just platsbrist är ett argument som försvunnit i den här tråden, tycker jag. Fotoalbum och negativ äter ju plats, ska man dessutom ha egen framkallning, kopieringsapparat och liknande behöver man ju i stort sett ett eget rum enbart för sitt fotande.

Säkert kul om man har ett rum över, men bor man trångt så har digital lagring, visning och behandling stora fördelar ur utrymmesperspektivet.
 
Loj skrev:
Sant! De facto det enda sanna i det du skrev, Ulf!
..............................................................................

Jag ger fullständigt tusan i problemen, det är inte jag som har dem.
Du behöver inte försvara digitalkameror inför mig, jag bryr mig inte.
Jag listade bara ned vad jag sett så mycket frågeställningar om här på fotosidan.
Jag kör analogt mellanformat och har inget av dessa problem men däremot - ständigt fungerande fotoutrustning och - sinnesro.
Us
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.