ANNONS
Annons

Vad köpa nu om jag gillade A720 IS? Behöver hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

gavagai

Aktiv medlem
Jag är ingen avancerad fotograf (och har ingen jättebudget), men jag gillar att kunna ställa in en del saker själv, och det tycker jag att jag kunde med min powershot A720 IS. Det gick att ändra en del på bländartider och ljus och allt vad det nu kan vara. Kanske önskar jag att blixten hade haft fler lägen/möjligheter, men vet inte riktigt hur. Hur som helst blev jag av med den kameran och måste nu köpa en ny. Jag tänker att jag ska ha en powershot igen, men inte exakt samma, eftersom den inte säljs längre. Kan någon säga vad som skulle vara nästa steg av det märket? Jag vill helst inte förlora någon av funktionerna/möjligheterna hos A720 IS, men det gör ju inget om det tillkommit någonting mer på de nya. :)

Jättetacksam för all hjälp!

Hej!

Vill du ha en kamera som är snarlik din förra, men med vissa uppdateringar? Kanske kan Canon PowerShot A2100 IS vara nått? Det är den nya toppmodellen i Canons A-seie (samma serie som din förra kamera). Finns i fyra färger.

http://www.canon.se/For_Home/Produc...Camera/PowerShot/PowerShot_A2100_IS/index.asp

Annars håller jag med föregående inlägg, om att Canon G9 är en superkamera. Har själv en sån. Men den är mer acancerad (dvs fler inställningsmöjligheter), och är nog riktad till den som redan har en systemkamera eller vill utveckla sitt fotograferande. Vill di inte köpa en begagnad G9, så finns ju alltid G10 i butik =)

Vill du "kliva upp" ett steg utan att kasta dig in i den dyra systemkameravärlden skulle jag titta på superzoomarna. Canon gör utmärkta såna, tex SX10. Rolls Royce modellen heter SX1 och går lös på nästan 6000:-, men SX10 får du under 4000:-

Det roliga med dom kamerorna är det fantastiska zoomomfånget och att dom på de flesta sätt fungerar som en liten systemkamera (dom ser ut som små systemkameror dessutom), med skillnaden att du inte kan byta objektiv. Fast dom är mycket mindre och smidigare, med vikbara skärmar och andra godsaker systemare saknar.

Har du Canon idag så kommer du känna igen dig i menyer och begrepp. Annars gör tex Panasonic/Lumix fina varianter också. Hade själv en föregångare till dagens Canonlångzoomar och saknar fortfarande en del egenskaper dessa kameror har, men har sen dess fastnad i systemkameraträsket :)

Här är en recension på den bästa:
http://www.dpreview.com/reviews/canonsx1is/

(du kan jämföra med SX10 på samma site)

Senast ändrad:
Tack för alla svar. Min budget ligger väl egentligen inte högre än 2000kr ca. Kan någon säga lite snabbt vad som skiljer powershot 2000 IS från 2100 IS (bortsett från antalet pixlar, som jag inte tror spelar så stor roll för mig)? Jag kan ju se skillnaderna, men har alltså inga djupare kunskaper om fotografering, så det är lite svårt att se vad det skulle innebära för mig i praktiken.

Läste just följande om A2000: "A glance at the new camera's mode dial suggests that somewhere along the way, the A720's manual exposure control modes have been excised. While aperture and shutter priority modes on previous PowerShot A models have always been a bit clunky in use, it's a shame that those interested in exploring photography in greater depth will no longer be able to control aperture and shutter speed directly with Canon's latest A model."

Undrar om det gäller för A2100 också. Jag vill alltså kunna manuellt kontrollera minst lika mycket som jag kan på A720. Det var det jag tyckte var roligt med den, att jag trots att den är liten och enkel (och billig) ändå kunde experimentera en del.

Det är så svårt att jämföra kameror när man är ganska nybörjare på området, speciellt när samma sak kan uttryckas väldigt olika på olika ställen...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar