Annons

Vad saknar den som går över till digitalt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Aviator skrev:
Rätt snabbt? Kan du precisera dig lite.
Färgnegativ 20-25 år tills färgerna börja bli sämre. Dia, 50 år tills färgerna börjar bli sämre.
Kodak Ultima (CD-R) 200 år..(påstår kodak iaf).

Aviator skrev:
Däremot har jag (och säkert andra också) CD-R skivor (kvalitet) som plötsligt har slutat fungerat i min dator, (och då var jag glad att jag inte hade foton på dem...)
Jag har inte haft något kvalitets CD-R som slutat fungera på din dator ;-) inte på min heller...har faktiskt inte haft någon billig CD-R heller som slutat fungera.

Aviator skrev:
Men visst är det lite mediets fel också, om mediet är bra från början så finns det ju ingen orsak att göra back-up:er...
Det finns alltid anledning att göra back-up, olyckor sker....back-upen ska givetvis inte förvaras på samma ställe.

tormig skrev:
Verkligen? Papper verkar rätt populärt fortfarande och ganska spritt. Hur många dagstidningar trycks det inte per dag bara i Sverige?
Hm..jag skulle ha skrivit lagringsmedia istället för media..ursäkta.
 
sagan skrev:
Jag har inte haft något kvalitets CD-R som slutat fungera ...har faktiskt inte haft någon billig CD-R heller som slutat fungera.

Då har du haft tur under åren, jag har råkat ut för oläsbara skivor ett flertal gånger. BÅDE kvalitetsmärken såsom Kodak Gold och billiga "no name" skivor. Både ifrån "kvalitetsbrännare" och ifrån billiga brännare...har dock haft turen att inte bli av med bildbackuper ännu men som dom säger: "ingenting är omöjligt...."

//Jonas
 
Kan också intyga att jag haft flertalet "kvalitets" skivor, t ex Kodak, som inte klarat fem år, inte ens tre, utan att de använts! Har kört med skrivare från Plextor kan tilläggas. Så CDR litar jag inte ett dyft på.
 
sagan skrev:
Menar du att de har slutat fungera eller att de aldrig fungerat?

Dom har slutat fungera helt enkelt.....Vid de tillfällena har jag dessutom testa på tre datorer, alla med olika läsare...Totalt 5 olika läsare om man räknar med brännarna...

Men det har ALDRIG varit bildfiler...är filformatet "stabilare" d.v.s. mer lättläst??? Klarar det av förlorade filfragment??? Jag vet faktiskt inte...Men jag skall fråga vår IT guru på jobbet i morgon...

//Jonas
 
Okej...det var det värsta...trist att höra.
Jag har mer än 400 brända CD-R...vad jag vet så fungerar alla...har inte kollat alla nyligen (som ni förstår) dock.
 
Testade nu 10 gamla CD-R av märket Traxdata..inspelade 94, 95 och 96...samtliga fungerade tillfredställande.
 
Sedan finns ju alltid det lilla "roliga" meddelandet:
" Could not open the document because an unknown or invalid JPEG marker type is found."
Uppstår helt plötsligt vid lagring på hårddisk.
Man kanske inte skall använda JPEG men man skall ju ha rätten att göra det eller hur??
Program? PS.
Mig gör det inte så mycket egentligen, kan dock vara litet trist när man skall sända med en bild i ett mail t.ex. Men jag har ju negativen (med bevisat m y c k e t lång lagringstid) kvar. Men det finns ju andra som kanske inte har det.
CD-skivor beter sig ju inte alls så. De är bara helt plötsligt "Invalid disc" eller "empty disc" i all enkelhet. Toppengrejor!
Us
 
Sonnaren skrev:
Sedan finns ju alltid det lilla "roliga" meddelandet:
" Could not open the document because an unknown or invalid JPEG marker type is found."
Uppstår helt plötsligt vid lagring på hårddisk.
Hm..har jag inte varit med om..trots mer än 10 års användande av hårdisk med JPEG-bilder.
 
Angående livslängd på CD mediet finns oerhört mycket forskning utförd. Statens provningsanstalt i Borås har bara för att nämna en instans testat livslängden. Riksantikvarieämbetet har skrivit rekomendationer för statens arkivering av just CD mediet.

Slutsatsen en lekman kan dra av all forskning är nog ändå att CD-R skivon har en beräknad livsläng på mellan 5-100 år. Vissa tillverkare slår sig för bröstet och säger 200 år. Men läser vi noga Kodaks dokument -"Lifetime of KODAK Writable CD and Photo CD Media - ©1995 Eastman Kodak Company" Så ser vi Kodak de skriver följande. (Fritt översatt) "-Vi förutser under normala förvarings betingelser bör bli 100 år eller mer".

Intressanta ord i sammanhanget är, bör och normala förvarings betingelser. Ingen kan idag med absolut säkerhet säga hur länge CD-R mediet verkligen håller. Allt handlar om förutsägelser och vi vet alla att dessa inte alltid är med sanningen överensstämmande.

Det tidigaste Cd skivorna är blott ca 20 år gamla och tyvärr. Kan vi redan idag se vissa CD skivor åldrats och självförstörts. När så skett har skivan av någon anledning drabbats av det som vårdslöst brukas kallas "CD-röta". Små mikroskopiska förändringar har skett i oxidskiktet. Något som gradvis gör skivorna oläsbara. Varför denna oxidation uppkommer tvistar det lärda och tyvärr verkar även de dyraste skivorna drabbas. Så bara för vi väljer att använda oss av det finaste skivorna betyder inte vi kan vara absolut säkra.

Att männskligheten står inför en gigantisk uppgift att förvalta sitt "digitala arv" framträder mer och mer tydligt. Det första digitala magnet bands medierna är redan istort sätt obrukbara. Risken finns vår övertygelse av CD skivans arkivbeständighet kan sudda ut stora delar av vårt gemensamma kultur arv. Glädjande nog plöjs stora pengar ned på forskning för att förhindra denna risk.

Min tro på männskligheten gör att jag tror vi kommer lösa problematiken. Men vi alla som bränner ned våra ögonblicks bilder på CD-R skivor bör vara medvetna om riskerna vi tar. Att jämföra det analoga mediet arkiverings beständighet med det digitala har jag personligen för dålig kompetens för. Däremot skulle jag inte våga utropa det ena eller det andra mediet som bäst. Om 150 år eller liknande då kan vi få svaret. Idag är allt spekulationer avseende Cd skivans livslängd.

Mvh

//H
 
Jo, det skulle jag oxå göra, om det fanns något på dem som jag ville behålla (vilket det inte gör).
 
Det finns en Adobetext till som piggar upp emellanåt: "Could not open the documentation because a JPEG marker segment length is too short (the file may be trunkated or incomplete)."
Ett annan liten spontant kommande text således som kan dyka upp när man skall öppna en bild som har varit tillgänglig flera gånger tidigare.
jag vet inte varför felet uppstår men det är i PS, skulle tro att det är formatet som spökar och att PS i sin iver att komprimera bilden komprimerar även segmentet som markerar filtypen men det är en vild gissning från min sida.....
Sedan finns ju filerna som går att öppna men bilden saknar vissa delar eller ser ut som den var en dåligt inpassad sandwichbild med sig själv. Skall se om jag hittar en sådan, det skall finnas några på några olika hårddiskar här.
Då återkommer jag,,,,,,
Us
 
shit, jag kanske ska skratta mig lycklig över att aldrig haft några problem.
men så är jag lite nojjig oxå och bränner om och bränner dubbelt å sånt.
att ha ett bankfack känns bra oxå. inte är det dyrt heller.
 
Ja, det vore väl lämpligt Christel. Själv skattar jag mig lycklig över mina negativ. Som hittills inte brunnit upp, översvämmats, förvarats direkt i solen, tagit sådan plats att de inte går att härbärgera, ätits upp av orcher....ja eller vad nu allt som föreslagits i stort sett undantagslöst hända bildförvaring som inte är digital.........
Från det ena till det andra, här är en sådan där sak som jag ovan beskrev som om det gjort en sandwich med sig själv.
Förvarad på hårddisk, öppnad 3-4 gånger och så hände detta spontant. Förslag? Kryptokonst???
Så, för att återknyta till trådens ursprungliga fråga: Sådant här sker inte med analogt foto; det går att åstadkomma men fordrar en hel del pillande i mörkrummet. Sedan står man där med sitt negativ som är helt oförändrat.
PS Jo, det är en kille med hästsvans som cyklar där. Det är INTE Kim!.....;-D.
 

Bilagor

  • cyklisten-s.jpg
    cyklisten-s.jpg
    43.3 KB · Visningar: 135
Senast ändrad:
Om man nu gillar 28mm...

Hej!
Jag tillhör den (lilla?) skara som inte fallit för det digitala inom foto än.
Sedan anser jag som amatörfotograf att priserna alltjämt är på tok för höga för anständiga maskiner. De mer kompakta ter sig lite som leksaker.
Nu till min fråga:
Jag gillar vidvinkel åtminstone 28mm. Tycker att det är svårt att veta vilka kameror i ca 6000:-klassen som går att "skruva" vidvinkel på. Vet ni?
(LUMIX DMC-FZ20 ligger varmt om hjärtat, men tråkig 36mm vidv.)

Mvh
 
Nikon D1 och Canon D30 kan hittas för 6000kr om man har tur, i alla fall på Ebay. Med ett 18mm objektiv får du ca 28mm.

/Pontus
 
Fint. Ska forska i ämnet.
Men hur är det med icke SLR dig. kameror. Tycker att det är svårt att söka på nätet utifrån "vidvinkel"n.
mvh
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.