PMD
Aktiv medlem
Det blir samma effekt av att beskära en småbildsfil till APS-C, men då får man förstås en större fil ur kameran.APS-C ger inte enbart mindre filer. Även telefaktor och kortare skärpedjup.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det blir samma effekt av att beskära en småbildsfil till APS-C, men då får man förstås en större fil ur kameran.APS-C ger inte enbart mindre filer. Även telefaktor och kortare skärpedjup.
Kan du inte fixa i efterhand oavsett format. Eller rättare sagt, det är lika svårt att fixa.
Jo, men fotbollsspelaren som hamnade i fokus när du försökte fota din avkomma kanske blir statsminister, fotbollsproffs, terrorist etc. Helt plötsligt är bilden som var helt värdelös för dig värdefull.
Det blir samma effekt av att beskära en småbildsfil till APS-C, men då får man förstås en större fil ur kameran.
Absolut, men om du tror det är så stor skillnad på filtyperna så har du fel.
/Stefan
Ja, olika brännvidder ger olika förstoring, men det gäller ju alltid.Givetvis. Vet du om att du inte har tele nog, kan beskuret redan i kameran vara ett bra alternativ. Men beskär du i kameran och kompenserar för det på zoomreglaget så blir det en annan bild än om du inte gjort det. Kan bli bättre, kan bli sämre men inte samma.
Det var hurvida man sparar sina bilder eller inte. Är bilderna stora är det kanske lite extra frestande att ta bort bilder som för stunden inte är intressanta.
Finns ett alternativ som jag ibland använder och det är att konvertera dom till förlustfri DNG. Då blir mina 80Mb filer ca 20Mb.
Att köra 120Mb okomprimerad på en A7R4 är rätt overkill när man kanske är på en en krog på en semesterby eller fotar barnens fotbollsmatch. Då räcker komprimerat. Det är som sagt inte så stor skillnad i bildkvalité mellan formaten och syns endast vid pixelpeeping efter att ha tänjt på DR extremt med flera steg.
/Stefan
Jo, som jag skrev är fulkomprimerat ofta inte så illa. DNG förlustfritt är ett alternativ, men inte heller alltid optimalt. Det mesta går att konvertera till DNG, åt andra hållet går mig veterligen inte till något format. Så med DNG sitter man fast i Adobes hand och kan glömma kameratillverkarnas egna program. Just nu kanske Adobes alternativ inte kan klassificeras som dåligt, men om 5 år kanske Sony i detta fallet har en grym programvara.
Just för denna kameran är det väl bara Sonys egna som klara är säkra ihop sensorförskjutningsbilderna. Det kan du nog glömma om du konverterat till DNG.
Man behöver inte vara Adobe hatare för att se att Adobes program inte är bäst på allt.
Jag kör både PS och Nikons egna, trots att Nikons egna är mitt första val finns det saker där jag använder PS.
Kanske det. Man kanske också blir sugen på att prova eventuella nya demosaikalgoritmer som finns om fem år och se om de ger ett bättre resultat.Är man nöjd med kvalitén nu så lär man vara nöjd med kvalitén om några år.
Nej, det finns många program, förutom Adobes, som kan läsa DNG-filer.Så med DNG sitter man fast i Adobes hand
Inte generellt. I många (alla?) Pentaxkameror kan man välja om kameran ska spara en PEF-fil eller en DNG-fil på minneskortet, så rimligen kan Pentax program läsa DNG-filer.och kan glömma kameratillverkarnas egna program.
Kanske det. Man kanske också blir sugen på att prova eventuella nya demosaikalgoritmer som finns om fem år och se om de ger ett bättre resultat.
Detta är en myt. En bättre kamera (med högre upplösning) kommer att fånga mer detaljer än en lågupplöst. Detta gäller även med ett lite svagare objektiv. Sedan är det självklart så att ett bra objektiv kommer att låta dig dra ännu större nytta av din nya 60Mpx sensor.
Förklaras på ett lättförståeligt vis här:
https://www.lensrentals.com/blog/2019/10/more-ultra-high-resolution-mtf-experiments/ under "Appendix: Why Perceptual Megapixels are Stupid"
Kanske det. Man kanske också blir sugen på att prova eventuella nya demosaikalgoritmer som finns om fem år och se om de ger ett bättre resultat.
Nej, det finns många program, förutom Adobes, som kan läsa DNG-filer.
Inte generellt. I många (alla?) Pentaxkameror kan man välja om kameran ska spara en PEF-fil eller en DNG-fil på minneskortet, så rimligen kan Pentax program läsa DNG-filer.
Hur det är med Sonys program vet jag dock inte.
Jag gissar att 61/26mp fotandet kommer ske i förhållandet 40/60 urifrån hur jag fotar idag, kanske 30/70 t.o.m. hoppas dock vända på siffrorna då betydligt fler resor med majestätiska vyer är inplanerat
Mitt pray and spray-otyg är något jag måste vänja mig av med, visar sig mest på våra Nordnorgetrippar...alltid en hel drös bilder på samma vy "i fall att", och så behåller man en enda bild ur serien. Definetivt något jag tror jag kommer tvingas till med nya kameran, att tänka igenom bilden och komponera bättre.
Jag tror verkligen kameran kommer att ändra och utveckla mig som hobbyfotograf till det bättre
Min köpångest över omotiverat avancerat inköp och långt över mina teoretiska behov kommer tvinga mig ut och använda den.
Min dumsnålhet där sista lekpengen gick till kameran och då bara tillät 2st snabba minneskort (300/260) på 64gb vilket jag gissar fylls fort med 120mb raw och en massa film, jag tvingas tänka och skapa mer
Hur som, jag har stora förväntningar på kameran
Sony har bara förstörande komprimering eller okomprimerat.
Stämmer.
Jag har undrat över en annan sak. Många sparar ju i RAW och JPEG och en del endast i JPEG. Vet du eller någon annan hur mycket av den info som finns i en RAW-fil som man förlorar om man komprimerar en JPEG minimalt (jag tänker mig steg 12 av 12 som man ofta kan välja i konverterare vid export). Detta kan man inte välja i mina kameror utan man måste använda konverterare för sånt antar jag.