Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad passar in här.

Produkter
(logga in för att koppla)
Ahaa! Vilka grejer du hittar, Lotta! ;-) Iof verkar hon ju ha tagit dessa bilder själv. Men att ha dubbelt medlemskap är ju dåligt.

kriss skrev:
Ahaa! Vilka grejer du hittar, Lotta! ;-) Iof verkar hon ju ha tagit dessa bilder själv. Men att ha dubbelt medlemskap är ju dåligt.

Hmm, jo men det är lätt att trilla på sånt när man själv fått en liknande kommentar som den på bilden jag hänvisade till samt att jag själv kommenterat en bild som hon då hade på andra medlemssidan..

Ja den här människan är ju bara att radera!
[borttaget av forumvärd]

Hasse & Calle... det går faktiskt inte att vara konstruktiv med en bild av det slag vi pratar om. Exempelvis en halvsuddig, tråkig, intetsägande bild på nåns unge som dricker ur en nappflaska med bildtexten Titta, Pelle dricker själv!
"Den här bilden platsar inte på fotosidan" är en väldigt konstruktiv kommentar i det fallet. Då fattar de direkt åtminstone var lägsta nivån ligger och fortsätter förhoppningsvis inte at terrorisera oss med MER bilder på deras ungar och så småningom husdjur.

Jag tycker att det är dags att SLUTA hänga ut medlemmar i forumet !
Hittar man sånt man inte tycker om av en eller annan anledning så är det bättre att maila in det till dom ansvariga för fotosidan så får dom göra den bedömningen om bilden eller kommentaren ska tas bort.

Angående Davids tankar om framtida modifikationer här på Fotosidan så tycker jag att en bildsluss som den nu beskrivs låter som lite overkill.

Däremot kunde man kanske ha en, ehh, "omvänd bildsluss", dvs. samma system med medlemmar som kan hantera bilder som "rapporterats", t.ex. genom att rösta bu eller bä om bildens vara eller icke vara, så att redaktionen slipper hantera detta.

T.ex. kunde vissa medlemmar få tillgång till ett separat galleri där bilder hamnar (fast de kanske fortfarande borde kunna ses i medlemsalbumen) då de rapporteras och sedan helt enkelt rösta för och emot bildens fortsatta existens.

Jag Röstar Nej till det förfarandet ;-)
Exempel 1

Jag deltog i vårat Klubbmästrskap med en kollektion som blev lätt sågad :/
deltar med samma kollektion i distriktet fortfarande ingen som förstår den :/
Först när den når Riksfotoutställningen är det en jury som förstår den :)
Och fortfarande finns det folk som tycker att den inte hör hemma nånstans eller tja kanske på nått varmt ställe ;-)

Till viss del Lotta
men det jag först och främst tänkte på var
"Ja den här människan är ju bara att radera! "
Håller med Ida om det där med sten i glashus och jag tror nog att vissa här bör andas in ett antal gånger innan dom skriver ;-)

festfotografen skrev:
Erik det står faktiskt för att hålla kvaliteten på trådar/kritikkommentarer uppe

Ok. Jag skyller på tillfällig hjärnsmälta efter julbord med fem mils transportsträcka... :)

Jag har ändå för mig att jag har sett några separata formuleringar enbart för kritikalbumen. Det kan dock ha varit länge sedan...

Notera dock att det står rekommendationer. Detta utesluter alltså inte att det ibland kan vara befogat att säga ifrån när man upplever att en bild inte håller ens den lägsta nivån.

festfotografen skrev:
Jag Röstar Nej till det förfarandet ;-)

Ovanligt... ;-)

Allvarligt talat, vi pratar ju inte att ta bort fotografier som vi inte gillar. - Vi pratar väl om att ta bort uppenbarligen tankelösa bilder vars "fotografer" inte ens vill eller kan motivera varför bilden ska vara kvar. Eller hur?

Jag menar, nog hade du väl ändå något argument för den där kollektionen?

Hasse Lundberg skrev:
Det är ju önskvärt, men med ett hundratal bilder per dag så skulle mitt eget foto bli kraftigt lidande.
Men man kan ju göra ett visst urval. Att bara kommentera bilder man gillar och ge beröm förtar lite av meningen med kritikalbum.
Jag hinner inte kommentera allt jag ser, jag hinner inte ens titta på alla nytillkomna bilder. Utan jag gör en kraftig sållning. Måste ju jobba, leva, äta, umgås med "riktiga" människor....

En fråga till Örjan..

Får vem som helst med vilka bilder som helst ställa upp i den här riksfotoutställningen?

Borde det inte vara någon form av kvalificering genom klubbmästerskapet och genom distriktsmästerskapet för att slutligen kunna nå fram till riksutställningen? I så fall måste ju iallafall en del ha gillat och förstått din kollektion..

Bara lite nyfiken på och konfunderad över hur dessa riksfotoutställningar fungerar och vilka krav de egentligen ställer på fotografer och deras bilder.

Hade också varit intressant att se din kollektion för att se om man förstår någonting utav den.

/Jonas

festfotografen skrev:
Jag tycker att det är dags att SLUTA hänga ut medlemmar i forumet !
Hittar man sånt man inte tycker om av en eller annan anledning så är det bättre att maila in det till dom ansvariga för fotosidan så får dom göra den bedömningen om bilden eller kommentaren ska tas bort.
Lyssna på Örjan, han har helt rätt.

Jag har tagit bort utpekandet.

jimh skrev:
Lyssna på Örjan, han har helt rätt.

Jag har tagit bort utpekandet.

Men mina länkar är kvar..

Till nästa fråga, menar du Örjan att du skulle tycka fotosidan var lika bra om vi alla började ladda upp bilder i stil med den Calle lade upp här eller vill du ändå att bilderna här ska "vara lite mer"? Inget ont om din bild Calle, såna har jag med i mitt familjealbum där de kommer att få stanna..
/Lotta

lotelo skrev:
Inget ont om din bild Calle, såna har jag med i mitt familjealbum där de kommer att få stanna..
/Lotta
Det är precis det jag menar, bilden hör hemma i mitt familjealbum och på Yahoo Photo där jag lägger ut sådant för närmast sörjande.

Jag köper punkt 1 om info vid registrering. Skulle kunna göras som när man installerar ett program och svarar man att man accepterar att följa regelverket så accepteras man som medlem, svara man nej åker man ur.

Jag köper punkt 2 vilket jag vill ha som en allmän ”protestknapp” men där skälet ska kunna anges i ett kommentarsfält. Att denna knapp använts och kommentarsinnehållet ska endast sändas till forumadm.

Bildsluss köper jag inte. Jag kan inte inse att det är det som är problemet. Om man inför en sluss så kommer det att bli nya problem. Det tycker jag denna tråd klart indikerar.

Det som behövs är en bättre info om hur man lämpligen bedömer bilder. Min gissning till att vissa bilder över huvud taget kallas familjealbumsbilder är att det uttrycket används i beskrivningen av betyg 1. Jag tycker att man kan kosta på sig att ha exempel på lämpliga och olämpliga kommentarer. Man skulle även kunna ha några bildexempel för de olika betygen. Vi har ju redan Calles bild. Frågan är om den verkligen är en etta. Den är ju ändå ganska OK exponerad och skärpan ligger väl också ganska rätt…

Följande är, för mej, exempel på önskvärda uttryck vid bildkritik:

-Fin exponering och placering av skärpa.
-Bildens huvudmotiv överexponerat och saknar skärpa.
-Fin komposition med balans och brytning av horisontlinjen.
-Bilden saknar balans kanske beroende på att bildens högra sida är för enformig. Bilden kanske skulle vinna på att beskäras.
-Originell kameravinkel som visar nya detaljer.
-Originell kameravinkel men inget nytt tycks ha blivit tillfört… Tvärtom eftersom bakgrunden nu är väldigt rörig.
-Porträtt med fint uttryck och blickriktning.
-Porträtt med spänningar vid munnen och med en blick som strävar uppåt på ett sätt som ger hela bilden obalans.
-Originellt motiv som rimligen krävt år av förberedelser för att komma så här nära…
-Tråkigt motiv fotograferat rakt på i ett tråkigt ljus.

Följande är, för mej, exempel på ej önskvärda uttryck vid bildkritik. Observera att det är bilden som ska bedömas, inte motivet, fotografen eller till vad bilden ska användas eller förvaras:

-Jättebra!
-Jättedålig
-Denna bild skulle passa bättre i det privata fotoalbumet.
-Försök få lite mer närhetskänsla i bilden.
-Den här bilden är alldeles för tight.
-Detta är ett fint exempel på en skitbild.
-Denna bild säger mer om fotografen än om motivet.
-Hoppas att du tar bättre bilder när du är på jobbet.
-Den här bilden måste tagits i smyg.
-Du skulle åkt till Fårö i stället för till Öland för där finns det häftigare raukar.
-Det märks att du kör med Minolta. Hade blivit bättre med en Nikon.

Fotosidan skulle även kunna ge en viss vägledning hur man bör ta kritik t ex något i den här stilen…

Hur ska en person som tar emot bildkritik lämpligen bete sig? Ska han stå med mössan i hand?
Den som tar emot bildkritik bör ha ett öppet sinne och vara mottaglig för saklig och konstruktiv kritik. Påståenden som man inte tycker känns rätt ska man givetvis inte känna sig tvingad att ta till sig. Å andra sidan ska man inte av ren tjurighet hålla fast vid sin bild. Omgivningens reaktion på din bild är en del av verkligheten. Om du tycker dej ha blivit missförstådd så kan man skriva detta som en bildkommentar. Personliga påhopp bör meddelas till redaktionen per e-brev.

Detta är lösa förslag som jag tagit fram i en dialog med David Elmfeldt.

Oj det mycket på en gång :)
Jonas : Alla som är med i en klubb ansluten itll RSF eller enskilda medlemmar i RSF får vara med .
Klubben styr inte ett dugg över vilka bilder jag skickar till riksfotoutställningen, hade dom gjort det är jag inte allt för säker att mina bilder hade fått vara med :p
kollektionen finns här http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=44103&set=lp.

Lotta Alla laddar inte upp bilder i stil med den Calle laddade upp men det är viktigt att komma ihåg att vi alla är olika till i utvecklings-stegen, om jag tittar tillbaka drygt 10 år så tcker jag väl inte at alla bilder som jag var stolt över på den tiden är så fasligt bra men hade jag inte fått uppmuntran att fortsätta så hade jag kanske lagt av.
Att tala om för medlemmar på ett ibland rått sätt att deras bilder inte hör hemma här kan i värsta fall få personen i fråga att börja med någonting annat än foto.

Erik
Jag förstår argumentationen men fortfarande inte riktigt överens ;-)
Och jo jag hade en tanke bakom kollektionen men det gjorde det bara ännu mer kontroversiellt ;-)

festfotografen skrev:

Lotta Alla laddar inte upp bilder i stil med den Calle laddade upp men det är viktigt att komma ihåg att vi alla är olika till i utvecklings-stegen, om jag tittar tillbaka drygt 10 år så tcker jag väl inte at alla bilder som jag var stolt över på den tiden är så fasligt bra men hade jag inte fått uppmuntran att fortsätta så hade jag kanske lagt av.
Att tala om för medlemmar på ett ibland rått sätt att deras bilder inte hör hemma här kan i värsta fall få personen i fråga att börja med någonting annat än foto.

Jo visst är vi på olika nivåer. Själv började jag fotografera i maj 2002. Det som varit en stor bidragande orsak till att jag fortsatt och förhoppningsvis även utvecklats är fotosidan. Personligen har jag fått ett bra intryck av de flesta bilder här vilket gör att jag strävar framåt för att komma upp i den klassen själv också. Hade fotosidan varit översvämmad av bilder av den typen jag sätter i familjealbumet så hade jag aldrig fortsatt besöka sidan och jag hade knappast behövt kämpa på samma sätt för att nå upp i den klassen heller. Sen håller jag absolut med dig om att kommentarerna bör vara artiga och konstruktiva. Jag tycker också att vi kunde klara oss utan det råa sätt en del använder i sitt kommenterande. Haraldus hade ju mycket bra exempel på bra och dåliga kommentarer tycker jag.
/Lotta

Jag förstår argumentationen men fortfarande inte riktigt överens ;-)
Och jo jag hade en tanke bakom kollektionen men det gjorde det bara ännu mer kontroversiellt ;-)

Jag har kommit fram till att vår åsiktsskillnad är att jag anser att vissa bilder bara helt enkelt är fotografiskt hopplösa redan från början medan du (som en oförbätterlig optimist) tycker att det finns något (fotografiskt) gott i alla bilder. Rätta mig om jag har fel.
Det är m.a.o. ungefär lika stor sannolikhet att vi kan komma överens i den här frågan som att en moderat och en vänsterpartist enhälligt skulle komma överens om en viss skattepolitik. ;-)
Jag beundrar din optimism men samtidigt kan jag tyvärr inte bortse från det faktum att det finns mycket hopplöst skräp i världen och att detta rent statistiskt sett måste avspegla sig inom fotografin.

Angående din kollektion så är ju saken biff. Om du har en klar tanke som du kan dela med dig av så finns det väl ingen orsak att ta bort bilderna. - Därmed inte sagt att folk inte plockar fram stora sågen och buar ut den med skarp kritik.
Om man då kontrar med att det ska man inte göra för man ska bara ha konstruktiv kritik så återkontrar jag med att jag tycker att även kritik i stil med, "bilden är inte lyckad p.g.a. det och det" faktiskt är en form av konstruktiv kritik.

Man kanske inte kan komma på hur bilden kan göras bättre men trots det ge förslag på hur man undviker att göra om samma misstag:
"Det blev inte bra med den stora rosa bollen mitt på gräsmattan men jag vet inte vad du skulle ha haft där istället".

Man skulle kanske kunna lägga in en textruta som man måste fylla i när man laddar upp en bild. I den skulle man då skriva vad syftet med att ladda upp bilden var. Om nån då bara skriver blahonga för att man måste skriva nånting så vet man ju på vilken nivå det ligger.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar