Annons

Vad rekommenderar du för zoom?

Produkter
(logga in för att koppla)
Tokina AT-X AF 17/3.5, nya modellen med löst motljusskydd och "focus clutch". Den ligger dock på posten så jag har inte kunnat testa än. 1999 kr begagnad.

Nu finns tre varianter för mig som har Tamron 90/2.8 och Nikkor 180/2.8

- Köp en Nikkor 135/2.0
- Köp en 80-200 zoom
- Köp en 1.4x konverter

Varför skall jag lägga mer pengar än vad en konverter kostar?

Motivera mig!

Senast ändrad:
Hustomten skrev:
Nu finns tre varianter för mig som har Tamron 90/2.8 och Nikkor 180/2.8

- Köp en Nikkor 135/2.0
- Köp en 80-200 zoom
- Köp en 1.4x konverter

Varför skall jag lägga mer pengar än vad en konverter kostar?

Motivera mig!
Jag kan ju inte säga vad du ska göra, men området 80-200mm med konstant ljusstyrka på 2.8 i ett objektiv som är optiskt fint är ju inte så dumt. Praktiskt om inte annat.
Men 135/2.0 är också bra, har haft en sån, fast manuell.

Jag har varit i samma dilemma själv.
Hade flera linser med fast brännvidd. Men de gånger jag inte ville bära alla linser med mig, så lyckades jag flera gånger få med mig fel brännvidd. T.ex. vid vandring i fjällen.
Skaffade då en kortzoom 28-85 mm. Den blev också standardlinsen för familje- och fest-festfotandet.
Har precis skaffat ett 70-210 zoom som jag inte har hunnit testa riktigt ännu.
Såå...
Enligt din analys har du tre möjligheter vilka leder till följande slutsatser (mina slutsatser)
- Pengar, billigast med telekonvertern.
- Fota som förr, byta lins vid ny bildvinkel, köp en 135:a.
- Börja ett nytt sätt att fota,skaffa en zoom. Kanske två, vad det lider.
Vem vet, det kanske innebär att att du säljer 90:an och 180:an! (vilket jag inte skulle göra)

Jag har bestämt mig för att avstå från zoom och skaffar en 1.5x konverter att sätta på t.ex Tamron 90/2.8 Det täcker min "lucka" i brännvidder, och förbättrar min möjlighet till macrobilder. Dessutom slipper jag en 7:e glugg att bära på ;)

Om du inte är gramjägare skulle jag bytt 180:an mot en 135/2,0 och dessutom skaffa ett 80-200/2,8 - den modellen med två ringar men inte AF-S. Grymt smidigt.

Själv har jag skaffat en 135/2,0 som komplement till min 70-200/2,8. Det är ju halva vikten och ett extra bländarsteg. Särskilt med digitalkamera blir en 135/2 väldigt bra och fint komplement till min 85/1,8 för inomhusfotografering (vilket är én stor del av mitt plåtande). En 80-200/2,8 är onödigt stor och klumopig inomhus.

Vikten på kameran har alltid varit viktig för mig. Det är en anledning till att jag gillar mina fasta gluggar. Nu tycker jag även det börjar bli viktigt att inte låta vikten på ryggsäcken skena så mycket mer.

Men du har säkert rätt i ditt resonemang.

Nu blev det 7 gluggar iallafall, jag glömde ju räkna in att jag skulle ha en vidvinkel som blev Tokina 17/3.5, men nu räcker det för mig. Nu har jag vad jag vill ha.

17, 24, 35, 50, 90, 180, 300, 1.5x, 2x

Hustomten skrev:
Nu blev det 7 gluggar iallafall, jag glömde ju räkna in att jag skulle ha en vidvinkel som blev Tokina 17/3.5, men nu räcker det för mig. Nu har jag vad jag vill ha.

17, 24, 35, 50, 90, 180, 300, 1.5x, 2x

låter tungt.... Vad väger allt detta?

Nu vart jag ju tvungen att räkna...

D100 huset: 700 gram
Objektiven: 3650 gram

Inte så farligt tycker jag, men objektiven blir framförallt smidiga på kameran.

Hustomten skrev:
Inte så farligt tycker jag, men objektiven blir framförallt smidiga på kameran.

viktig aspekt det med. Kommer ihåg fotografen Gabriella Schultz på Skånska Dagbladet som vägrade ha 80-200/2,8 och istället körde med 85/1,8 och 180/2,8. Mindre vikt kring nacken. Hon tyckte att hon ändå bara hade väskan i bilen så den totala vikte var inget problem. Hon var inte heller så glad när hon tvingades byta från F4S till F4E.

Jag förstår henne, jag blir snabbt trött i armarna när jag någon gång handhåller min 300, trots att den inte är extremt tung (1.3 kg).
Men så är jag inte fotosidans kraftigaste heller ;)

Om ryggsäcken väger stör det mig mindre. Den klarar jag att bära.

Hustomten skrev:
Jag förstår henne, jag blir snabbt trött i armarna när jag någon gång handhåller min 300, trots att den inte är extremt tung (1.3 kg).
Men så är jag inte fotosidans kraftigaste heller ;)

Om ryggsäcken väger stör det mig mindre. Den klarar jag att bära.

jag är väl några nummer större. Eos 1V HS och 120-300/2,8 blir 4600 gram. Det är helt OK en hygglig stund.

Jag har faktiskt frångått mina ryggsäckar lite eftersom det blir att man lastar i så himla mycket. Nu kör jag med en Domke F-4X, ett hus, två zoomar och en normal samt blixt.

Jag är väldigt ombytlig och packar olika mycket och i olika väskor beroende på vad jag ska göra.
Hursomhelst tar det ett tag att hitta sin bästa kombination när man börjar få ihop lite utrustning.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar