ondjultomte
Aktiv medlem
Så länge pixelracet pågår lär det inte bli dessa saker som prioriteras i några nya modellerna. Har du fått påpekande från kunder om just dessa "problem"?
Titta på A900, otroligt bra DR...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Så länge pixelracet pågår lär det inte bli dessa saker som prioriteras i några nya modellerna. Har du fått påpekande från kunder om just dessa "problem"?
Jag håller med dig, det är en av anledningarna jag älskar min *ist DL, huset väger 470gram. Blir nog en uppgradering när de släpper nästa hus dock.För 20 år sen vägde en lätt SLR 400-450 gram och en mer avancerad 550-700 gram, och jag vill inte gärna ligga högre ...
Att gå omkring med en kamera på 1,5 kg exkl glugg om halsen är nåt jag inte kommer att göra.
Det tror jag i och för sig att du har helt rätt i, men för Pentax gäller det nog också att behålla den hängivna skara man har idag. För det är nog inte så, att alla Pentaxanvändare anser att APS är nog för överskådlig framtid?De som använder FF kommer ju inte byta till Pentax iallafall bara för att det går.
Det tror jag i och för sig att du har helt rätt i, men för Pentax gäller det nog också att behålla den hängivna skara man har idag. För det är nog inte så, att alla Pentaxanvändare anser att APS är nog för överskådlig framtid?
För det är nog inte så, att alla Pentaxanvändare anser att APS är nog för överskådlig framtid?
Om Pentax ska satsa på kameror med större sensorer än APS-C så tycker inte jag de ska begränsa sig till småbildformatet. Tycker det vore mer logiskt om de istället gick direkt på ett större fortmat än så, tex samma som i Leicas S-system. Små lätta kameror med bildstabilisering och en sån stor sensor tror jag skulle sälja riktigt bra. Om Pentax använder sin MF fattning så skulle de även kunna öka storleken på sensorn ytterliga när sensorerna blir tillräckligt billiga att tillverka.
När "FF" kameror säljs för 10000:- så skulle Pentax kunna sälja dessa kameror för 25000:-. Jag tror att Pentax största möjlighet att ta makrnadsandelar är att antingen ta fram en mycket bättre produkt än konkurenterna eller att hålla mycket lägre pris, men jag tror inte Pentax har möjlighet att konkurrera i pris med tex Sony. Att bara kopiera det konkurrenterna gör tror jag Pentax bara kan förlora på.
Dom har satt på en ny överdel som ska likna metall på en K10D, och snygg tycker jag den är.de borde kika på ap50 huset igen,plats för stor prisma,ff sensor och så kanske tekniken har kommit så långt att en perfekt fungerande digital skakreducering funkar.
http://www.dpreview.com/news/0706/pentax50th-big.jpg
Om det var billigt, dvs ingen större skillnad i pris på hus och gluggar, skulle jag kanske valt det från början.
Men det ligger nog långt fram i tiden att det blir samma prisklass som aps-c nu ligger på. Och frågan blir ju även vad aps-c kommer att kosta då om FF blir billigare...
Om jag säger så här då, det går att göra en APS kamera mindre än det går att göra en FF, det måste vara en naturlag.........
Du upprepar detta som om det vore en naturlag. Jag håller inte med.
Jag tror nog det skulle gå att få ner vikten till ungefär K20D, eller kanske lite mindre ändå. Nackdelen är att dagens MF objektiv är rätt tunga, men det skulle ju gå att göra pannkaksobjektiv tll MF också.Leica S2an har väl samma sensorformat som Hasselblad/Mamiya?(38X45mm eller så), alltså en APS-variant av MF. En Pentax 645D nästa år skulle säkert gå på det dubbla, alltså minst 50.000:-, men det lockar säkert många proffs i kristider, åtminstone för studio och landskapsfoto. Objektiv finns ju redan, med en ny kompatibel fattning för en mätsökar-645a skulle dom kunna göra en kamera utan spegel oxå - mycket kompaktare hus och med objektiv som ligger närmare sensorn ( i väntan på en 645a utan spegel och med elektrisk sökare). Men lätt kan den knappast bli.
Leica S2an har väl samma sensorformat som Hasselblad/Mamiya?(38X45mm eller så), alltså en APS-variant av MF. En Pentax 645D nästa år skulle säkert gå på det dubbla, alltså minst 50.000:-, men det lockar säkert många proffs i kristider, åtminstone för studio och landskapsfoto. Objektiv finns ju redan, med en ny kompatibel fattning för en mätsökar-645a skulle dom kunna göra en kamera utan spegel oxå - mycket kompaktare hus och med objektiv som ligger närmare sensorn ( i väntan på en 645a utan spegel och med elektrisk sökare). Men lätt kan den knappast bli.
Det har jag skrivit tidigare. Det är dock inte så majoriteten av dagens DSLR byggs. De byggs med traditinella mått för att kunna använda existerande objektiv. Vill man göra mindre hus måste man göra nytt, t.ex. som micro 4/3.Om jag säger så här då, det går att göra en APS kamera mindre än det går att göra en FF, det måste vara en naturlag.
Gamla konstruktioner är inte så populärt, åtminstone inte zoomar.Hur svårt är det för Pentax att rota fram lite gamla fina objektiv och sedan modernisera dem? Har förstått att själva slipningen av linser tar rätt lång tid men annars känns det inte som om objektiv är allt för avancerade egentligen.