Svårt att inte dra på munnen här: Jag anför min reella erfarenhet och påstår att det jag skriver, mitt empiriska bevis, är en myt!? Gomorron!
Det du skrev i ditt första inlägg var en rad påståenden, men du lade faktiskt inte fram någon bevisföring (dvs något som andra kan kika på och själva dra slutsatser av).
Och jag skulle också säga att det du påstår är baserat på i alla fall någon slags missförstånd.
Jag har själv kört Sonys Sony 16-35/4 på kameror med 24, 42 och 61 megapixel och skulle säga att det ganska tydligt går att se hur bildupplösningen blir bättre med högre pixelantal. Det finns givetvis andra objektiv som drar ännu tydligare nytta av mer högupplösta sensorer, men att påstå att det inte blir någon meningsfull skillnad med ett Sony 16-35/4 ... Det håller jag inte alls med om.
Du hävdar vidare att det är en stor ökning att gå från 24 till 60 megapixel. Faktum är att det är en ökning av den linjära upplösningen med ungefär 55 % , vilket inte är så dramatiskt.
Vill du läsa en bra genomgång av hur höga sensorupplösningar som vi kan dra nytta av eller som blir meningsfulla att använda kan du läsa det här gamla inlägget från 2013 på Dpreview.
https://www.dpreview.com/forums/post/52070644
Han som skrev det vet definitivt vad han talar om och hans genomgång håller faktiskt bra sju år senare. De enda punkter där dagens teknik på ett tydligt sätt ändrat på utgångspunkterna är
1) den om autofokus där han helt utgår från ett traditionellt system med separat fasdetekterande fokussensor á la DSLR. Hybridlösningar med fas- och kontrastdetektering direkt i bildsensorn ger högre noggrannhet än vad han antar där.
2) skakningar är ett mindre problem med moderna spegelfria kameror, i synnerhet i takt med att vi allt oftare kan använda elektronisk slutare och att precisionen i stabiliseringssystemen blir allt bättre.
Men överlag tycker jag hans slutsatser står sig rätt bra. Så mycket mer än 100 megapixel i småbildsskameror har vi nog svårt att dra tydlig nytta av. Men tänk på att "så mycket mer" i det här sammanhanget kan läsas som "100-200 megapixel", eftersom skillnaden i linjär upplösning mellan 100 och 200 megapixel faktiskt bara är lite drygt 40 % vilket inte är så dramatiskt mycket mer. Skall vi få en fördubbling av den linjära upplösningen måste vi ju som bekant fyrdubbla antalet pixlar.