Annons

Vad har gjort dig till en bättre fotograf?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ta många bilder.

Lyssna på kritik.

Ta ännu fler bilder.

Lyssna på ännu mer kritik.

Titta på andras bilder.

Ta ännu ännu mer bilder.

Lyssna på ännu ännu mer kritik


....... ......
 
dunberg skrev:
Jag är nyfiken på hur ni ser på er utveckling som fotografer. Är det något särskilt som har gett er fotografering en skjuts? (En kurs, en insikt, ett förhållningssätt, en arbetsmetod, en fotoklubb eller något annat?)

Jag träffade Christer Strömholm i slutet av förra seklet och ställde en fråga till honom:
- Vad är ditt bästa råd till mig som ung bildskapare Christer?
Christer spände blicken i mig, och sa kort och rappt:
- Lär dig se!
Jag tog vara på mästarrådet och vävde in det i mitt bildskapande. Om jag har lyckats följa rådet, ja det får du avgöra!
 
Min "nytändning" kom när jag köpte den första digitalaren. Den blev för begränsad så jag la "för mycket" pengar på en bättre.
Alla (nästan) komentarer jag har fått på mina bilder - framförallt här på FS.
Kritiskt granskande av mina bilder.
 
1. Mellanformat, gav mig nytändning och har lärt mig utveckla mitt fotograferande.
2. Digitalt, lärde mig hur bekvämt det är med digitalt arbetsflöde.
3. Svart-vitt. Det lockar mig alltid.
4. Kvinnor. Finns inget vackrare att fotografera.Jag kan inte bo med dem, kan inte gifta mig med dem, kan inte förstå dem till 100%, men jag älskar dem, och de är så vackra, både på bild och i verkligheten.

Niklas af Wibom
www.niklaswibom.com
 
Genom att kommunicera med andra människor, såväl fotografer som vanliga dödliga.

Våga fråga dem med mer erfarenhet och våga ta de bilder du själv vill. Ta till dig av kritik men stå också på dig, allt andra säger är inte rätt !

Teknik är ett verktyg, det gör ingen fotograf bättre !

"Trial and error" är den enda vägen, klyschigt men sant..............
 
Att jag skaffade digitalt.
Gjorde det mycket lättare att testa vad som händer när man ändrar inställningar.
Man kan ta hela serier med olika bländare, ISO-tal etc och direkt se vad som händer.

Sen att jag tog mod till mig och började fota för olika sajter på nätet (handbollfans.se och mff-fans.com) vilket gett mig möjligheter att som amatör fota sport på samma villkor som proffsen, direkt vid sidlinjen (handbollar gör ont)
 
Jag upplevde ett enormt kreativt lyft när jag skaffade min första filmskanner. Den gav mig helt nya möjligheter att använda och se mina bilder.

I övrigt kan jag inte påstå att något utrustningsköp gjort mig till en bättre fotograf. Digitalkameran har ställt upp lite nya hinder som man får lära sig att gå runt, så lite teknik har man ju fått lära sig. Men jag har inte upplevt att någon utrustningsdetalj skulle ha utvecklat min kreativitet, snarare att det digitala hämmar mig i så fall.

Fast visst har man den målsättningen varje gång konsumtionsmonstret kryper fram i en :)

Fotosidan har också varit ett lyft. Framförallt att kommentera andras bilder. Att verkligen lyfta blicken och bryta ned andras bilder i de beståndsdelar som gör att de funkar eller inte. De kommentarer man får är inte i närheten av lika utvecklande som de man ger.
 
Det stora lyftet var Folkuniveristetets kvällskurser

på klar andraplats FOTOSIDAN och som ggod trea kommer min första digitalkamera......


/Olle
 
Jag har också liksom andra via digitala världen och genom att läsa i massor samt tagit tusentals bilder blivit bättre enligt egen uppfattning.

Så mycket bättre att jag bestämde mig för att ta styvsonens student fotografier.

Styvsonen var hela tiden som om han svalt en järnstång och jag fick inte de bilder jag förväntade mig.

Jag försökte prata med honom och använde min fantasi, men direkt när objektivet pekade mot honom styvnade han till.

Mitt självförtroende fick sig en törn och kanske jag inte har blivit bättre åtminstone inte när det gäller alltför nära objekt.
 
en lista skulle kunna se ut så här...

1. Fotografera & utvärdera
2. The Camera, The Negative, The Print
3. Fotografera & utvärdera & kopiera

4. Grundkurs i svartvit teknik, Gotlands folkhögskola

5. FK Aros

6. Fotosidan, deviantart.com
 
rnyholm skrev:
Jag har också liksom andra via digitala världen och genom att läsa i massor samt tagit tusentals bilder blivit bättre enligt egen uppfattning.

Så mycket bättre att jag bestämde mig för att ta styvsonens student fotografier.

Styvsonen var hela tiden som om han svalt en järnstång och jag fick inte de bilder jag förväntade mig.

Jag försökte prata med honom och använde min fantasi, men direkt när objektivet pekade mot honom styvnade han till.

Mitt självförtroende fick sig en törn och kanske jag inte har blivit bättre åtminstone inte när det gäller alltför nära objekt.



Knepet är att ta MÅNGA bilder !! Jag tar många porträtt i min studio och i början ser de flesta ut som om de har en stång uppkörd i ....och då är enda sättet att knäppa mycket så att de slappnar av och inser att de inte kan spänna sig varje bild.

Det blir ofta krystat om man fotar någon som egentligen inte vill vara med på bild eftersom det syns och då är enligt mig enda sättet att knäppa en massa snabba skott utan "posering" och leka ihop med knasiga bilder.

Jag tar normalt 200 bilder under en session och brukar få ut ca 50 riktigt bra, 50 OK och resten är bara ren distraktion för "objektet".

Att fota personer som vill vara med på kort och trivs framför kameran är ju en annan sak....:)
 
Inte DSLR för jag tror nog att jag lärde mig mer av bruket av helanaloga och av mellanformat. Var ju tvungen att sätta mig in i tekniken på ett annat sätt än vad jag hade behövt med automatik på det sättet. Fast bilden är det viktigaste medan tekniken bara är ett hjälpmedel för att nå den. Därför är nog valet av utrustning är det som hjälpt mig i sista hand även om jag började inlägget med utrustningen.

Viktigare har bl a varit:

- Fotosidan. Att titta på massor av bilder, tänka och kommentera samt få feedback själv och så forumet så klart.

- Mina egna krav

- Att testa, leka sig fram, exprimentera, hålla ögonen öppna.

- Förmodligen har umgänge med fotograferande vänner bidragit väldigt mycket också.

Bättre har jag ju blivit från det jag stod på noll men allt ovan är ju fortfarande viktiga komponenter för att bli bättre även i framtiden.
 
Mitt hemmariggade mörkrum i badrummet i min förra lägenhet. Vid kopieringen ser man bilden med lite andra ögon, och ser vad man borde ha gjort.

Återstår att se om även jag kan ange DSLR här, har bara haft den en månad ännu.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.