Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad passar in här.

Produkter
(logga in för att koppla)
skelett skrev:
Ja... och de bilderna är inte ett dugg intressanta. De har inga kvaliteter whatsoever, vare sej i teknik, estetik, tanke, innehåll eller bakgrund. De är inte skapade med tanke, det är därför ingen idé att kommentera dem för de blir inte bättre av att beskäras annorlunda, eller använda annat ljus eller annan vinkel eller nån fotografisk teknik. De ska bara bort. Oftast ska hela personen bort eftersom alla bilder de lagt upp är likadana.

Ärligt talat så tycker jag att det är väldigt trångsynt att vilja kasta ut personer vars bilder DU inte gillar.

Örjan... sluta puttinutta och missförstå saker med flit nu! INGEN gillar dem! (Du inräknat) Really! =)

Senast ändrad:
Skelett,

Låt mig citera ditt svar på en bildkommentar:
"Jag tar inte bilder med en tanke bakom. Jag var förmodligen full som ett ägg och tyckte träväggen var fin och hon var söt."

Varför är det motiverat att ha sådana bilder på fotosidan om inte någon familjealbumsbild duger?
Fyllekort är knappast mer intressanta per se än familjealbumsbilder.

Detta inlägg förde väl kanske inte diskussionen framåt (jag ber om ursäkt för att jag bidrog till pajkastningen) men jag vill förespråka ett lite vidare perspektiv och visa er till en i min mening kalasbra familjealbumsbild som jag tycker definitivt platsar även om till och med fotografen var tveksam:
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=54482
Alla genrer har bra och dåliga bilder.

Skrev ett långt inlägg men insåg att allt redan sagts så jag kapar det här.

Hmmm ja den där kommentaren är ganska cepe med tanke på att det där är den första bilden jag faktiskt planerat. (Vilket oxå står i bildtexten). Förstår inte varför jag skrev sådär, det är ju inte ens ett bra svar till det som står ovan... uhh... :)

Men jag tror du förstår vad jag menar.

Vi har diskuterat sedan en tid tillbaka två olika saker som adresserar bland annat denna diskussionen:

1. I samband med registering så kommer vi att presentera ett "avtal" som man måste acceptera. I detta korta och koncisa (kommer bli väldigt svårt att få till) skall syftet med kritikalbum och fotosidan presenteras. Allt för att tydliggöra för en ny medlem vad som gäller.

2. Lägga till en "Rapportera bilden" knapp, med funktionen att redaktionen görs medveten om att medlemmar anser att en bild inte hör hemma här. Sen kan redaktionen ta beslut om att radera eller inte.

Sen har vi vaga funderingar på en bildsluss, dvs att istället för att som nu alla bilder trillar in, så måste de först passera en sluss under 24h. Har inget gjorts med bilden så publiceras den, men den kan också raderas (utan motivering, men med ett mail till generell information om trolig orsak). De som skall bedömma bilderna får vara ett gäng med trovärdiga medlemmar (män och kvinnor) som oberoende av varandra kan ta beslut i slussen. Men som sagt detta är bara en fundering.

Det var en intressant diskussion det här! Mycket för att jag också lägger upp en hel del foton på mina barn.

Jag har fått många fina kommentarer, men kan ändå inte låta bli att undra hur många det är som verkligen irriterar sig på dem (alltså tycker att de inte hör hemma här) men inte säger någonting.

Jag är amatörfotograf, men har verkligen ett brinnande och starkt intresse för fotografi. Så KLART att jag vill utvecklas. Det är därför jag är här på fotosidan. Tycker att det är mycket mer givande att "umgås" med andra som har detta intresse än att tex visa fotona för familjen. (För familjen säger ju alltid att allt är bra, de ser inte sånt som ni ser).

Det jag allra helst fotograferar är just människor, och eftersom mina barn är de som står mig närmast så kan jag inte tänka mig ett bättre sätt att utvecklas på än att fotografera just dem.

Innan jag laddar upp en bild tänker jag inte så mycket på vilket budskap bilden har/ger. Vad jag tänker mest på är "Om jag inte kände dessa personer och såg fotot, vad skulle jag tycka om det".

Calles bild... hihi... Ja, okay, det är väl kanske inte en sån där "Åååh jag måste ge en femma, den är helt super". Men är det inte lite kul att tänka på att den VORE det om vi tex tillhörde ett helt annat folkslag långt härifrån. Då skulle ju fotot vara världens dokumentärfoto från fjärran land. ;-)

Om någon hade laddat upp Calles bild så hade jag inte kastat mig in under bilden och sagt att den inte hör hemma osv. (Vem är jag att döma vad som hör hemma och inte för den delen). Nej, jag hade nog försökt förklara att bilden känns alldeles för rörig, att den inte är beskuren på ett intressant sätt och att den inte är så "ren" att den väcker det rätta intresset. Men ska jag vara ärlig så tycker jag inte att Calles bild är dålig heller... Det är väl alltid intressant att komma nära inpå folk av vårt eget slag också, eller? Det tycker i alla fall jag. Fast då måste man tänka på lite olika saker just när man tar fotot, alltså inte BARA att klicka på knappen.

Ja just det, en grej till, kanske det viktigaste: Alla vi på fotosidan befinner oss ju på olika nivåer när det gäller våra fotografiska kunskaper. Om man kanske precis har börjat fotografera, är man inte välkommen då? Det är ju då den konstruktiva kritiken behövs allra mest tycker jag. Att man på ett bra sätt förklarar vad som är viktigt osv.

När man precis har börjat med fotografering kanske man inte ens tänker på hur störande det är med fel bakgrund osv, för man är besatt i hur bra man tycker att själva motivet är. Kanske att man ser vad man vill se och blir blind för resten.

När jag blev medlem på fotosidan blev jag bemött på ett så bra sätt! Hade laddat upp ett foto på min son när han stod i dörröppningen på dagis och luktade på en blomma. I mina ögon var fotot verkligen jättefint, så fint att jag liksom inte tänkte på den störande bakgrunden och oskärpan i ögonen. Då fick jag kommentarer om att det och det var bra, medan det och det inte alls var bra. Helt perfekt kritik tycker jag! Då kände jag verkligen att aha... det här funkar, men måste funka bättre för att bli tillräckligt bra. Av detta utvecklades jag.

Hade någon sagt "Vi vill inte se din bild här, behåll den i ditt familjealbum". Ja... då hade jag nog inte fortsatt så entusiastiskt med att försöka bli bättre.

Man ska inte hissa en dålig bild till skyarna, men man ska inte heller BARA se det dåliga. För precis ALLA bilder har åtminstone någonting som är bra. Man måste försöka se det också, eller?

Så får vi ju inte heller glömma bort hur olika vi alla är när det gäller vad vi tycker om. Jag är tex så totalt ointresserad av sportbilder att jag faktiskt mycket hellre tittar på Calles familjealbumsbild än ett riktigt proffsfoto på en ishockeyspelare. Men inte går jag in på proffsfotot (som är helt perfekt tekniskt sett) och säger "Bilden är jättetråkig, du får betyg 1".

Jaja, en massa tjatter blev det nu, hoppas ni förstår åtminstone hälften av mitt resonemang. ;-)

~Kriss~

David, 1 & 2 tycker jag låter jättebra. Men slussen känns lite onödig. Det känns mer som någonting som skulle behövas om det fanns ett problem med för många riktigt jättedåliga bilder, eller provocerande porrbilder och så. Men det problemet finns väl inte?

Låter som det är mycket bra på gång:) Jag tycker det är kul med varierande bilder på olika nivåer. Är själv nybörjare och har under min tid här blivit jättepeppad av all kritik som förhoppningsvis hjälper till i min utveckling inom fotografering. Just Calles bildexempel tycker jag ändå inte passar in på fotosidan, fast jag hade inte kommenterat en sån bild med passar inte in heller. Om jag kommenterat den skulle jag utgått från att fotografen ville utvecklas och därför försökt ge lite råd i stället. Fotosidan vore trots allt inte lika kul om för många började lägga upp ogenomtänkta festbilder. Dit räknas ju inte genomtänkta bilder från en fest eller genomtänkta bilder på barn. Barnbilder kan vara hur kul som helst i mina ögon och jag lägger också upp mycket såna men jag behåller ännu fler av dem i mitt familjealbum. Angående bildsluss låter det som en jättebra ide men jag förstår inte skeletts inlägg om att anmäla sig. Den är väl i så fall till för alla bilder som laddas upp eller?
/Lotta

Han menade nog att han ville vara med bland bedömmarna i bildslussen.

Jag tycker att om man anser att en bild inte passar in kan man väl fråga vad motivet med att ladda upp den var och hänvisa till kriterierna. Får man sedan inte en tillfredställande förklaring kan man gå vidare och "anmäla" bilden. Då har personen en chans att tänka om och läsa kriterierna, vilket jag tror att inte alla har gjort, och sedan aventuellt ta bort bilden. Annars kanske någon annan får överväga att göra det. Mer ansvar åt folket. Det borde vi iaf klara av tycker jag.

Om det blir en bildsluss tycker jag att detta är ett lämpligt förfarande. Jag tror dock att det skulle gå att ordna direkt i albumen och slippa slussandet.

Fotosidan besöks väl mest av amatörer och lite mer kvalificerade fotografer. Bilderna blir ju då därefter också, många mindre bra och många bra bilder. Gillar man inte en bild så är det ju bara att klicka sig vidare till nästa.
Hur skulle det se ut om biblioteken t.ex. bara hade böcker som just Du gillar?
Det är väl det som kallas censur!

Tycker man något om en bild så var konstruktiv.
Säg inte bara att den inte platsar här.

Hasse Lundberg skrev:
Fotosidan besöks väl mest av amatörer och lite mer kvalificerade fotografer. Bilderna blir ju då därefter också, många mindre bra och många bra bilder. Gillar man inte en bild så är det ju bara att klicka sig vidare till nästa.
Eller säga varför man inte gillar den. Det är inte för inte det heter "Kritik album". Men självklart ska kritiken vara konstruktiv, det tror jag vi alla är överens om.

Hur skulle det se ut om biblioteken t.ex. bara hade böcker som just Du gillar?
Det är väl det som kallas censur!
Eller "urval".

Tycker man något om en bild så var konstruktiv.Säg inte bara att den inte platsar här.
Instämmer.

elmfeldt skrev:
Lägga till en "Rapportera bilden" knapp, med funktionen att redaktionen görs medveten om att medlemmar anser att en bild inte hör hemma här. Sen kan redaktionen ta beslut om att radera eller inte.
Är tveksam. Tror det kommer att bli en hel del "okynnes-tryckningar" då, att det kommer att missbrukas precis som betygsättningen ibland.

Det vi vill få bort primärt är ju de som använder fotosidan som ett gratis fotoalbum på nätet, de som verkar ladda upp bilder för att visa motivet (sin snygga tjej/kille/bebis/bil/etc) för andra istället för att visa fotografiet i sig. Och där man är mer intresserad av kommentarer om motivet istället för bilden. Det är inte så mycket sådant nu men det förekommer.

clindh skrev:
Det vi vill få bort primärt är ju de som använder fotosidan som ett gratis fotoalbum på nätet, de som verkar ladda upp bilder för att visa motivet (sin snygga tjej/kille/bebis/bil/etc) för andra istället för att visa fotografiet i sig. Och där man är mer intresserad av kommentarer om motivet istället för bilden. Det är inte så mycket sådant nu men det förekommer.

och dessutom förekommer det att vissa laddar upp bilder man inte tagit själv också. Tycker det verkar ha blivit vanligare den sista tiden. Jag tycker ideérna ni har om förändringarna på Fotosidan är mycket bra. Bara att hoppas att det inte skulle bli en massa okynnestryckningar med en sån knappfunktion. Risken kanske finns.
/Lotta

Säkert blir det det; men ändå enklare för oss att gå igenom (och fler kan dela den "bördan") än att hantera alla de mail som vi får idag, där vi dessutom får lägga ner tid på att försöka hitta bilden folk menar etc (tro inte alla skickar länk :) Samma funktion skulle då finnas för kommentarer

Men tror ni verkligen att det VERKLIGEN är så? Alltså att det finns såna som laddar upp av den anledningen att använda fotosidan som fotoalbum?

Jag kan inte tänka mig det, eftersom det ju FINNS sajter som är till för just det. De flesta har väl isåfall hemsidor, eller så finns som sagt gratis fotoalbum på nätet. Varför skulle de använda fotosidan, där man bara kan ladda upp 1 bild i veckan?

Dessutom så ges det väl i stort sett aldrig kritik på människors utseende, så det verkar ändå lite långsökt att någon utan fotointresse skulle tro att fotosidan är ett bra ställe för att "visa upp".

Men det Lotta skrev om håller jag med till fullo, man ska ju inte ladda upp bilder som andra har tagit. Det finns det inte någon mening med.

Jo, dom finns där - jag tror det är kommentera/betygfunktionen som lockar, det har inte så många av de fria sajterna vad jag vet.

Har funderat lite på att sätta upp mittfotoalbum.nu eller dylikt, med samma mjukvara men helt annan inriktning...

Tänkte ge dig rätt där, Christer, men så kom jag på att det ju finns den där http://www.snyggast.com Mina döttrar brukade flamsa sig där vill jag minnas. De har olika kategorier på bilder också (vuxna, barn, roligt, osv)

Så finns det http://www.ratemykitten.com/

Och säkert många andra också.

Lotta, jag kollade in länken och jo... det var ju ett... hm... annorlunda uttalande. Fast jag förstod nog inte riktigt hur/vad hon menade. hon har ju inga bilder uppe, skriver inte i forum och ger inga kommentarer heller. Förutom en 1:a som hon hade gett.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar