Alagazam
Avslutat medlemskap
Asch jag skiter i bilden. Jag vet endåså att jag har rätt. Verkar bara vara många som inte förstår att jag förstår det. De flesta skriver endåså samma sak bara formulerar sig olika. . .
Jag skrev som sagt från första början att för att endast fokusera på själva frågan så skulle efterbehandlingen som sker när man konverterar utan som helst annan ändring inte räknas som den bearbetning som var i fråga.
Utan frågan var bara att de som säger att en RAW fil ser gråare/tristare/neutral ut och måste därför efterbehandlas genom olika tidskrävande inställningar. Om de har rätt. Vilket de då inte har EFTERSOM KAMERAN sparar samma information för vitbalans osv. för en RAW fil som för JPEG filen.
Jag vet inte vad du har för erfarenhet av att arbeta med bilder. Däremot vet jag hur mycket erfarenhet jag har. Jag vet att RAW-bilder är "tråkigare" än JPG-bilder - om man inte skapat ett arbetsflöde som bearbetar RAW-filen på ett bra sätt.
Som jag skrivit tidigare har du en bra miljö eftersom din RAW-konverterare fungerar på samma sätt som JPG-genereringen i din kamera.
Om du däremot ger mig dina RAW-filer så kommer de inte att se lika bra ut för mig eftersom jag inte har ett arbetsflöde anpassat till just din kameras RAW-filer.
Däremot skulle dina JPG-bilder se likadana ut både hos mig och hos dig - givet att vi har samma inställningar på skärmen givetvis.