Annons

Vad saknar den som går över till digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
sagan skrev:
Du behöver bara betala för de bilderna du vill behålla...där är vitsen.

Dessutom kan man ju med en digitalkamera ta en provbild för att se resultatet, ställa om exponering och dylikt, ta en ny provbild, ställa om igen etc etc tills man blir nöjd.
 
Jag står väl i startgroparna för att skaffa en D100 eller liknande, men det som hindrar mig är att jag är rädd att bli "för bekväm" och lägga ner det svartvita mörkrumsarbetet som jag trivs med. Jag hade tänkt mig att använda digitalt enbart för färg, men jag fotar nästan inte i färg alls längre...
Visst kan jag göra "mörkrumsarbetet" i datorn, men jag vill faktiskt hålla på och krångla med negativ och papper ett tag till. Den absoluta kvaliteten är inte intressant, utan bara känslan. Jag kanske blir en dyr lyxfotograf när alla andra blivit digitala :)
 
*Suck*

Janne H...

Jag tolkade Janne som startade tråden så att han ville veta vad vi TYCKTE om digitalt kontra analogt. Jag tycker att jag saknar den möjlighet jag nämnde. Du har rätt att till din åsikt men det har jag också, eller hur?

Tycker inte att man ska behöva vara photoshop-proffs för att kunna ta digitala bilder, sen är jag som grafisk formgivare klart FÖR användning av programmet då det tillhör mina arbetsverktyg och är helt suveränt.

Nu lägger jag ner min medverkan i denna tråd för nu tycker jag det liknar pajkastning.

Ledsen om jag på något sätt trampade dig på tårna.

Henke
 
bevisligen

Jag vet och kan bevisligen göra nya fina svartvita förstoringar av 80 år gamla negativ som jag förvarar i en pärm i min bostad. Det tycker jag är fantastiskt.

Jag kan också enkelt ta fram andra pärmar med alla mina och pappas negativ, hålla negativremsorna mot ljuset, titta på dem och välja ut vilken jag vill göra en ny svart-vit förstoring av. Det tycker jag är fantastiskt.

Den som tycker att det är viktigt att det i framtiden om kanske 50 eller 100 år skall gå att framställa en synlig bild av det som en gång fångades med digitalkameran och som därtill bevisligen vet att det kommer att vara möjligt kommer inte att att sakna någonting från den analoga världen och skall givetvis "lägga alla ägg i den digitala korgen".

Jag tror personligen inte att det senare kommer att vara möjligt annat än i speciella undantagsfall, när mycket arbete lagts på omlagring och kontroll m.m.
 
Re: Film är primitivt, digitalt är genialt!

Janne H skrev:
När du väl lärt dig att jobba digitalt, inte att bara ¨fota digitalt¨...du kommer absolut inte att sakna något!! Det enda är kanske att du ångrar att du inte tagit steget tidigare, för det är en hel del ny kunskap som ska in!!

Efter snart 10 år med ett antal digitala kameror o bakstycken kan jag bara säga att ha film i kameran har inga som helst fördelar, annat än nostalgiska ;-)

Köp du en beg D60/10D till dina vassa gluggar.

Film är primitivt, digitalt är genialt!

hälsn.

/Janne

Jag tänker som Henrik Apell. För mig handlar min fotohobby om att göra bilder i kameran. Det kan man framförallt göra analogt, men även digitalt. Att man (som jag) fotar digitalt innebär inte att man MÅSTE se bilden som kommer ur kameran som halvfärdig. Man kan, precis som när man fotar på dia sträva efter att åstadkomma en färdig bild i kameran.

Vad som är rätt och fel och vad som är genialt eller inte. Det kan ingen svara på. Det är upp till varje fotograf och vad denne vill och gillar.
 
Apell skrev:
*Suck*

Janne H...

Ledsen om jag på något sätt trampade dig på tårna.

Henke


Ingen fara jag ville bara yttra mina erfarenheter o lärdomar, det som är rätt för mig i min nuvarande situation, och det kan ju ändras..;-)

Du har lika mycket rätt som jag, eller någon annan att säja vad du tycker!!


Vänligen.

/Janne
 
Re: Re: Vad saknar den som går över till digitalt?

MattiasL skrev:
...utom ett fysiskt original och känslan av att kopiera ett härligt Neopannegativ på fiberpapper.

Eller inte...

Det är väl det som är charmen men vår hobby - att vi ser den så olika, att vi har så olika "behov"...

Det fysiska originalet klarar jag mig utan, neopan tillför inte min tillvaro något, men fiberpapper verkar trevlig. Så ser mina prioriteringar ut... ;-)
 
Re: bevisligen

svwa skrev:
Den som tycker att det är viktigt att det i framtiden om kanske 50 eller 100 år skall gå att framställa en synlig bild av det som en gång fångades med digitalkameran och som därtill bevisligen vet att det kommer att vara möjligt kommer inte att att sakna någonting från den analoga världen och skall givetvis "lägga alla ägg i den digitala korgen".

Jag tror personligen inte att det senare kommer att vara möjligt annat än i speciella undantagsfall, när mycket arbete lagts på omlagring och kontroll m.m.

Just det, du tror men du vet inte...
Det gör ju ingen av oss och därvidlag är den ena gissningen lika bra/dålig som den andra.

Jag kan lätt föreställa mig att det är en helt fantastisk känsla att kunna kopiera ett 80 år gammalt negativ.
Jag får ändå en del frågor runt det hela:

*Är det 80 år gamla negativet i samma kondition idag som för 80 år sedan? Eller har någonform av nedbrytningsprocess satt in? Det är ju svårt att veta, det är ju inte alltid som sådant syns...

*Hur länge kommer negativet att vara i den konditionen att det går att använda? Och vad händer sedan?

*Hur påverkas kvaliteten hos negativet av att belysas skarpt vid kopieringen?

*Är dagens negativ gjorda på samma sätt och i samma material? Om inte, så vet vi ju de facto ingenting om deras beständighet...

*Hur ser det ut på färgfotofronten? De dia jag tog i början av 80-talet och som sedan dess förvarats i dialådor i mörkt rum, rumstemperatur och som bara undantagsvis belysts i projektor, har tappat rätt ordentligt i fräschör och färgrikedom...
Och hur de bilder som tog på negativ färgfilm när jag var liten skall vi inte ens tala om...

Personligen tror jag att problemet att läsa digitala bilder i framtiden är långt mindre än man anar. Det är klart, man måste ju ta hand om medierna, vårda dem och hålla ett öga på läsbarheten.
Det gäller ju å andra sidan även dina 80 år gamla negativ. De vårdas ömt, gissar jag...
 
Re: Re: bevisligen

Loj skrev:
Just det, du tror men du vet inte...
Det gör ju ingen av oss och därvidlag är den ena gissningen lika bra/dålig som den andra.


Blanda inte bort korten.
Att återskapa bilder / kopior tagna med analogt fotograferande i svart-vitt handlar inte om att gissa. Där finns det faktiska erfarenheter sedan år 1840 ungefär.

Du och jag VET att det i de allra flesta fall går att göra alldeles utmärkta svart-vita bilder / förstoringar av de allra flesta svart-vita negativ fast de är både 10, 50 och 80 år gamla och kanske mer ändå.

Du och många med Dig TROR och HOPPAS att det skall gå att göra detsamma med digitalt lagrade bilder. Jag HOPPAS det också, annars kommer vi alla att sakna en väldig massa bilder och information m.m. i framtiden, MEN jag TROR inte att det - annat än undantagsvis - kommer att vara möjligt.
 
Re: Re: Re: bevisligen

svwa skrev:
Blanda inte bort korten.
Att återskapa bilder / kopior tagna med analogt fotograferande i svart-vitt handlar inte om att gissa. Där finns det faktiska erfarenheter sedan år 1840 ungefär.

Du och jag VET att det i de allra flesta fall går att göra alldeles utmärkta svart-vita bilder / förstoringar av de allra flesta svart-vita negativ fast de är både 10, 50 och 80 år gamla och kanske mer ändå.

Du och många med Dig TROR och HOPPAS att det skall gå att göra detsamma med digitalt lagrade bilder. Jag HOPPAS det också, annars kommer vi alla att sakna en väldig massa bilder och information m.m. i framtiden, MEN jag TROR inte att det - annat än undantagsvis - kommer att vara möjligt.

Intressant. Din uppfattning är nog inte den dominerande iallafall, eftersom åtminstone jag lever nämligen i "illusionen" att marknaden anpassar sig (åtminstone när det finns pengar att göra) efter kundernas behov. Och ett fungerande långtidsminne för digitalbilder torde knappast vara omöjligt att skapa... Därmed borde någon snillrik affärsman har gjort det och tjänat storkovan på det.

Eftersom negativ enl. uppgift i denna tråd har så utsökta överlevnadsegenskaper (jag har ingen uppfattning om det eftersom jag kan ganska mycket om digital teknik men inget alls om negativ) så borde kanske dagens deal vara att skapa en negativskrivare då?! Är det överoptimistiskt visionärt? :) En som helt enkelt skapade punktuppbyggda negativ utifrån de digitala bilderna...

Eller nåt...
Fast jag tror ju iofs inte att det behövs.
 
Re: Re: Re: bevisligen

svwa skrev:
Blanda inte bort korten.
Att återskapa bilder / kopior tagna med analogt fotograferande i svart-vitt handlar inte om att gissa. Där finns det faktiska erfarenheter sedan år 1840 ungefär.

Du och jag VET att det i de allra flesta fall går att göra alldeles utmärkta svart-vita bilder / förstoringar av de allra flesta svart-vita negativ fast de är både 10, 50 och 80 år gamla och kanske mer ändå.

Du och många med Dig TROR och HOPPAS att det skall gå att göra detsamma med digitalt lagrade bilder. Jag HOPPAS det också, annars kommer vi alla att sakna en väldig massa bilder och information m.m. i framtiden, MEN jag TROR inte att det - annat än undantagsvis - kommer att vara möjligt.

Jag blandar inte bort några kort! Läs mitt inlägg igen om du vill...
Jag ställde bara ett antal frågor, som du konsekvent undvek i ditt svar. :)

Du skriver att du idag kan kopiera 80 år gamla negativ, vilket jag inte betvivlar. Det jag ifrågasatte var om de fortfarande är användbara om 80 år och om dagens negativ finns kvar om 80 år.
Att de stått rycken hittills är tyvärr ingen garanti för att de pallar i framtiden. Vår miljö har ju förändrats en del under det gångna seklet och hur detta påverkar negativen vet vi inte...

Jag tror det är en skenbar säkerhet att tro att analogt foto är mer framtidsbeständigt än digitalt. Du tror det uppenbarligen inte. Framtiden får utvisa.

/Janne
 
som vinprovare

Läser med intresse inläggen. De påminner om vin eller whiskey provare som diskuterar spetsfundigheter.
Jag har själv svårt att skilja på konjak och whiskey.
Jag har hållit på med amtörfotografi sedan 1960talet och passerat canon A1 , nikon 801, Spännande men tröttande mörkrumsarbete för att inte tala om all disk och bildtorkning. Nu lycklig bytt till nikon 70D.
Vill inte byta tillbaka.
Det ända jag saknar är den ljusa och stora sökaren i nikon 801.

mvh
 
Rädslan för att dagens cd och dvd skrivor inte kommer att gå att vara kompatibla med framtidens utrustning känns rätt överdriven.

Även om man bara låter skivorna ligga så kommer de säkert gå att tolka i framtiden. Finns det ett behov av att kunna läsa gamla format så kommer det alltid finns de som tillhandahåller tjänster och utrustning för att göra det. Vi skall inte underskatta marknadskrafterna här.

Det finns ju dessutom bevisligen massor av fantaster som t.o.m håller liv i gamla speldatorer som C64, utvecklar emulatorer, hårdvara och en massa annat.
 
dapa skrev:
...så kommer det alltid finns de som tillhandahåller tjänster och utrustning för att göra det. Vi skall inte underskatta marknadskrafterna här...
Ja, men vill vi betala för det?
Att föra över familjens dubbelåtta till digitalt kostar arton kronor per minut och vill man det för en kasse med filmer?
 
mipert skrev:
Ja, men vill vi betala för det?
Att föra över familjens dubbelåtta till digitalt kostar arton kronor per minut och vill man det för en kasse med filmer?

Det är väl upp till var och en. Debatten har väl hittills handlat om huruvida det skulle vara möjligt att läsa cd/dvd i framtiden. Inte huruvida det skall vara kostnadsfritt.

dapa skrev:
Rädslan för att dagens cd och dvd skrivor inte kommer att gå att vara kompatibla med framtidens utrustning känns rätt överdriven

Håller med dig fullständigt! Med tanke på att man kan rädda informationen på hårddiskar som fuinnits i datorer som brunnit inne m.m samt att man lyckades dechiffrera hieroglyferna, skriftspråket till ett utdött språk, så är jag ganska viss om att en CD eller DVD i framtiden kommer att kunna läsas.
 
Det är väl iofs en rätt stor volymskillnad mellan antalet cd/dvd skivor och antalet analoga filmer som utgör marknaden?

Att överföra analog film till digitalt format innebär ju en del fysiskt extraarbete, samt att det är tidskrävande att läsa in hela filmen. Knappast jämförbart med att lägga en redan digital cd-skriva i en läsare och kopiera/konvertera innehållet. Får du bara kopierat filerna till ett annat lagringsmedium så kan du ordna resten av "konverteringen" själv.

Sedan kan man ju konstatera att lagringsmediastandarder är seglivade. Kolla bara på 1.44 disketter. Det görs fortfarande nya produkter för dem. Man kan till exempel köpa USB-enheter som eliminerar problemet med att en del moderkort övergett floppykontrollern.
 
Loj skrev:
Det är väl upp till var och en. Debatten har väl hittills handlat om huruvida det skulle vara möjligt att läsa cd/dvd i framtiden. Inte huruvida det skall vara kostnadsfritt...
Det är (relativt) ointressant om det är möjligt. Det som är av värde är om det är rimligt.

Jag har svårt att finna tid för att kopiera mina CD och hålla ordning på arkivering och indexering som det är, hur skall det då bli om sexton år när jag har en kvarts miljon bilder att hålla ordning på.

Det finns två grupper, jag och samhället i övrigt.
Att jag har koll på mina bilder är bara av intresse för mig, och familjen om jag har ett sökbart system som är lätthanterligt.
Ett större problem är alla de bilder som hanteras av ”resten”, vardagsbilder av vanligt folk, de som inte backuppar och lagrar två hårddiskar i bankfack.

Om jag dör i morgon kommer ingen bry sig om att göra kopior av mina CD. Mina negativ kommer ingen heller bry sig om, men om trettiosex år är det möjligt för vem som helst att bläddra igenom mina lådor och få en snabb överblick över vilka bilder jag tagit.
 
mipert skrev:
Det är (relativt) ointressant om det är möjligt. Det som är av värde är om det är rimligt.

Nej, det är huruvida det är möjligt som är intressant. Huruvida det är rimligt eller ej varierar från fall till fall och det måste individen själv avgöra. Det som är rimligt/orimligt för den ene är inte med nöd rimligt/orimligt för den andre. Det går inte att generalisera utifrån en specifik individ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.