** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Vad händer med Pentax?? När presenteras nästa kameramodell?

Produkter
(logga in för att koppla)
För 20 år sen vägde en lätt SLR 400-450 gram och en mer avancerad 550-700 gram, och jag vill inte gärna ligga högre ...
Att gå omkring med en kamera på 1,5 kg exkl glugg om halsen är nåt jag inte kommer att göra.
Jag håller med dig, det är en av anledningarna jag älskar min *ist DL, huset väger 470gram. Blir nog en uppgradering när de släpper nästa hus dock.

simma ur bild eller glida från ämnet

Skämt-å-sido. Kul att följa diskussionerna här på forumet även om de spårar ur och tonfallen ibland känns lite väl irriterade. Jag är ny medlem på fotosidan och även ny när det gäller fotografering med systemkamera. Det är fascinerande att läsa argumenten om de olika formaten och de vilda spekulationerna och gissningarna om framtiden.

Jag tror stenhårt på Pentax nya limiterade vita K2000/K-m (hoppas att den även når till Europa)och andra satsningar där man säljer på design och användbara funktioner (som GPS mm).

Jag tror att många som köper systemkamera idag skiter i om det är FF eller APS eller någon annan bokstavskombination. Jag kan bara gå till mig själv. Jag kände mig begränsad med min KonicaMinolta DiMage Z2 och såg en annons om K10an i en fototidning. Det ena ledde till det andra och jag gick och köpte den hos min lokala fotohandlare. Jag hade säkert blivit lika nöjd med en Canon eller Nikon eller Sony eller vad det nu må vara. Många här inne verkar har ett slags revirbeteende och hettar till om någon kliver in och trampar på ens varumärke. Det är tråkigt tycker jag.

Själv hade jag aldrig hört talas om FF eller APS när jag köpte min kå-tia. Därför är jag tacksam för era djupa tekniska kunskaper här inne. Man lär sig mycket här!

Jag lär nog bli en pentaxian för lång tid framöver nu när jag hunnit köpa ett hus även till min flickvän och redan hunnit skaffa ett nytt objektiv och massa tillbehör. Funderar redan över mitt nästa objektiv (blir nog en tråd i ett annat forum). Det är svårt att "välja rätt" och ibland blir man bara mer förvirrad när man läser olika åsikter om olika produkter.

Men som sagt är jag tacksam för att ni för diskussioner här inne. Jag tittar in här lite nu och då.

Peace out!

Nästa hus hoppas jag iaf har: bra liveview och svängbar skärm (eftersom jag fotar mycket macro) samt större sökare och bättre på höga iso (egentligen visa mindre brus). Pixlarna behöver inte vara mer än 10 mp men kommer väl mer troligt ligga kvar på k20d:s nivå.

Serietagning spelar ingen rol. 3 i sekunden funkar bra för mig.

Vet inte om jag tror att det spelar så stor roll om det är FF eller inte sålänge det blir bra bilder. Det tror jag man kan få med aps-s, och bättre i framtiden ju längre tekniken kommer.

Köper till viss del argumentet med FF som kommersiell draghjälp men Pentax gör nog klokt i att förbättra sin nuvarande position istället för att ge sig in i ett FF krig där det redan finns 3 stora märken och låta dessa stångas ett tag först. Just nu tror jag inte de har nått att hämta där utan att det kostar mer än det smakar. De som använder FF kommer ju inte byta till Pentax iallafall bara för att det går.

De som använder FF kommer ju inte byta till Pentax iallafall bara för att det går.
Det tror jag i och för sig att du har helt rätt i, men för Pentax gäller det nog också att behålla den hängivna skara man har idag. För det är nog inte så, att alla Pentaxanvändare anser att APS är nog för överskådlig framtid?

Det tror jag i och för sig att du har helt rätt i, men för Pentax gäller det nog också att behålla den hängivna skara man har idag. För det är nog inte så, att alla Pentaxanvändare anser att APS är nog för överskådlig framtid?

Det har du en poäng med. Men samtidigt blir det ett dilemma som är mycket svårlöst vad jag anser iaf. Hur stor del av alla Pentaxanvändare är villiga/ kommer med 100% säkerhet att köpa en FF? Har jag förstått saken rätt så är det inte så värst stort utbud av objektiv som är tillräckliga. Detta blir ju också ett problem. Att "bara" göra en FF kamera är nog inte problemet. Det ska ju finnas tillbehör i form av gluggar också. Det är kanske där den största kostnaden ligger?

Om det nu skulle bli en FF, hur lång tid skulle det ta innan den når marknaden med åtråvärda gluggar? Vill de Pentaxianer som efterfrågar FF vänta den tiden?

Jag är amatör och har inga planer på att gå över till FF för det kostar för mycket.
Om det var billigt, dvs ingen större skillnad i pris på hus och gluggar, skulle jag kanske valt det från början.
Men det ligger nog långt fram i tiden att det blir samma prisklass som aps-c nu ligger på. Och frågan blir ju även vad aps-c kommer att kosta då om FF blir billigare...

Om Pentax ska satsa på kameror med större sensorer än APS-C så tycker inte jag de ska begränsa sig till småbildformatet. Tycker det vore mer logiskt om de istället gick direkt på ett större fortmat än så, tex samma som i Leicas S-system. Små lätta kameror med bildstabilisering och en sån stor sensor tror jag skulle sälja riktigt bra. Om Pentax använder sin MF fattning så skulle de även kunna öka storleken på sensorn ytterliga när sensorerna blir tillräckligt billiga att tillverka.

När "FF" kameror säljs för 10000:- så skulle Pentax kunna sälja dessa kameror för 25000:-. Jag tror att Pentax största möjlighet att ta makrnadsandelar är att antingen ta fram en mycket bättre produkt än konkurenterna eller att hålla mycket lägre pris, men jag tror inte Pentax har möjlighet att konkurrera i pris med tex Sony. Att bara kopiera det konkurrenterna gör tror jag Pentax bara kan förlora på.

Leica S2an har väl samma sensorformat som Hasselblad/Mamiya?(38X45mm eller så), alltså en APS-variant av MF. En Pentax 645D nästa år skulle säkert gå på det dubbla, alltså minst 50.000:-, men det lockar säkert många proffs i kristider, åtminstone för studio och landskapsfoto. Objektiv finns ju redan, med en ny kompatibel fattning för en mätsökar-645a skulle dom kunna göra en kamera utan spegel oxå - mycket kompaktare hus och med objektiv som ligger närmare sensorn ( i väntan på en 645a utan spegel och med elektrisk sökare). Men lätt kan den knappast bli.

de borde kika på ap50 huset igen,plats för stor prisma,ff sensor och så kanske tekniken har kommit så långt att en perfekt fungerande digital skakreducering funkar.
http://www.dpreview.com/news/0706/pentax50th-big.jpg
Dom har satt på en ny överdel som ska likna metall på en K10D, och snygg tycker jag den är.

Om Samsung/Pentax tar fram en FF tror jag den blir aningen mindre än 24X36-sensor just för skakreduceringen ska passa fler gluggar. Då är frågan om dom vill ha en kamera för att locka Pentaxanvändare och för statusen att visa upp?
En billig lösning är att strunta i skakreducering och köpa sensor från Sony. Men utan Samsung lär det inte bli nåt, men är dom intresserade så blir det nog en Samsungsensor. Skalet från AP50 kanske funkar oxå.
För att locka en del Pentaxanvändare kanske en enkel FF under 20.000:- skulle funka, men Samsung skulle nog vilja ha en "racerbil".

Senast ändrad:
Om det var billigt, dvs ingen större skillnad i pris på hus och gluggar, skulle jag kanske valt det från början.
Men det ligger nog långt fram i tiden att det blir samma prisklass som aps-c nu ligger på. Och frågan blir ju även vad aps-c kommer att kosta då om FF blir billigare...

Enligt DPreview såldes 5D för 4000 USD i början. Mk2 ligger tre år senare på 2700 USD. Den har dessutom HD-video och är ryktesvis bättre byggd.

En D300 kostar 13.7' och D700 kostar 24'. Viseerligen 75% skillnad för två kameror som i princip är likadana förutom sensorstorleken. Men sen skall man ju ha några objektiv, blixtar och annat skräp till, så den procentuella merkostnaden för ett anständigt system i FF istället för crop är redan idag inte speciellt stor.

Jag kommer inte ihåg vad canons första 1d kostade, men man var väl tvungen att donera interna organ för att kunna köpa den?

Ser du vart framtiden är på väg?

Man måste ha en väldigt dimmig kristallkula för att säga att pentax inte skall satsa på FF i framtiden eftersom FF kostar mycket mer i d a g.

Förr eller senare (antagligen mer förr) kommer nån av C,N eller S att stoppa in en FF i ett hus av mellankvalitet och det kommer att bli en riktigt hård lowkick på de skrangliga cropben som Pentax står på idag.

Obs att jag inte tycker att FF är nödvändigt, APS är för 99% av världens fotonördar alldeles tillräckligt. Men systemkameramarknaden handlar inte om vad som är tillräckligt.
Det handlar ENBART om att ta fram produkter som folk vill köpa, annars konkar man.
FF-bandvagnen har börjat rulla och vilken säljare eller vilken fototidning eller testare tror du kommer att rekommendera Pentax system till en potentiell köpare om tre år om C,N och S byggt upp sina produkter runt FF?

Det tekniskt vettiga är inte alltid detsamma som det kommersiellt nödvändiga.

1. Passar DA och DA* FF kamera? (Om de inte gör det så ser iaf inte jag någon anledning till att ha FF då jag kommer få börja köpa nya objektiv)

2. Kommer försäljningen öka på kameror? (Jag tror toppen är nådd, om inte än så inom överk¨ådlig framtid).

3. Vart går så att säga gränsen för vad man vill betala för kameror? (Visst det beror väl på men nu har de flesta som köpt ny kamera vant sig vid priser runt 12 för ett hus. Kan ju bli problem om det blir ens 4000 dyrare jämfört med vad aps-c kostar)

4. Vad skulle gluggarna kosta till FF? (Jämför gärna med ca 1000 för ett da* 300).

Leica S2an har väl samma sensorformat som Hasselblad/Mamiya?(38X45mm eller så), alltså en APS-variant av MF. En Pentax 645D nästa år skulle säkert gå på det dubbla, alltså minst 50.000:-, men det lockar säkert många proffs i kristider, åtminstone för studio och landskapsfoto. Objektiv finns ju redan, med en ny kompatibel fattning för en mätsökar-645a skulle dom kunna göra en kamera utan spegel oxå - mycket kompaktare hus och med objektiv som ligger närmare sensorn ( i väntan på en 645a utan spegel och med elektrisk sökare). Men lätt kan den knappast bli.
Jag tror nog det skulle gå att få ner vikten till ungefär K20D, eller kanske lite mindre ändå. Nackdelen är att dagens MF objektiv är rätt tunga, men det skulle ju gå att göra pannkaksobjektiv tll MF också.

chewbacca skrev:

1. Passar DA och DA* FF kamera? (Om de inte gör det så ser iaf inte jag någon anledning till att ha FF då jag kommer få börja köpa nya objektiv)

Vissa av DA-objektiven klalar FF bla 40/2.8 70/2.4, , 200/2.8, 300/4,
21/3.2 (nästan)

De äldre objektiv som mer eller mindre finns kvar är 50/1.4, 31/1.8, 77/1.8, 100/2.8 macro

2. Kommer försäljningen öka på kameror? (Jag tror toppen är nådd, om inte än så inom överk¨ådlig framtid).

Om marknaden stagnerar är det desto viktigare att ha produkter folk vill köpa.
(Anser du att D700, 5Dmk2, A900 var en dålig idé? Tror du tillverkarana förlorar pengar på dessa kameror bara för att vi genomlider en lågkonjuktur.)

3. Vart går så att säga gränsen för vad man vill betala för kameror? (Visst det beror väl på men nu har de flesta som köpt ny kamera vant sig vid priser runt 12 för ett hus. Kan ju bli problem om det blir ens 4000 dyrare jämfört med vad aps-c kostar)

Vem har sagt att FF skall ersätta APS på studs? Här handlar det om att inte måla in sig i ett hörn. C,N,S kommer att fortsätta tillverka crophus. Att de också har FF utgör ingen konflikt.

4. Vad skulle gluggarna kosta till FF? (Jämför gärna med ca 1000 för ett da* 300).

DA 300/4 är en existerande äldre design som funkar för FF och som pentax blåst liv i. Det finns i princip inga längre brännvidder som inte fyller ut FF.

Nä, nu har jag skrivit ganska många inlägg som alla går i samma tonart. Nu börjar det bli lite rundgång så nu slutar jag följa den här tråden.

Leica S2 kommer att ha ett sensorformat på 30*45 mm och 37,5 Mp. Priset kommer nog att hamna ungefär i klass med Hasselblad. Den är alltså inte tänkt som en konkurrent till DSLR med sensorer i småbildsformat, utan främst skall den konkurrera i mellanformatsegmentet. Men ännu är en bit kvar till mellanformatets 56*41,5 eller 56*56 och avståndet till storformatets 4"*5" eller 8"*10" är astronomiskt ;)

Om jag säger så här då, det går att göra en APS kamera mindre än det går att göra en FF, det måste vara en naturlag.
Det har jag skrivit tidigare. Det är dock inte så majoriteten av dagens DSLR byggs. De byggs med traditinella mått för att kunna använda existerande objektiv. Vill man göra mindre hus måste man göra nytt, t.ex. som micro 4/3.

Objektiv

Hur svårt är det för Pentax att rota fram lite gamla fina objektiv och sedan modernisera dem? Har förstått att själva slipningen av linser tar rätt lång tid men annars känns det inte som om objektiv är allt för avancerade egentligen.

Hur svårt är det för Pentax att rota fram lite gamla fina objektiv och sedan modernisera dem? Har förstått att själva slipningen av linser tar rätt lång tid men annars känns det inte som om objektiv är allt för avancerade egentligen.
Gamla konstruktioner är inte så populärt, åtminstone inte zoomar.
Utan dator tar det flera år att räkna fram den optiska konstruktionen på en ny glugg, men datorer har använts sen 70-talet, men det går inte på en kafferast ändå. Sen görs praktiska prov mm.

Här ett snitt på en manuellt fokuserad Carl Zeiss makro 100/2:

Bilagor

• 1441 Carl Zeiss makro 100 2.jpg
    1441 Carl Zeiss makro 100 2.jpg
    25.9 KB · Visningar: 404
Förvisso var väl de gamla gjorda utan tanke på vad de kostade att tillverka. Varför slutade de att tillverka de lite större teleobjektiven, alltså de som var en bra bit över 400 mm? Var det för liten marknad eller hade de spelat ut sin roll?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar