Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Vad menar man med en "dramatisk bild"?

Produkter
(logga in för att koppla)

müsli

Avslutat medlemskap
Vad menas med en "dramatisk bild"?

(Om vi här förutsätter att bilden inte visar en dramatisk situation)

Kan en bild i sig självt vara dramatisk? Den är ju i sin definition statisk.

Är dramatisk motsats till fridsam, rofylld, meditativ, harmonisk, uttryckslös?

Har sett uttrycket användas ibland för en bild, så jag vill veta vad ni menar med en dramatisk bild.

Har ni exempel på något som kan göra en bild mer eller mindre dramatisk?

Senast ändrad:
I mitt vokabulär är nog dramatisk mer synonymt med dynamiskt än att det skulle stå i motsats till fridsamt.

Det är för mig form snarare än innehåll. Det kan röra sig om konkurrerande bildelement men också om grepp i stil med det som här brukar kallas regelbrott.

Jeppe skrev:
Personligen så tyckte jag denna blev ganska dramatisk, med lite fantasi och med hjälp av bildtitlen.

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=273078
Stämmer bra det.
Trots den harmoniska kompositionen, trots de få färgerna, trots det detaljfattiga motivet, så har du fått en dramtisk bild.
Just den känslan av att en person reser sig upp ur vågorna, lite ”Avgrunden(filmen) möter Freddie Kreuger” gör att bilden får ett drag i sig.

Suveräna bilder Jeppe!

Känner helt klart "dramatiken" i bilderna.

Är det att bilden har kombinationen av kraft och rörelse som främst ger dramatiken?

Eller kan det ha med "risk" att göra?
"Vi vet inte hur det ska gå", ungefär. En balansakt.

I bilden "Luft..." så känns det lite som en varelse, som ett ansikte, som riskerar att kvävas eller drunkna, en "risk".
Eller är det en jakt vi ser, ett rovdjur, med den dramatik det medför, riskerna som andra varselser utsätts för.

Kan det vara så enkelt att bilden känns dramatisk när den visar på en ovisshet i ett förlopp?

I bilden med fåglarna är "hotet" mer odefinierat, kanske att fåglarna flyr ett oväder, mot ljuset. Det mörka i himlen känns hotfullt, lite reflexmässigt, kanske pga de mörka tonerna.
Och hot medför en risk, -> dramatik?

Om jag känner att en bild förmedlar rik "Dramatik" så är det med stor sannolikhet i en bild med egensksapen av: --->
"Energi som i bildelementen och dess huvudsakliga intressepunknter antingen kompletterar eller konfronteras med varandra på ett fortfarande estetiskt väl fungerande sätt".

Kännslan av Dramatik bör underbyggas av balans och liksom kontrollerade motivelement. Det gäller att förmedla harmoni för att ge upplevelsen av dramatik.

Som när man lagar mat ungefär, eller varför inte godis;),,, för att framhäva att en karamell är sursöt så krävs det också salt. Osv.

Det är Mina tankar, bara så att det är sagt.

Mvh Niclas,

Det handlar mycket om vårt sätt att tänka och tolka bilderna. Att sätta rätt titel på bilder hjälper ju till att förmedla fotografens tankar om bilden och genast har man skärmat av betraktarens synvinkel. Förmodligen hade iofs. folk ändå tolkat "luft" som de gjort, utan min titel.

Det är ju den inbillade rörelsen att stenen rör sig upp genom vattenytan som skapar dramatiken.

Förmodligen (förhoppningsvis) så får betraktaren känslan av att ha slut på luft, måste upp, måste nå ytan, orkar inte, panik..och det är ju dramatiskt.

I bilden fåglarna så anspelar mjag väl lite på olycksbådande. Den medvetet underexponerade himlen, kråkorna som kanske får betraktaren att tänka på skräckfilmer (Hitchcock), vilket är mer rysare, men kan med lite fantasi kan översättas med dramatik..

(fy vilket ego jag är som länkar till egna bilder ;))

jimh skrev:
I mitt vokabulär är nog dramatisk mer synonymt med dynamiskt än att det skulle stå i motsats till fridsamt.
Håller med, dynamik känns som en viktig ingrediens för att det ska bli dramatiskt. Men krävs det något mer? Räcker det med någon form av stor dynamik för att bilden ska bli dramatisk?

jimh skrev:
Det är för mig form snarare än innehåll. Det kan röra sig om konkurrerande bildelement men också om grepp i stil med det som här brukar kallas regelbrott.
Det kanske har med uttryck för dynamik att göra? Att gå lite utanför gränsen. Eller kraftiga kontraster i någon mening.

Men kan en bild som inte uppenbart implicerar rörelse eller skeende kännas dramatisk bara genom formen?

Dramatisk (eller dynamisk) bild på något så fridfyllt som en ticka... :)

Bilagor

• ticka.jpg
    ticka.jpg
    12 KB · Visningar: 937
Terje skrev:

Inte för att det finns rätt eller fel, men jag personligen upplever inte denna bilden som dramatisk alls.

Det beror väl förstås på vilka glasögon man kikar igenom ( vem man är)
men så känner jag

:)

ariadne skrev:
Inte för att det finns rätt eller fel, men jag personligen upplever inte denna bilden som dramatisk alls.

Det beror väl förstås på vilka glasögon man kikar igenom ( vem man är)
men så känner jag

:)

Kanske inte dramatiskt såsom jag upplever ordet i sin rätta bemtydelse utan kanske mer dynamisk på grund av det valda formatet och att vertikalerna är starka och styrkta genom valet av formatet,,
kanske är det vertikalerna som ger bilden ett "snäv av dramatik", eftersom vertikalerna konfronteras med intresset för tickan som ligger i horisontal lungt och stilla.

Mvh Niclas

Hurvida man upplever dramatik aller ej beror nog mkt på assosiationer. Men också bilduppbyggnad, hur man väljer att fotografera det man fotograferar.
Kompostion,ljus och sånt.

Svartvitt har väl en inbyggd dramatik i sig själv lite grann. En svartvit bild måste inte vara dramatisk och en i färg kan vara det men det känns som att det finns inbyggt i det svartvita på nåt vis

Niclasfoto skrev:
Kanske inte dramatiskt såsom jag upplever ordet i sin rätta bemtydelse utan kanske mer dynamisk på grund av det valda formatet och att vertikalerna är starka och styrkta genom valet av formatet,,
kanske är det vertikalerna som ger bilden ett "snäv av dramatik", eftersom vertikalerna konfronteras med intresset för tickan som ligger i horisontal lungt och stilla.

Mvh Niclas

Absolut. Känns som att dynamisk står i motsats till platt, medan dramatisk står i motsats till ...väldigt mkt:)

Terje skrev:
Tycker din bild andas mycket stillhet och lugn, med spindelväv och allt. ;)
Inte så mycket dramatik, kanske inte i det större formatet i alla fall.

Å andra sidan förstärker bildens utsnitt en höjdkänsla. risk för fall kanske? En antydan av instabilitet, en dramatik i det lilla formatet.

Stabilitet då? Är det en motsats till dramatik?
Kan något som är stabilt på alla vis också vara dramatiskt?

jimh skrev:
(Jag fortsätter i "Jeppe-stil") Den här tycker jag är dramatisk utan att något händer överhuvudtaget.
Ja, den känns dramatisk! Läckert!
En känsla av kraft, associationer till militär styrka, stålkonstruktionerna, trots att det bara är ett gäng kontainrar. Ljuset ger en dramatisk effekt, kan inte säga varför. Den förebådar något, framkallar ett visst obehag, trots stillheten. Himlen bidrar säkert mycket, lixom perspektivet som fyller ut hela högerkanten med kontainrar.
Men bilden har väl också en stark riktning, mot ljuset, som en kolonn på väg, mot konfrontation.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar